Efter en månadslång störtflod av kritik från vänster har Jasenko Selimovic nu skrivit ett svar:
Citat:
I era artiklar finner jag endast svaga, diskriminerade, oskyddade invandrare, i akut behov av hjälp från er. Förtryckta, utan förmåga att opponera sig mot makten, samhället, politikerna, polisen, medierna. I era artiklar är rasistiska strukturer allomfattande, mediernas påverkan enorm, politikens makt nästan obegränsad, och invandrarna infångade i nät av allomfattande rasism mot vilken de inte kan göra mycket.
Varför har ingen av er visat fram exempel där invandrare är bra på något? Att de är kapabla? I era artiklar finner jag inte ett spår av ”Yes, we can”. Det ni sade var: ”No, you can’t.” Försök inte ens!
Citat:
Därför var ni också provocerade av min berättelse. Där kom en invandrare som sade att allt är inte så hopplöst som ni säger, att rasistiska strukturer är inte övermäktiga, de finns, men vi kan. Det går. Klappa oss inte på huvudet, förminska oss inte. Vi är inte de evigt svaga. Allt vi behöver är lite tid.
Det var provocerande för er. För då var vi jämbördiga. Jag sade: tack, men vi behöver hjälp bara tills vi kommit på fötter. Ni protesterade. Det är ok. Jag kommer inte att kväva den diskussionen genom att påstå att ni är rasister. Protestera på. Vi kan ju svara.
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/spotta-inte-pa-min-kansla-av-tacksamhet_8161796.svd