2013-04-01, 11:05
Medlem
DIdes avatar
Båda författarna generaliserar gravt när det gäller svenskar, varför är detta allmänt ok i media men inte när man generaliserar över andra ursprung. Jag tycker det är nödvändigt att generalisera när man diskuterar samhälle och nationalekonomi. Dessvärre verkar det bara tillåtet för vissa att gör detta. Svenskar är rasistiska = ok, invandrarare är kostsamma = ej ok.

Hur skall man kunna debattera om man hamnar i diskussioner där man kan hävda att svenskar är rasistiska men Ali, Hammed, Zora.....är bidragskrävande och vill inte jobba, fast jag måste poängtera att Hammeds syster faktiskt jobbar... det måste gå att säga att invandrare är bidragskrävande som grupp utan att vara rasist.

Dessa carte blanc för vissa är sjukt.
Citera
2013-04-04, 17:16
Medlem
HappySadHarrys avatar
Nu har Lawen Mohtabi skrivit en artikel som hon kallar "Hej, Jasenko" i Expressen. Hon har utgått från en intervju, som mest verkar ha liknat en debatt, hon gjort med Jasenko. Sedan är artikeln en slags referat och recension av den. Jag har aldrig sett någon sådan konstig blandning av nyhets- och åsiktsjournalistik förut. Först en fråga sedan ett svar och på det ett fördömande över svaret sedan en ny fråga.

http://www.expressen.se/kultur/hej-jasenko/
Senast redigerad av HappySadHarry 2013-04-04 kl. 18:08.
Citera
2013-04-04, 17:58
Bannlyst
Selimovic har fel, Sverige är ett högst rasistiskt land. Vi har en medborgarskapsinstitution som är stängd för majoriteten av människor i världen som tillhör andra folk, bara för att de är födda på fel ställe. Rasism. Vi måste ha fri invandring och dela ut kuponger med andelar av Sverige proportionellt till hela världens befolkning, då är vi tillräckligt goda.
Citera
2013-04-07, 18:44
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
... det måste gå att säga att invandrare är bidragskrävande som grupp utan att vara rasist.

Det går alldeles utmärkt. Varje gång jag hör det där parasitnamnet Selimovic så kommer jag att tänka på hans landsman Vaslav Savic. Ett bedragarfolk som inte bör tilldelas förtroendeuppdrag i min mening. Men massmedia får väl avgöra vad som är välförtjänt här.

I mina ögön är Selimovic förtjänt av samma behandling som Savic fick. Rätt ska vara rätt.
Citera
2013-05-13, 23:01
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Efter en månadslång störtflod av kritik från vänster har Jasenko Selimovic nu skrivit ett svar:
Citat:
I era artiklar finner jag endast svaga, diskriminerade, oskyddade invandrare, i akut behov av hjälp från er. Förtryckta, utan förmåga att opponera sig mot makten, samhället, politikerna, polisen, medierna. I era artiklar är rasistiska strukturer allomfattande, mediernas påverkan enorm, politikens makt nästan obegränsad, och invandrarna infångade i nät av allomfattande rasism mot vilken de inte kan göra mycket.

Varför har ingen av er visat fram exempel där invandrare är bra på något? Att de är kapabla? I era artiklar finner jag inte ett spår av ”Yes, we can”. Det ni sade var: ”No, you can’t.” Försök inte ens!
Citat:
Därför var ni också provocerade av min berättelse. Där kom en invandrare som sade att allt är inte så hopplöst som ni säger, att rasistiska strukturer är inte övermäktiga, de finns, men vi kan. Det går. Klappa oss inte på huvudet, förminska oss inte. Vi är inte de evigt svaga. Allt vi behöver är lite tid.

Det var provocerande för er. För då var vi jämbördiga. Jag sade: tack, men vi behöver hjälp bara tills vi kommit på fötter. Ni protesterade. Det är ok. Jag kommer inte att kväva den diskussionen genom att påstå att ni är rasister. Protestera på. Vi kan ju svara.
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/spotta-inte-pa-min-kansla-av-tacksamhet_8161796.svd
Citera
2013-05-14, 20:17
Medlem
Underbart skrivet av Selimovic!! Han skriver så bra, intelligent, vänder på motståndarnas argument mot dem själva och visar hur ihåliga deras argument är! Hur de (bl.a. vänsterhäxan Åsa Linderborg) generaliserar och överdriver, misstolkar honom, etc!

Och ännu en gång - Sverige har världens mest generösa invandringspolitik, både i fråga om hur många vi tar in, och hur vi öser bidrag över dem och respekterar deras seder och anpassar oss till deras kultur, vi gör detta in absurdum, till självutplåningens gräns!
Hur några vänsterdebatörer då kan påstå att Sverige är ett rasistisk land är för mig ett mysterium!!
Vad krävs för att dessa gnällspikar ska bli nöjda? Att vi tvångskonverterar hela landet till Islam och inför Sharialagar, och lagstiftar om att alla ministrar måste vara transsexuella muslimska negrer? För allt annat än det är väl rasism?
Citera
2013-05-18, 15:42
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Det går alldeles utmärkt. Varje gång jag hör det där parasitnamnet Selimovic så kommer jag att tänka på hans landsman Vaslav Savic. Ett bedragarfolk som inte bör tilldelas förtroendeuppdrag i min mening. Men massmedia får väl avgöra vad som är välförtjänt här.

I mina ögön är Selimovic förtjänt av samma behandling som Savic fick. Rätt ska vara rätt.

Tack, du är nog nummer ett som ger en positiv respons på det jag skriver.
Citera
2013-05-18, 19:46
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Tack, du är nog nummer ett som ger en positiv respons på det jag skriver.

För att det du säger är uppenbart. En islamistisk invandrare som Jasenko Selimovic kan enbart bli skadlig för Sverige om han får fortsätta att sitta i Regerigen.
I det här fallet hade jag hellre sett en svenskfödd andragenerationsinvandrare som katoliken Marcus Birro i Regeringen än den utlandsfödde bosniske zigenaren/muslimen Jasenko Selimovic.

Den som är utlandsfödd ska ha lägre status än den som är svenskfödd. Särskilt om den utlandsfödde inte är europeisk.
Citera
2019-05-20, 22:01
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spe
Selimovic har fel, Sverige är ett högst rasistiskt land.

Jo, men den där svartskallen Jasenko Muslimovitj saknar ju självinsikt. Han är en individ med osvenskt utseende, och han skrämmer barnen med sitt svartmuskiga utseende. Repatriera fanstyget hem till utlandet.
Senast redigerad av Schnuppfen 2019-05-20 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in