2013-03-26, 23:27
Medlem
Sitter och försöker brusreducera en låt i Audacity med halvdant resultat. Någon som har några tips hur man optimerar brusreduceringen? Vet inte ens om jag använder det inbyggda verktyget rätt, hur gör man egentligen?

Här är filen, om någon vill experimentera på egen hand
http://www.fileupload.se/?d=5152220D1
Senast redigerad av savetonight 2013-03-26 kl. 23:33.
Citera
2013-03-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av savetonight
Sitter och försöker brusreducera en låt i Audacity med halvdant resultat. Någon som har några tips hur man optimerar brusreduceringen? Vet inte ens om jag använder det inbyggda verktyget rätt, hur gör man egentligen?

Här är filen, om någon vill experimentera på egen hand
http://www.fileupload.se/?d=5152220D1
Direktlänk till filen (lyckas inte editera mitt första inlägg):
http://fileupload.se/getfile.php?id=243&a=6b84ca9b5ffa8f2ed4043b2eb0104 08f&t=51523443&o=3E3AC4EDDF945470ED1F717EB6D70C943 F26DDEDC3945477EF01242DB683428C3E499CADDC882B00F10 36C7DAA&n=Kent_-_Bilder.mp3
Citera
2013-03-27, 07:04
Medlem
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Egen musik - Teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2013-03-27, 11:03
Bannlyst
Brusreducera tysta partier mer än höga, kör lite lätt reducering bara :-D
Citera
2013-03-28, 13:58
Medlem
Använd en gate
Citera
2013-03-28, 22:21
Medlem
Apsvårt att brusreducera den tyckte jag, prova bara i audacity för jag sitter inte i macen men bruset är så högt så när du brusreducerar bruset så följer gitarren och resten med och då blir det låg volym. Tar jag sen normalize eller förstärkning av signalen vilket ska funka när bruset är raderat så kommer det tillbaka i full kraft för det är så jävla mycket brus på den inspelningen. Man kan nästan tro det är trummor, gitarr och bas och en som spelar brus på ett separat instrument.
Citera
2013-03-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Apsvårt att brusreducera den tyckte jag, prova bara i audacity för jag sitter inte i macen men bruset är så högt så när du brusreducerar bruset så följer gitarren och resten med och då blir det låg volym. Tar jag sen normalize eller förstärkning av signalen vilket ska funka när bruset är raderat så kommer det tillbaka i full kraft för det är så jävla mycket brus på den inspelningen. Man kan nästan tro det är trummor, gitarr och bas och en som spelar brus på ett separat instrument.
Samma problem som för mig då. Det finns inget mer kraftfullt program än Audacity (som är gratis eller relativt billigt) som kan göra det bättre?

(Tur att de kom att sparka den där brusspelaren i alla fall!)
Citera
2013-03-30, 17:51
Medlem
Jobobods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savetonight
Samma problem som för mig då. Det finns inget mer kraftfullt program än Audacity (som är gratis eller relativt billigt) som kan göra det bättre?

(Tur att de kom att sparka den där brusspelaren i alla fall!)

Magix Audio Cleaning Lab.
http://www.magix.com/se/audio-cleaning-lab/?AffiliateID=95&phash=A9OKb9KitHPNrDnX

Ett fantastiskt bra program som kan mätas sig med mycket dyrare alternativ.
Citera
2013-03-30, 23:45
Medlem
Vickejs avatar
Har du tillgång till en EQ så sätt ett högpassfilter på ca 65 hz, de borde göra susen.
Citera
2013-04-02, 00:50
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vickej
Har du tillgång till en EQ så sätt ett högpassfilter på ca 65 hz, de borde göra susen.
Nu har jag iofs inte lyssnat på filen, men "högpassfilter på ca 65 hz"? Det funkar möjligtvis på lågfrekvent brum, men inte på brus.
Citera
2013-05-15, 15:32
Medlem
Vickejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nu har jag iofs inte lyssnat på filen, men "högpassfilter på ca 65 hz"? Det funkar möjligtvis på lågfrekvent brum, men inte på brus.

Okej jag erkänner mitt misstag. Läste inte så noga kanske men helt rätt, "brum"ljud kan du reducera på sådant sett..
Citera
2013-05-20, 11:56
Medlem
Den där filen är inget man brusreducerar... Man gör om helt enkelt

Men då man inte kan göra om så får man ta till en EQ och förslagsvis en gate. Även lite volymjusteringar kan vara på sin plats.

Det här är vad jag lyckades åstadkomma på ca tio minuter... Det blir brus i slutet, men hade gaten (subtractor) legat kvar så hade det låtit väldigt "burkigt" där. Inte en perfekt fil, men ett förslag på hur man kan göra. Är inte bekant med Audacitys brusreduceringsverktyg, men det finns säkert förklaringar på webben. Tanka ner Reaper vettja, det är gratis i 60 dagar, efter det betalar man om man vill, annars kan man fortsätta använda det (som Winrar). Men köp det om du gillar det Programmet håller väldigt hög standard för priset, och det används faktiskt i en och annan studio.

http://www.fileupload.se/?d=5199F0821
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in