• 2
  • 3
2013-03-28, 21:06
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Fast hur kan något vara förutbestämt när vårt universum är i grunden, de lägsta och tyngsta pelarna, totalt slumpmässigt och odefinierbart?

klart att det är odefinierbart, vår varseblivning är alltid fokuserad på EN sak i taget.
vi kan aldrig se den stora bilden, vi befinner oss alltid på en given plats i tid och rum.
Den stora bilden är helt frigjord från begrepp som tid och rum och därför är det så svårt att prata om den med ett språk anpassat till vår vardagsvärld. En kvantfysiker skulle antagligen kalla den stora bilden för "möjligheter" men det antyder att något inte har hänt ännu, som sannolikt kan hända. Problemet med det är att vi då fortfarande sitter fast i vårt "tid-och-rum-tänkande".
Jag menar att alla möjligheter, hur ska jag säga utan att använda mitt precis dissade tid-och-rum-tänk, "redan är uppfyllda", schrödingers katt är både död och levande samtidigt och det är inget konstigt med det. Vi kan ändå bara se ETT scenario.
Citera
2013-03-28, 21:28
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor.K
Enligt mitt logiska tänkande är allt som händer förutbestämt. Vad jag grundar det påståendet på är en väldigt ytlig logik som jag gärna skulle vilja ha synpunkter på, eller om någon kanske t.o.m. på ett lättbegripligt sätt kan avfärda hela teorin.

Så här är tänket i alla fall. Att slumpen inte finns utgår jag ifrån att vi alla är överens om, alltså att allt som händer beror på någonting. Det skulle med andra ord innebära att om det skulle gå att få reda på all nu existerande fakta om allting, finnas en möjlighet att med den informationen räkna ut vad som kommer att inträffa framöver. Det skulle i slutändan innebära att det idag finns information som teoretiskt sett skulle räcka för att räkna ut alla händelseförlopp framöver, och det kan i min värld bara innebära att framtiden redan är utstakad.

Hoppas det går att begripa min luddiga utläggning.

Om man kan räkna ut alla dessa händelseförlopp och på så sätt förutse framtiden så borde man väl per se då kunna bryta denna predestinerade framtid, och faller inte då logiken?
Citera
2013-03-29, 02:51
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Om man kan räkna ut alla dessa händelseförlopp och på så sätt förutse framtiden så borde man väl per se då kunna bryta denna predestinerade framtid, och faller inte då logiken?

har du nån gång kollat på en film och kunnat räkna ut hur den slutar?
troligen, men det betyder inte att du kan ändra handlingen i filmen.
Citera
2013-03-29, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
har du nån gång kollat på en film och kunnat räkna ut hur den slutar?
troligen, men det betyder inte att du kan ändra handlingen i filmen.

Att dra en parallel mellan universum och en film känns lite felaktigt. Men du får gärna utveckla varför du inte tror att det skulle fungera att modifiera en förutbestämd händelse som man har förutsett.
Citera
2013-03-29, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janneboi
Att dra en parallel mellan universum och en film känns lite felaktigt. Men du får gärna utveckla varför du inte tror att det skulle fungera att modifiera en förutbestämd händelse som man har förutsett.

Vet inte riktigt vad du menar med att modifiera en förutbestämd händelse. Om någonting inte händer kan det inte ha varit förutbestämt, utan endast ett felaktigt antagande om att någonting ska inträffa.
Citera
2013-03-29, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor.K
Enligt mitt logiska tänkande är allt som händer förutbestämt. Vad jag grundar det påståendet på är en väldigt ytlig logik som jag gärna skulle vilja ha synpunkter på, eller om någon kanske t.o.m. på ett lättbegripligt sätt kan avfärda hela teorin.

Så här är tänket i alla fall. Att slumpen inte finns utgår jag ifrån att vi alla är överens om, alltså att allt som händer beror på någonting. Det skulle med andra ord innebära att om det skulle gå att få reda på all nu existerande fakta om allting, finnas en möjlighet att med den informationen räkna ut vad som kommer att inträffa framöver. Det skulle i slutändan innebära att det idag finns information som teoretiskt sett skulle räcka för att räkna ut alla händelseförlopp framöver, och det kan i min värld bara innebära att framtiden redan är utstakad.

Hoppas det går att begripa min luddiga utläggning.

PastorK, om du verkligen är en pastor så vet du ju att det du talar om bara är en sekulär version av kristendomens predestinationfråga. Alltså frågan om du själv egentligen kan göra något för att påverka ditt eget öde.

Försöka skadar ju inte. Du har ju i så fall allt att vinna och inget egentligen att förlora.
Citat:
Enligt Luther är det Guds val som gör att en människa blir frälst (enkel predestination), och med detta menade han att man inte kan tvinga Gud att frälsa en människa med gärningar, genom att skänka pengar eller nsom en viljeakt.

Calvin gick ett steg längre, då han menade att Gud från början har utsett vissa människor till frälsning och andra till fördömelse (dubbel predestination). Vilken grupp var och en tillhör avslöjas genom deras vandel; predestinationsläran har på så sätt blivit en sporre till ett gudfruktigt liv, men också till rädsla och oro.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in