2013-03-26, 16:03
Medlem
Hej! Jag skall försöka förklara mitt problem så förståeligt det går och hoppas att någon av er kan ge mig tips på hur jag skall gå tillväga för att lösa detta.
Jag kanske inte använder korrekt fackspråk och ber er ha överseende med detta.

Jag har följande problem. Jag har två st 3TB Western Digital hårddiskar som jag inte kommer åt i windows XP´s diskhantering

Bakgrund:

Jag skulle byta ut en dynamisk hårddisk (tre stycken HDD som var formaterade till D som fungerar som lagringsutrymme i ett kameraövervakningssystem. Någon/några av dessa tre mår dåligt och därför rasar hela disken titt som tätt.

Jag monterade därför två stycken nya 3TB Western digital-diskar i datorn. Hittade dessa och påbörjade en formatering (dynamisk). Undertiden detta pågick så gick jag iväg för att göra lite andra saker. När jag är tillbaka så är jag vid loginrutan för windows och troligtvis har datorn av någon anledning startat om.

Efter detta kunde jag inte använda diskarna.

Drog till inet och fick hjälp med att formatera om dessa (NTFS) och kan nu konstatera följande.
Jag hittar diskarna i windows 7 och där är dom fullt fungerande.

I min dator med windows XP fungerar det nu på följande sätt:

1. Jag ser disken i device manager - disk drives
2. Jag ser disken i olika program (partition wizard, WD´s program Datalifeguard diagnois for windows, easeUS partition) men kan inte göra något med disken i dessa program.
3. Jag hittar inte disken via diskpart.exe
4. Jag hittar inte disken via disk manager

Jag anar (efter att ha läst åtskilliga trådar) att problemet är att disken är formaterad GPT och inte MBR, som XP tydligen inte kan hantera. Dock så skall man tydligen kunna radera GPT-partitioner med ovan nämnda program och formatera den som MBR. Problemet är att jag endast kan se info om disken i programmen, jag kan inte göra några ändringar. Typ read only-rättigheter.

Jag har också förstått att jag inte kommer kunna använda mer än 2 TB av disken i en partition (detta är ett senare problem som jag får ta ställning till)

Har ni något tips på hur jag kan rensa diskarna och kunna köra dessa i XP?
Kan felet pero på att den är NTFS och inte FAT 32 formaterad?
Både min dator och datorn där diskarna skall sitta använder sig av XP 32-bitar.

Jag har endast tillgång till windows XP och för tillfället är disken kopplad till datorn via en docking-station.

Tacksam för svar
Citera
2013-03-26, 17:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Nu ska vi hålla isär begreppen här.
NTFS, FAT16, FAT32, exFAT HFS+, etx2, ext3, ext4 och Btrfs är exempel på filsystem. Filsystem beskriver hur datan, vad som ska lagras och håller koll på metadata om datan.
MBR är de 512 första byten på en partitionerad disk (tillhör alltså inte partitionen). MBR är en standard på partitionstabell. En partitionstabell är en lista på de partitioner som finns på systemet och innehåller information om dessa. En partitionstabell innehåller alltså metadata om filsystemet.
Att formatera om disken raderar bara den gamla partitionen i partitionstabellen och lägger till den nya i MBR.
GUID Partition Table (GPT) är en ny standard som kommer att ersätta MBR då MBR har en vissa begränsningar. Du kan läsa exakt vilka begränsningar MBR och BIOS har här: http://www.hgst.com/internal-drives/above-2tb
Till exempel går det utmärkt att använda en partition som lagring om du har GPT och ett 64 bitars OS. Det finns dock program som låter en hantera GPT-diskar, trots att XP inte stödjer GPT. Gå in på tillverkarens hemsida och kolla om de erbjuder ett sådant program. Om WD inte tillhandahåller ett sådant program kan du fortfarande hantera och använda diskar med GPT, http://www.paragon-software.com/technologies/components/gpt-loader/
Att använda en partition som bootpartition över 2 TiB kräver GPT (och UEFI på Windows).
Citera
2013-03-26, 17:47
Medlem
Tack för svar.

Datorn som diskarna skall sitta är en windows XP 32-bit och det kommer ej att vara aktuellt att ändra OS.

Jag är medveten om att det ställer till problem när disken är större än 2 TB, men det kan väl knappast vara orsaken till felet som uppstått?
Jag har ju trots allt kunnat komma åt diskarna (via diskhanteraren) vid första tillfället och därmed haft möjlighet att formatera dessa.
Att jag inte kommer att kunna nyttja diskarnas fulla kapacitet är ett litet problem i förhållande till att jag inte kommer åt dem ö.h taget i dagsläget.

Diskarna kommer vara rena lagringsutrymmen, och skall alltså inte vara bootpartition, men om jag förstått dig rätt så krävs det då ett 64-bitars OS för att hantera GPT och därmed måste jag köra med MBR.

Försökte köra programmet du länkade till "HGST GPT Disk Manager" och får då följande svar.
"No HGST hard drive found"
Laddade ner WD´s program Align tool, men det programmet hittar inte disken heller.

Jag har ingen direkt kunskap om filsystem och olika standarder, och har inte tiden att sätta mig in i det. Jag vet att diskarna har kunnat hanteras av XP tidigare. Det måste väl finnas något sätt att "blåsa ur" diskarna så att XP kan känna igen dem igen?
Antingen via något program i windows, eller via en boot-USB?
Citera
2013-03-26, 18:09
Medlem
Du kan slette MBR (den første sektoren), så vil disken oppføre seg som da den var ny.
Det er mange metoder man kan bruke for å slette MBR. F.eks diskpart clean, som kjøres fra kommandolinje.
http://www.sevenforums.com/tutorials/52129-disk-clean-clean-all-diskpart-command.html

Det skal være mulig å bruke 3TB disk i XP, men jeg har ingen erfaring med dette.
Eks: http://www.ghacks.net/2010/11/04/how-to-use-3tb-hard-drives-on-windows-xp/
Citera
2013-03-26, 18:22
Medlem
Problemet är att datorn inte ser disken, varken i disk manager eller när jag kör "list disk" i diskpart via cmd.

Jag ser däremot disken i device manager och diverse andra program. Dock kan jag inte göra något annat än "test disk" eller "view info" i dessa program.
Citera
2013-03-26, 20:45
Medlem
Hmm. Vet ikke hva det kan være.
Men du kunne prøve i Linux. Lag en Live-CD (f.eks Ubuntu), så kan du kjøre Linux uten å røre Windows disken.
Diskbehandling i Linux heter GParted.
Citera
2015-08-05, 21:44
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har ett liknande problem.
min nya 3tb interna disk som jag satt i ett externt lagringschassi vil inte ploppa upp alls på in laptop med xp.

syns inte under diskhantering heller.
har provat att konvertera den till mbr på min stationära dator med win7.
har även provat att krympa disken till en volym som är under 2tb men det går ändå inte att se den på xp-datorn.

hur gör jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in