Hej! Jag skall försöka förklara mitt problem så förståeligt det går och hoppas att någon av er kan ge mig tips på hur jag skall gå tillväga för att lösa detta.
Jag kanske inte använder korrekt fackspråk och ber er ha överseende med detta.
Jag har följande problem. Jag har två st 3TB Western Digital hårddiskar som jag inte kommer åt i windows XP´s diskhantering
Bakgrund:
Jag skulle byta ut en dynamisk hårddisk (tre stycken HDD som var formaterade till D
som fungerar som lagringsutrymme i ett kameraövervakningssystem. Någon/några av dessa tre mår dåligt och därför rasar hela disken titt som tätt.
Jag monterade därför två stycken nya 3TB Western digital-diskar i datorn. Hittade dessa och påbörjade en formatering (dynamisk). Undertiden detta pågick så gick jag iväg för att göra lite andra saker. När jag är tillbaka så är jag vid loginrutan för windows och troligtvis har datorn av någon anledning startat om.
Efter detta kunde jag inte använda diskarna.
Drog till inet och fick hjälp med att formatera om dessa (NTFS) och kan nu konstatera följande.
Jag hittar diskarna i windows 7 och där är dom fullt fungerande.
I min dator med windows XP fungerar det nu på följande sätt:
1. Jag ser disken i device manager - disk drives
2. Jag ser disken i olika program (partition wizard, WD´s program Datalifeguard diagnois for windows, easeUS partition) men kan inte göra något med disken i dessa program.
3. Jag hittar inte disken via diskpart.exe
4. Jag hittar inte disken via disk manager
Jag anar (efter att ha läst åtskilliga trådar) att problemet är att disken är formaterad GPT och inte MBR, som XP tydligen inte kan hantera. Dock så skall man tydligen kunna radera GPT-partitioner med ovan nämnda program och formatera den som MBR. Problemet är att jag endast kan se info om disken i programmen, jag kan inte göra några ändringar. Typ read only-rättigheter.
Jag har också förstått att jag inte kommer kunna använda mer än 2 TB av disken i en partition (detta är ett senare problem som jag får ta ställning till)
Har ni något tips på hur jag kan rensa diskarna och kunna köra dessa i XP?
Kan felet pero på att den är NTFS och inte FAT 32 formaterad?
Både min dator och datorn där diskarna skall sitta använder sig av XP 32-bitar.
Jag har endast tillgång till windows XP och för tillfället är disken kopplad till datorn via en docking-station.
Tacksam för svar
Jag kanske inte använder korrekt fackspråk och ber er ha överseende med detta.
Jag har följande problem. Jag har två st 3TB Western Digital hårddiskar som jag inte kommer åt i windows XP´s diskhantering
Bakgrund:
Jag skulle byta ut en dynamisk hårddisk (tre stycken HDD som var formaterade till D
som fungerar som lagringsutrymme i ett kameraövervakningssystem. Någon/några av dessa tre mår dåligt och därför rasar hela disken titt som tätt.Jag monterade därför två stycken nya 3TB Western digital-diskar i datorn. Hittade dessa och påbörjade en formatering (dynamisk). Undertiden detta pågick så gick jag iväg för att göra lite andra saker. När jag är tillbaka så är jag vid loginrutan för windows och troligtvis har datorn av någon anledning startat om.
Efter detta kunde jag inte använda diskarna.
Drog till inet och fick hjälp med att formatera om dessa (NTFS) och kan nu konstatera följande.
Jag hittar diskarna i windows 7 och där är dom fullt fungerande.
I min dator med windows XP fungerar det nu på följande sätt:
1. Jag ser disken i device manager - disk drives
2. Jag ser disken i olika program (partition wizard, WD´s program Datalifeguard diagnois for windows, easeUS partition) men kan inte göra något med disken i dessa program.
3. Jag hittar inte disken via diskpart.exe
4. Jag hittar inte disken via disk manager
Jag anar (efter att ha läst åtskilliga trådar) att problemet är att disken är formaterad GPT och inte MBR, som XP tydligen inte kan hantera. Dock så skall man tydligen kunna radera GPT-partitioner med ovan nämnda program och formatera den som MBR. Problemet är att jag endast kan se info om disken i programmen, jag kan inte göra några ändringar. Typ read only-rättigheter.
Jag har också förstått att jag inte kommer kunna använda mer än 2 TB av disken i en partition (detta är ett senare problem som jag får ta ställning till)
Har ni något tips på hur jag kan rensa diskarna och kunna köra dessa i XP?
Kan felet pero på att den är NTFS och inte FAT 32 formaterad?
Både min dator och datorn där diskarna skall sitta använder sig av XP 32-bitar.
Jag har endast tillgång till windows XP och för tillfället är disken kopplad till datorn via en docking-station.
Tacksam för svar