Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-25, 15:15
  #1
Medlem
greenplants avatar
Ska köpa ny mobil och ska binda upp mig på ett abonnemang. Har kollat upp dessa tre och de liknar varandra förutom att det skiljer sig lite i pris och va surfgränsen går i GB/mån.
Har Telia idag som operatör och är nöjd men de är dock dyrast och har minst "frisurf"/mån.

De abonnemang jag har kollat på hos de tre ovan nämnda är deras dyraste fastkostnadsabonnemang.

Hur fungerar Tele2 och Telenors mottagning och support tex?

Säljare från ovan nämnda bolag ska ej svara på detta!!!
Citera
2013-03-25, 15:23
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenplant
Hur fungerar Tele2 och Telenors mottagning

Det beror på vad _exakt_ du befinner dig.
Citera
2013-03-25, 15:25
  #3
Medlem
greenplants avatar
Ja just nu bor jag i Sthlm men befinner mig väldigt ofta i Dalarna där Telia har fungerat bäst tidigare.

Har kollat operatörernas så kallade täckningskartor...men jag tvivlar starkt på dem!
Citera
2013-03-25, 15:30
  #4
Medlem
Av de två skulle jag rekommendera Telenor, detta då deras 3G-nät generellt sett bättre än Tele2s - av egen erfarenhet. De bygger ju ut 4G-nätet gemensamt och håller på att slå ihop sina GSM-nät, så där kommer det nog inte skilja så mycket vad gäller täckning. Jag upplever även Telenors support som bättre, dock har de nu valt att outsourca hela sin support, så vi får se hur det blir sen. Tele2s är redan outsourcad och jag har inte upplevt den som bra, långa väntetider och okunnigt folk.

Tänk dock på att om du surfar mer än 15GB hos Telenor, blir kostnaden 9kr/dag, hos Tele2 och Telia sänks endast hastigheten utan att det kostar mer.

Om det kan vara intressant, så erbjuder 3 ett fastprisabonnemang med obegränsade minuter, SMS och MMS samt 5GB surf för 549kr/månad och ett med 20GB surf för 649kr/månad. Skulle det räcka med 2GB surf så kan du få ett för 399kr/månad (http://www.phonehouse.se/Mobiltelefo...Tre/3Fastpris). Efter att du surfat upp det som ingår i abonnemanget, sänks din hastighet.

EDIT: Om du befinner dig i Dalarna skulle jag rekommendera Telia. Dock beror det på vart i Dalarna du befinner dig, i städerna och orterna (exempelvis Mora och Orsa) är alla operatörer likvärdiga - men rör du dig utanför städerna kan det växla väldigt mycket och Telia klarar sig nog generellt sett bäst vad gäller generell täckning där uppe.

I Stockholm skulle jag dock säga att 3 är bäst, följt av Telenor!
__________________
Senast redigerad av cammen3 2013-03-25 kl. 15:32.
Citera
2013-03-25, 15:39
  #5
Medlem
greenplants avatar
Får tacka för utförligt svar. Ska in till stan i morgon och köpa loss en Xperia Z.
Citera
2013-03-25, 15:41
  #6
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Tänk dock på att om du surfar mer än 15GB hos Telenor, blir kostnaden 9kr/dag, hos Tele2 och Telia sänks endast hastigheten utan att det kostar mer.
Gäller det alla abonnemang eller endast om man tecknar ett nu? Jag har för mig att mitt abonnemang skulle ha obegränsad volym surf men jag tvivlar ju på att jag kommer upp i 15GB i månaden. Tycker att 9kr/dag är lite saftigt iaf.

Jag har alltså Telenor och bor i Stockholm - där är det bra täckning och snabb surf, vet att många klagar på Tele2 så det skulle jag inte rekommendera. Spenderar även en del tid i Småland, där fungerar det bra i städer (och även mindre samhällen) men i vårt hus fungerar 3G nätet inget vidare, men det gäller nog alla operatörer.
Citera
2013-03-25, 15:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenplant
Ska köpa ny mobil och ska binda upp mig på ett abonnemang. Har kollat upp dessa tre och de liknar varandra förutom att det skiljer sig lite i pris och va surfgränsen går i GB/mån.
Har Telia idag som operatör och är nöjd men de är dock dyrast och har minst "frisurf"/mån.

De abonnemang jag har kollat på hos de tre ovan nämnda är deras dyraste fastkostnadsabonnemang.

Hur fungerar Tele2 och Telenors mottagning och support tex?

Säljare från ovan nämnda bolag ska ej svara på detta!!!
Vore jag du skulle jag köpa abonnemanget Halebop Rubbet. Har det och är kanonnöjd. Kolla upp det
Citera
2013-03-25, 18:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenplant
Får tacka för utförligt svar. Ska in till stan i morgon och köpa loss en Xperia Z.

Ja, även om det inte var så tydligt så skulle jag välja Telia eller 3 om jag var du - det var väl ungefär det jag ville få fram med den texten. Halebop Rubbet som någon nämnde kan ju också vara ett bra alternativ, dock erbjuder Halebop endast kundtjänst via chatt och mail.

För mig känns Telenor och Tele2 som två operatörer som inte tillför något egentligen, möjligtvis är det Tele2s priser som är intressanta och Telenors/Tele2s 4G-nät, men inte så mycket mer enligt mig. 3 klassas generellt sett som operatören med bästa 3G-nätet och Telia som den operatör med generellt sett bäst täckning (på 2G-nätet då).

Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Gäller det alla abonnemang eller endast om man tecknar ett nu? Jag har för mig att mitt abonnemang skulle ha obegränsad volym surf men jag tvivlar ju på att jag kommer upp i 15GB i månaden. Tycker att 9kr/dag är lite saftigt iaf.

Jag har alltså Telenor och bor i Stockholm - där är det bra täckning och snabb surf, vet att många klagar på Tele2 så det skulle jag inte rekommendera. Spenderar även en del tid i Småland, där fungerar det bra i städer (och även mindre samhällen) men i vårt hus fungerar 3G nätet inget vidare, men det gäller nog alla operatörer.

Det som gällde när du tecknade ditt abonnemang, gäller hela din bindningstid och med största sannolikhet tills vidare också. Det är först om du byter abonnemang eller liknande du kommer att behöva ta del av de nya, försämrade, prislistorna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback