2013-03-25, 10:17
Medlem
(Ledsen om tråden är felplacerad.)

Halloj,

Funderar på att starta en egen webbshop (ska sälja fysiska saker, inte mjukvara). Har kollat på olika ecommerce-alternativ och har några frågor.

1. Vilket tycker ni är den bästa ecommerce-mjukvaran? Har testat Magento men det är så sjukligt långsamt. Nån som har ett bättre alternativ? Det ska vara snabbt, se snyggt ut (gärna med många tillgänliga teman), vara möjligt att köra en ganska stor butik på (dvs inte nåt som kraschar om man har fler än 10 objekt) och ha åtminstone en ganska stor "knowledge base".

2. Hur fixar man så att det går att betala med Visa och Mastercard på ovanstående? Paypal brukar ju funka, men alla köpare lär inte ha Paypal. Såg även att man kunde fixa företagskonto på paypal så kan tydligen köpare köpa utan paypal-konto, men vet inte riktigt hur det funkar.

Tack på förhand.
Citera
2013-03-25, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
(Ledsen om tråden är felplacerad.)

Halloj,

Funderar på att starta en egen webbshop (ska sälja fysiska saker, inte mjukvara). Har kollat på olika ecommerce-alternativ och har några frågor.

1. Vilket tycker ni är den bästa ecommerce-mjukvaran? Har testat Magento men det är så sjukligt långsamt. Nån som har ett bättre alternativ? Det ska vara snabbt, se snyggt ut (gärna med många tillgänliga teman), vara möjligt att köra en ganska stor butik på (dvs inte nåt som kraschar om man har fler än 10 objekt) och ha åtminstone en ganska stor "knowledge base".

2. Hur fixar man så att det går att betala med Visa och Mastercard på ovanstående? Paypal brukar ju funka, men alla köpare lär inte ha Paypal. Såg även att man kunde fixa företagskonto på paypal så kan tydligen köpare köpa utan paypal-konto, men vet inte riktigt hur det funkar.

Tack på förhand.

Kan inte hjälpa dig med mjukvaran.
Har du Paypals företagslösning så kan du ta betalt med kontokort till ditt paypal konto. Användaren i fråga behöver alltså inte ha ett paypal-konto.
Jag har använt http://www.startabutik.se/ och är jättenöjd. Då slipper man bry sig alls, då de fixar en helheltlösning, inklusive avtal med klarna osv. Om du inte pallar koda själv kan det vara värt att spana in.
Citera
2013-03-25, 11:00
Medlem
woaaahs avatar
Tja!

1. Det finns många olika, det är upp till dig hur du väljer att göra. Antingen så kan du använda Jetshop/startabutik eller någon annan av de som kostar mycket pengar.

Ett annat alternativ är att använda något av Open Source-systemen som finns, t ex Prestashop eller Magento (som du sägera att du testat).
Krävs lite mer kunskap och tid med sådana system. Det kommer iallafall garanterat bli billigare än att använda t ex. starta butik.
Tror att de tar en månadskostnad också, vilket är en aning drygt i början då alla utgifter måste räknas med.

2. De flesta open source-systemen går att intergrera med Klarna, Payson, Payex, Sweawebpay.
I Prestashop fungerar det så att du skapar ett konto på t ex Klarna, gör klart allt så det fungerar.
Sedan laddar man hem Klarnas betalmodul, installerar modulen och kopplar modulen till Klarna med API.
Payson fungerar ungefär likadant, man laddar hem en modul från deras sida och installerar.

När det gäller den grafiska biten, om du nu inte är så vass på att designa hemsidor så finns det färdiga templates att köpa (~300kr). När det gäller olika funktioner på sidan så finns det moduler att ladda ner gratis eller köpa.

Hoppas det var till någon hjälp iallafall!
Citera
2013-03-25, 11:28
Medlem
Tack för svaren!

Har kollat på jetshop, men vågar inte riktigt satsa på ett sånt just nu eftersom det kan dröja ett tag innan det börjar komma in lite pengar, så vill inte ha nåt som kostar månadsvis tills det är klart. Sen är det ju alltid roligt att designa själv så länge det inte är alltför komplicerat (vilket Magento stundtals är).

Så jag funderar på antingen:

Magento (långsamt)
Virtuemart (måste använda Joomla, vilket jag kan nada om)
Opencart (såg inte lika snyggt ut)
Nåt annat?
Citera
2013-03-25, 11:59
Medlem
droles avatar
Duger tictail.com + egen domän bra?
Kom ihåg att du måste moms-registrera dig etc. on du aka göra det seriöst.
Citera
2013-03-25, 12:11
Medlem
Jag hade satsat på en wordpress lösning tillsammans om man inte vill lägga ner för mycket pengar..
Citera
2013-03-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jag hade satsat på en wordpress lösning tillsammans om man inte vill lägga ner för mycket pengar..

Jag med. Jag hade använt mig av något av Woothemes teman tillsammans med WooCommerce.
Citera
2013-03-25, 18:21
Medlem
woaaahs avatar
Du kan ju alltid testa Wordpress som JonnyBijl och AlexxxZ tipsar om.

Visar det sig inte fungera som du vill så tveka inte att slå iväg ett PM till mig så kan jag hjälpa dig med grunderna till Prestashop.
Citera
2013-03-25, 21:45
Medlem
Allt handlar om din budget. Finns många öppen källkodsprojekt, men du kan räkna med att om det behöver definitivt inte bli billigare än en hyrd lösning, där du kanske endast betalar några tusenlappar per år för de allra billigaste.

Sedan får du fråga dig själv om det vore en bra ide att välja det absolut billigaste är långsiktigt bra. Jag tror inte det.

Ett kompetent forum inom e-handel där mycket gott och nyttigt finns att läsa: http://www.ehandel.se/
Citera
2013-03-26, 04:12
Medlem
Prestashop är faktist inte alls tokigt. Det är lagom mycket funktionalitet och funkar fint på ett vanligt webbhotellkonto.

Woocommerce är väl också ett alternativ om man vill ha ännu enklare och särskilt om man har behov av integration med WP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in