2013-03-25, 04:42
Medlem
Krehs avatar
Hej,

jag ska köpa en så billig bil som möjligt. Det finns en massa gamla billiga, begagnade bilar på blocket, men hur vet man vilka som drar mindre bensin än andra? För i längden blir ju bensinen utöver skatten osv det dyraste med bilen om man använder den mycket.

Jag förstår självklart att det är olika från bilsort till bilsort (kan absolut NADA om bilar förutom hur man kör dem samt att det är en förjävla skillnad på diesel -> bensin -> etanol där diesel är skönast att glida fram på för man behöver knappt gasa alls det klarar den på tomvarv, men en etanolbil är typ omöjlig att starta i lutande backe om man inte får en kvart att vänja sig vid dragläget osv.

Nåväl, så vad ska man tänka på för att få en bil som drar så lite bensin som möjligt?

Hjälp mig att kommentera samt fylla på min lista! Snälla! Är mycket tacksam om ni hjälper mig.
  1. Lågt antal hästkrafter, antar jag?
  2. Lättare bil = midnre bränsleförbrukning, är väl en självklarhet.
  3. Spelar det någon roll vilken sorts bränsle bilen använder?
  4. fyll på listan snälla
Citera
2013-03-25, 05:59
Medlem
alienfins avatar
c1
Citera
2013-03-25, 07:06
Medlem
Budget?
Citera
2013-03-25, 08:05
Medlem
Tror kompisens passatdiesel är rätt svårslagen i totalekonomi.

Inköp: 4500 kr
Skatt: 2800 kr (lb-reg)
Försäkring: ca 3000 kr har jag för mig
Förbrukning: 0.5 utan några som helst problem
Reparationskostnader: Han har bytt bromsbelägg och vattenpump under det året han haft den, Kostar under 1000-lappen
Citera
2013-03-25, 08:36
Medlem
Tycker min hyundai accent -99 är en rätt bra bil. De ser i regel rätt fräsha ut tycker jag och är nog oftast tjejkörda om du kommer över en (inget som tonårskillarna köper för att busköra med). Väldigt liten bil, min drar 0,6-0,7 och skatt och försäkring ligger väldigt lågt.

Jag gav 8500kr för min, de ligger i regel under 10 000 och ser många fräsha då de är en "tjejbil" (blir ju lite billigare om du slipper repa allt varje månad). Rätt diskreta är de också, ingen värstingbil precis men det finns skabbigare bilar.

Ser ut såhär http://www.thecarconnection.com/photos/hyundai_accent_1999#100001564 (Min har dock 4 dörrar)
Citera
2013-03-25, 09:08
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Tror kompisens passatdiesel är rätt svårslagen i totalekonomi.

Inköp: 4500 kr
Skatt: 2800 kr (lb-reg)
Försäkring: ca 3000 kr har jag för mig
Förbrukning: 0.5 utan några som helst problem
Reparationskostnader: Han har bytt bromsbelägg och vattenpump under det året han haft den, Kostar under 1000-lappen

Har också bra totalekonomi i min gamla Opel Kadett från 1991.

Inköp: 400kr (Dec.2008)
Skatt: 1260 kr / år
Försäkring: 108 kr / månad (1296/år)
Förbrukning: 0,64 till 0,75
Egna reparationer och underhåll: Ca 7500 kr på fem år och 15000 körda mil. (Ca 1500/år.)

Kan inte bli så mycket billigare än så...
Så mitt tips till TS blir: Titta på en äldre billig Opel, Bra bränslesnåla motorer, enkla lättlagade konstruktioner, På minussidan får man väl nämna att se upp för rosten samt att det är lite gubbstämpel eller tantstämpel på vissa modeller...
Citera
2013-03-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Inköp: 400kr (Dec.2008)
Skatt: 1260 kr / år
Försäkring: 108 kr / månad (1296/år)
Förbrukning: 0,64 till 0,75
Egna reparationer och underhåll: Ca 7500 kr på fem år och 15000 körda mil. (Ca 1500/år.)

Kan inte bli så mycket billigare än så...
Så mitt tips till TS blir: Titta på en äldre billig Opel, Bra bränslesnåla motorer, enkla lättlagade konstruktioner, På minussidan får man väl nämna att se upp för rosten samt att det är lite gubbstämpel eller tantstämpel på vissa modeller...

Ja, det var inte dåligt.

Rent generellt skulle jag säga att gamla beprövade modeller med bra rykte (eller dåligt rykte, vissa modeller är nog betydligt bättre än vad folk tror) och med billiga delar ger låg kostnad. Eller det är ju ganska självklart..

Kan nog löna sig med en diesel från sent 90-tal om man kör en del, tror de kan vara väldigt snåla.
Citera
2013-03-25, 09:34
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Skönt att veta att man har bra totalekonomi när man sitter inklämd efter en frontalkrock

Nä, men till TS, välj inte bara bil efter ekonomi. Tänk på att du vill ha lite säkerhet också!
Citera
2013-03-25, 12:12
Medlem
IceEyess avatar
Vilken budget har du att tillgå?

Angående punkt 3 har dieselmotorer generellt lägre bränsleförbrukning än en bensinmotor, men tyvärr skattas mellanskillnaden bort, så det krävs långa körsträckor för att en dieseldriven bil ska vara ekonomiskt försvarbar.

Bilar tillverkade 1983 och tidigare är skattebefriade (Opel Ascona, VW Golf Mk1 osv), så i den kategorin kanske du kan hitta ett ekonomiskt fynd.

Annars är Nissan Micra, Ford Fiesta, Toyota Corolla, Nissan Sunny, Mazda 323 välbetänkta val om du vill komma billigt undan.
Citera
2013-03-25, 13:25
Medlem
Krehs avatar
Tack allesammans för era svar även om jag int eriktigt ville ha exempel på jättebilliga bilar utan mer vilka egenskaper/principer man ska utgå ifrån när man köper begagnad bil för att den ska vara så billig i drift som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Vilken budget har du att tillgå?

Angående punkt 3 har dieselmotorer generellt lägre bränsleförbrukning än en bensinmotor, men tyvärr skattas mellanskillnaden bort, så det krävs långa körsträckor för att en dieseldriven bil ska vara ekonomiskt försvarbar.

Bilar tillverkade 1983 och tidigare är skattebefriade (Opel Ascona, VW Golf Mk1 osv), så i den kategorin kanske du kan hitta ett ekonomiskt fynd.

Annars är Nissan Micra, Ford Fiesta, Toyota Corolla, Nissan Sunny, Mazda 323 välbetänkta val om du vill komma billigt undan.
Tack! Ett sådant svar jag verkligen sökte.

Ska alltså leta bilar som är just de du nämnde eller såna som kommer före 1983!! Tack man älskar dig <3
Citera
2013-03-25, 13:37
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Kör man 1,000 mil per år eller längre lönar det sig i stort sett alltid med diesel.
Citera
2013-03-25, 13:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Tack allesammans för era svar även om jag int eriktigt ville ha exempel på jättebilliga bilar utan mer vilka egenskaper/principer man ska utgå ifrån när man köper begagnad bil för att den ska vara så billig i drift som möjligt.

Tack! Ett sådant svar jag verkligen sökte.

Ska alltså leta bilar som är just de du nämnde eller såna som kommer före 1983!! Tack man älskar dig <3
Allt beror ju på hur mycket man gör själv... Visst kan skattebefriade bilar bli billiga att äga, om man reparerar dem själv.
Gör man inte det och använder den som bruksbil får man räkna med rätt stora pengar i reparationer varje år. Det är ofrånkomligt att gamla bilar krånglar, används den dessutom på vintern så är det mer regel än undantag med rostreparationer på regelbunden basis.

Min rekommendation är också som tidigare nämnts, trillingbilen Aygo/C1/107, billigare mil än det är nog svårt att nå. Årsskatten är 360:- så det är knappast nåt att bli avskräckt av det heller.

Två olika skolor, den första kan ge riktigt billiga mil, men ska man räkna med sin egen arbetsinsats och värdera den på nåt sätt, eller lämna in alla reparationer så tror inte jag på att milen blir billigare än med det andra alternativet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in