Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-03-24, 19:43
Medlem
Tjaa

Har vid några tillfällen i mitt liv blivit bjuden på en speciell fisksoppa. Tror fisken har varit torsk eller annan vitfisk, soppan har haft en bas på grädde och creme fraiche med en del tomat i(ej kross).
Var en ganska mild fisksmak och soppan i sig ganska syrlig. Färgen på soppan har varit vitaktig i nyansen.

Söker runt på nätet men alla recept ska vara så jäkla avancerade med tio olika oljor och kryddor, med minst vin och saffran för att ens räknas som ett recept.

Vad har ni för smidiga recept på fisksoppa där man kan använda torsk eller likande med grädde o creme fraiche? Vad tycker ni om smaken på dessa? Passar det med vitt vin till, vitlöksbröd och någon philadelfiaost eller ädelost till?

Recepten får gärna vara lite längre, men de ska helst vara enkla och inte kräva inköp som knappt kommer användas.

Ös på, jag har 600 gram gösputs som endast går o göra fisksoppa/fiskfärs av
Citera
2013-03-24, 20:40
Medlem
Jag brukar fräsa på hackad gul lök eller purjolök, vitlök, fänkål, morot och palsternacka. Sen i med krossade tomater och grädde, lite vatten, fiskfond/fiskbuljongtärning och färsk dill. Har jag vitt vin hemma så åker det också i men det blir gott utan också.
Kryddar med salt, peppar chilipulver, paprikapulver och cayennepeppar. Så i med fisken och låt koka tills den är klar.
Lite räkor är gott att blanda i innan servering om man vill.

Har säkert glömt något, brukar variera mig lite beroende på vad jag har hemma men typ det här brukar jag ha i och det blir supergott.

Jag har ganska mycket krossade tomater i, tycker att det gör att det blir fräscht och inte alldeles för mäktigt som det kan bli om det är mycket grädde.
Brukar röra ihop créme fraiche, lite pressad vitlök och salt och servera soppan med en klick på toppen.
Kan tänka mej att det skulle passa alldeles utmärkt med vitt vin och vitlöksbröd till.
Citera
2013-03-24, 22:27
Medlem
Saffransfisksoppa:
½ kilo fisk i bitar, 8 potatisar i stora tärningar, 3 skivade morötter, 1 strimlad purjolök, 1 fiskbuljongtärning, 1 ask krossade tomater, 1 burk creme fraiche gourmet med smak av saffran-tomat, ½ liter mjölk, 1 näve skalade räkor, salt, peppar.
Koka potatis och morötter knappt mjuka i vatten ca 5 minuter. Häll av nästan allt vatten, lämna en liten "bottenskyla" kvar. Tillsätt resten (utom räkorna och creme fraichen) och sjud på svag värme 10-15 minuter. Rör ner räkorna och creme fraichen och låt det bli varmt. Krydda. Späd med mer mjölk om det är för tjockt. Smaklig måltid
Citera
2013-03-25, 01:46
Medlem
Bylines avatar
Den enklaste fisksoppan av alla är ju att lösa upp vanliga fiskbuljongkuber i vatten, och skiva/hacka i valfria grönsaker (morötter, fänkål, purjo) och när grönsakerna är nästan lägga i fisken som du skurit till kuber av halvtinat fiskblock och kanske lite räkor eller annat skaldjur. Krydda upp med pressad citron och dill och red med lite vetemjöl utrört i grädde. Serveras med lätt rostade skivor av paine riche och en hemslungad aoli (äggula, rapsolja, pressad vitlök, citronsaft och s&p) alternativt färdig majonnäs som du blandar med citron, vitlök och lite creme fraiche.
Citera
2013-03-25, 10:00
Medlem
Dongles avatar
Kommer säkert bli påhoppad så det stänker om det nu...
Är man tex i tidsnöd så kommer man undan med att koka upp 1 st Keldas Fisksoppa + 1 st Keldas Thaisoppa.
Smaka av med en liten skvätt grädde, pressad vitlök efter smak och lite hummerfond.
Finns det torrt vitt vin hemma kan man skvätta i lite av detta också.
I med fisken och låt den sjuda klart.
Kasta i några skalade färska räkor i skålen innan du häller upp soppan.
Överkurs: en klick creme fraiche och en dillkvist som pynt.
Citera
2013-03-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Tjaa

Har vid några tillfällen i mitt liv blivit bjuden på en speciell fisksoppa. Tror fisken har varit torsk eller annan vitfisk, soppan har haft en bas på grädde och creme fraiche med en del tomat i(ej kross).
Var en ganska mild fisksmak och soppan i sig ganska syrlig. Färgen på soppan har varit vitaktig i nyansen.

Söker runt på nätet men alla recept ska vara så jäkla avancerade med tio olika oljor och kryddor, med minst vin och saffran för att ens räknas som ett recept.

Vad har ni för smidiga recept på fisksoppa där man kan använda torsk eller likande med grädde o creme fraiche? Vad tycker ni om smaken på dessa? Passar det med vitt vin till, vitlöksbröd och någon philadelfiaost eller ädelost till?

Recepten får gärna vara lite längre, men de ska helst vara enkla och inte kräva inköp som knappt kommer användas.

Ös på, jag har 600 gram gösputs som endast går o göra fisksoppa/fiskfärs av

var fick du den här speciella fisksoppan nånstans, på bara din beskrivning är det svårt att gissa.

*

fiskbuljong som man köper i affären är kass... en enkel genväg om man inte orkar koka egen fond är att koka fond på räkskalen... köp färska räkor och skala dom och koka upp allt renset i en skvätt vattten, koka några minuter och låt stå och dra en halvtimme o sila ner i soppan... har man frysta räkor är det min erfarenhet att det blir lite bismak av magen och annat (det som svartnar i frysen) som varit fryst så då kokar jag bara på själva skalrenset och slänger huvud och innanmäte
Citera
2013-03-29, 03:23
Medlem
Härligt med era svar men känns som ni prickar ganska fel utifrån min något luddiga beskrivning

Gillar visserligen erkligen Dongles inlägg

Soppan som jag ätit har jag blivit bjuden på privat av folk jag ej har kontakt med, t ex jag som bekant till en bekant som är bjuden på en fest.

Den är vit i färgen, innehåller vit fisk, smaken är syrlig creme fraiche ton med tydlig närvaro av grädde. Tomat finns också, ej krossad utan hackad tomat som fortfarande har viss färsk konsistens.

Jag tror jag ska köpa lite torskblock och testa mig fram i helgen och se om jag kan skapa något.

Lite vatten
Lite fiskbuljong/fond
Lite fisk
Lite grädde
Lite creme fraiche
En skvätt vitt vin
Lite purjolök kanske?
Lite redning mot slutet

När det hela är rett öser jag i lite hackad tomat.

Serverar detta till ris.

Lutar kanske mer åt en gryta, men jag har fått det som soppa. Gryta funkar visserligen bra, om inte bättre. Kan ni hjälpa mig lättare nu?

Trial and error med en fisk(och mina pengar till mat) som fått sätta livet till sätter djupa spår i mig
Citera
2013-03-30, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Härligt med era svar men känns som ni prickar ganska fel utifrån min något luddiga beskrivning

Gillar visserligen erkligen Dongles inlägg

Lite vatten
Lite fiskbuljong/fond
Lite fisk
Lite grädde
Lite creme fraiche
En skvätt vitt vin
Lite purjolök kanske?
Lite redning mot slutet

När det hela är rett öser jag i lite hackad tomat.

Serverar detta till ris.

Lutar kanske mer åt en gryta, men jag har fått det som soppa. Gryta funkar visserligen bra, om inte bättre. Kan ni hjälpa mig lättare nu?

Trial and error med en fisk(och mina pengar till mat) som fått sätta livet till sätter djupa spår i mig

Jag brukar göra en fiskgryta sådär. Med purjo som man fräser. Men det kräver cayennepeppar för att bli toppengott. Vin, citron eller annan syra.
Citera
2017-01-30, 20:48
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolasnara
Så i med fisken och låt koka tills den är klar.
Jag lagar fisksoppa i kväll och hittar många bra tips här. Vill dock varna för detta med att "koka" fisken. Den bör läggas i mot slutet av tillagningen och bara ligga i ett par minuter. Om den kokas får den en dålig konsistens. Låt den bara värmas lätt!
Citera
2017-02-01, 14:49
Medlem
My©s avatar
Minns ett recept ifrån förr på något som liknar det du verkar fara efter. En gryta som tar lika lång tid som att koka riset som serveras till.

Jag minns ju inga mått men man skar 4-5 tomater i klyftor och la i en kastrull. Skar upp ett fryst paket vit fisk i ungefär två centimeter breda bitar och la på tomaterna. Smulade över en fiskbuljongtärning och hällde därefter över mellangrädde. Allt kokades upp och fick sjuda i några minuter. Lite salt och peppar sen var det klart lagom till riset var klart.

Idag ser mina fiskgrytor lite annorlunda ut men det kanske kan vara något för dig att bygga på?

Variera fisken, andra grönsaker (men se till att de har kort koktid), byt grädden mot creme fraiche och mjölk, osv...

/My©
Citera
2024-07-02, 04:36
Avstängd
Actuallysos avatar
Undrar hur hon gjorde den fisksoppan. Min fars fru från Finland. Den var mycket enkel. Inte många ingredienser alls. Minns det bara var fryst torsk och gul lök och potatis. Som hon kokade i en mycket stor kastrull. Trots så få ingredienser så var den supergod. Hon hade i mycket fisk och lök. Måste haft buljong också? Minns hon sa att det sen bara var peppar och salt. Som kryddor.
Citera
2024-07-05, 20:49
Medlem
Vem0ths avatar
3dl matlagnings-/vispgrädde.
100 gram smör(eller mindre).
Rapsolja(efter känsla)
1 fänkål
1 purjolök.
2 vitlöksklyftor
Mjölk, efter önskad konsistens.
Dill och persilja(färska, torkade eller frysta)
Balsamvitvinsvinäger eller vitt vin.(Ha socker redo om du kör förstnämnda)
Peppar och salt, har du buljongtärning eller fond av fisk eller skaldjur hemma tillsätt det.
Vetemjöl eller stärkelse.

Valfri fisk, gärna att den inte doftar surt så det retar upp näsan.

Fräs purjolöken(efter du sköljt av den från jordrester), fänkålen och vitlöken tillsammans med smöret och något stänk olja. Släng antingen på lite vetemjöl nu eller stärkelse senare. I med vitt vin/vitvinsvinäger först för att kyla ned pannan lite och rör om följt av grädden, låt den bubbla lätt på medellåg värme. Släng i kryddor och buljong/fond nu så det får lösas upp, efter det släng i fisken och låt detta puttra på låg värme med omrörning var tredje minut i cirka 15 minuter. Om du vill ha det som en gryta, stanna där vi är nu. Om du vill ha en soppa så späd ut med mjölk här och kanske lite frysta grönsaker som fått tina upp(pressa ut allt vatten för hand innan du slänger ned detta i soppan.)

Om du valde vit balsamvinäger, så släng i en nypa socker.
Senast redigerad av Vem0th 2024-07-05 kl. 20:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in