2013-03-24, 19:07
Medlem
Jag har en tjock skärbräda av typ "slaktarblock" som jag har haft i ganska många år. Någon gång har jag oljat in det med någon matolja, typ rapsolja.
Nu har jag märkt att en del smuts/avlagringar har byggts på ytan, märks om man drar en sked eller liknande över ytan och frågan är hur jag bäst rengör det- utan slipmaskin ?
Jag har ingen maskin och vill inte krångla med att låna av någon, köpa rätt sorts slippapper etc.
Funkar det att slipa med grovt och fint sandpapper eller bör jag "skrapa" rent den innan?
Citera
2013-03-24, 19:18
Medlem
God dag!
Sickla bort avlagringarna först annars sätter slip papper igen diekt.
Funkar även bra med typ stålull fast grövre utan lödder i och vatten, stålullen eller snarare ståltrasslet är som bollar och säljs i typ ica maxi.
Låt torka och olja in med matolja, gärna varm så tränger den in bättre.
Citera
2013-03-24, 22:10
Medlem
spoilers avatar
Använd paraffinolja.
Citera
2013-03-27, 13:53
Medlem
Ogglus26- tack för tipset. Jag misstänkte att det skulle bli knepigt att starta med sandpapper.

Spoiler- är det inte meningen att man ska använda ätbar olja? Parrafinolja låter inte gott.
Citera
2013-03-27, 18:10
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mabbe
Spoiler- är det inte meningen att man ska använda ätbar olja? Parrafinolja låter inte gott.

Om jag inte missförstått saken används paraffinolja för att den inte härsknar lika fort som vegetabiliska oljor. IKEA säljer paraffinolja under namnet Skydd, just för att olja in obehandlat trä som ska användas vid matberedning. Jag har själv använt både paraffinolja och rapsolja på skärbrädor och inte märkt någon större skillnad. Paraffinolja har ingen nämnvärd smak/doft.
Citera
2013-03-27, 18:20
Medlem
Porryhatters avatar
En grov svamp och diskmedel?
Citera
2013-03-28, 14:20
Medlem
rob1234s avatar
Medicinsk paraffinolja är laxermedel.... Så givetvis bör du inte dricka större mängder.
I kvantiteterna som du har på din skärbräda är det ofarligt. Det härsknar inte alls (inom rimliga tidshorisonter).

Vill du få en lite hållbarare yta så smält i lite bivax i paraffinoljan.
Citera
2013-03-30, 20:23
Medlem
SpaceCats avatar
Som tidigare nämnts:

1. Hårdtvätta med diskmedel och stålull.
2. Sickla - köp en sickel, det är en liten stålplatta man skrapar med.
3. Låt torka ordentligt.
4. Sickla bort friberresningen.
5. Parafinolja på.
6. Bonustips från en arméveteran - använd regelbundet Jodopax för att desinficera brädan.

Jodopax finns på Apoteket.
Citera
2013-04-02, 19:52
Medlem
Vanligt salt och en våt trasa, saltet fungerar som granuler och slipar ytan skonsamt dessuton suger den upp smuts och dödar också bakterier. Ta vanlig blomspruta och fyll med 1/3 HETT vatten och 2/3 Linolja. Skaka/blanda vätskan.
spruta på brädan och gnugga in blandningen hårt med en kökshanduk. låt torka. upprepa behandlingen tills du fått en fin patina på brädan
Citera
2013-04-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi-1982
Vanligt salt och en våt trasa, saltet fungerar som granuler och slipar ytan skonsamt dessuton suger den upp smuts och dödar också bakterier. Ta vanlig blomspruta och fyll med 1/3 HETT vatten och 2/3 Linolja. Skaka/blanda vätskan.
spruta på brädan och gnugga in blandningen hårt med en kökshanduk. låt torka. upprepa behandlingen tills du fått en fin patina på brädan

Helst kokt linolja
Citera
2013-04-02, 20:23
Medlem
Cleancut säljer en olja specifikt framtagen för brädor som jag tror kan vara bra. Jag själv kör parrafinolja inhandlad i bygghandeln.

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypag e.tpl&product_id=1309&category_id=39&option=com_vi rtuemart&Itemid=94
Citera
2013-04-04, 16:18
Medlem
DartFrogs avatar
Kör sånt grovt rostfritt ståltrassel o diskmedel som rengöring, YES e grymt bakteriedödande, så låt det verka ett par min.
Sickel funkar oxo bra.
Använder du något som slipar lätt varje gång du gör rent blocket så kan du hålla det både plant o utan några knivspår i det, om du inte kör hårt med yxa eller tyska monsterknivar då!

Smörjer mina brädor med en blandning av Parafinolja, bivax o carnaubavax.
Värmer du brädan så går det in djupare o lättare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in