Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-31, 23:11
Medlem
Facades avatar
Notera, Northstar motorn vart faktiskt fixad vid 2000 eller liknande. Minns inte riktigt. Går nog att få reda på rätt lätt.
Och som Peller skrev, startmotorn sitter tråkigt nog under insuget på dom vilket gör bytet till en hel dag.

Men ja, välj top of the line. Skippa Caprice, Grand Marquis osv. Mycket mer värt att köra på Lincoln och Cadillac

Sätt dig och kör en Cadillac och en Lincoln för att få en inblick på dom olika bilarna. I slutändan är det inte bara hur bra bilen är som spelar in, utan hur mycket man själv gillar den
Citera
2013-04-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

cHEVROLET cAPRICE
lINCOLN tOWN cAR
fORD cROWN vICTORIA
mERCURY gRAND mARQYUS
cHRYSLER nEW yORKER
bUICK rOADMASTER
bUICK pARK aVENUE
cADILLLAC dEVILLLE

sÅ UNDRAR OM HUR DESSA BILAR ÄR. TEX GÄLLANDE KVALITET, HÅLLBARHET, ROSTBENÄGENHET, BENSINFÖRBRUKNING UTRUSTNINGSNIVÅ, RESERVDELSTILLGÅNG. PRISER PÅ RESERVDELAR MOTORALTERNATIV ETC ETC.

På sådana här bilar är det svårt att gå efter såna kriterier du radar upp. Dessa bilar är så ovanliga i Sverige att du helt enkelt får ta vad du hittar. Konsumentkriterier som du radar upp har mer betydelse om man letar efter ett transportmedel där man gör en objektiv bedömning. De här bilarna har entusiast-karaktär & kan därför inte bedömmas objektivt.

Mitt nästa bilköp blir nog en Cadillac Deville från 94-96 med V8 på 4,9l. En Deville köper man inte för att det är någon särskilt bra bil. Man köper den för att den är så jävla cool. Hade jag velat ha en bra bil hade jag köpt en FIAT Punto. Det är en bra bil rent objektivt.

En gammal hederlig Caprice är väl aldrig fel. Det har jag haft. En enkel & trevlig bil. Otroligt bekväm för att vara en Svensson-kärra.

Grand Marquis & Crown Victoria finns väl knappt i Sverige?

Svårt att ge dig köpråd. Det var ju du som gillade kantiga halvgamla lyxbilar & den där urtradiga Mercedes W124? Jag delar absolut inte din smak för sådana gråa kassaskåp som 760 & W124. Blä tycker jag om det. Antingen uppskattar jag gamla billiga slitvargar som Caprice eller läckert designade lyxbilar som Deville.

Buick Park Avenue var ju en bil som kunde erbjuda detaljkvalitet som en europeisk bil & samtidigt ha jänkarens känsla. Så det är kanske bilen för dig. Fanns bara med 6:a dock.

Chrysler från den tiden är väl inget under av driftsäkerhet har jag för mig. Vision sålde en del här men var väl inget vidare. New Yorker är rätt sällsynt.

Towncar & Fleetwood är ju jävligt vräkiga utan att vara vackra.

Synd att inte LTD, Crown Victoria & Grand Marquis såldes här för det var faktiskt pålitliga & bekväma bilar som hade mycket mer karaktär än Volvo.
Citera
2013-04-02, 11:37
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Mitt nästa bilköp blir nog en Cadillac Deville från 94-96 med V8 på 4,9l. En Deville köper man inte för att det är någon särskilt bra bil. Man köper den för att den är så jävla cool. Hade jag velat ha en bra bil hade jag köpt en FIAT Punto. Det är en bra bil rent objektivt.

Fast 4.9 motorn är väl inte så dålig?
Jag har nämligen inte hört så mycket klagomål på den motorn. Kanske är så att ingen vill ha den motorn när man kan få en 300 hästars Northstar (sån var jag när jag kikade på STS) :P

Towncar och Fleetwood är inte vräkiga, dom är perfekta!
Men Fleetwood tycker jag är något (väldigt) överprisade. Nog för att den har bakhjulsdrift men det gör inte att den bör kosta/är värd för mig 2x mer än en DeVille. Men tydligen är det så i Sverige. Samt så har den bara LT1 motorn i sig med 30 hästar mindre än en Northstar.
Samt väldigt tråkig inredning i Fleetwooden om man jämför med den underbara inredningen i STS/DeVille.
Citera
2013-04-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade

Jag vet inte. Får nog ta mig en funderare om vad jag tycker. Design värdesätter jag högt men har svårt för märkliga design-gimmicks som ibland lastats på jänkebilar.

Fleetwood har förvisso riktigt snygga linjer men de här suspekta spegelblanka kromade plåtsjoken nere vid golvtrösklarna är för vräkigt. Ska det funka som någon sorts rostskydd eller är det bara en vräkig gimmick? Och vinyltak på en modern bil. WTF!

http://en.wikipedia.org/wiki/File:1996_fleetwood_brougham.jpg

Towncar är verkligen ingen designhöjdare. Tiden har sprungit ifrån den bilen. Helt fyrkantig med en pompös känsla utan den aggressiva gangster-look som 70-talets klassiska Lincoln hade. Som en förlängd Volvo 760 med vinyltak. På 2000-talet blev Towncar dock riktigt snygg där man tog tillvara på det där aggressiva från 70-talet kombinerat med moderna strömlinjeformade linjer.

Men den här bilen är inte snygg alltså. Suspekta veck i dörrarna till råga på allt.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:1990-1992_Lincoln_Town_Car_--_04-30-2012.JPG

Klart att det är något helt annat att glida runt i än en dassig gammal Caprice. Men Caprice var ju en folkbil som konkurrerade med bilar som Volvo 740, Toyota Camry & Peugeot 505. Visserligen hade även Caprice en del skumma design-gimmicks som fejk-träsidor.

Men coupé-modellen Lincoln Mk VIII...där har du en råsnygg bil!! Såg en sådan till salu men hade inga pengar. Det hade varit nått.
Citera
2013-12-26, 18:11
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
På sådana här bilar är det svårt att gå efter såna kriterier du radar upp. Dessa bilar är så ovanliga i Sverige att du helt enkelt får ta vad du hittar. Konsumentkriterier som du radar upp har mer betydelse om man letar efter ett transportmedel där man gör en objektiv bedömning. De här bilarna har entusiast-karaktär & kan därför inte bedömmas objektivt.

En gammal hederlig Caprice är väl aldrig fel. Det har jag haft. En enkel & trevlig bil. Otroligt bekväm för att vara en Svensson-kärra.

Svårt att ge dig köpråd. Det var ju du som gillade kantiga halvgamla lyxbilar & den där urtradiga Mercedes W124? Jag delar absolut inte din smak för sådana gråa kassaskåp som 760 & W124. Blä tycker jag om det. Antingen uppskattar jag gamla billiga slitvargar som Caprice eller läckert designade lyxbilar som Deville.

Buick Park Avenue var ju en bil som kunde erbjuda detaljkvalitet som en europeisk bil & samtidigt ha jänkarens känsla. Så det är kanske bilen för dig. Fanns bara med 6:a dock.

Chrysler från den tiden är väl inget under av driftsäkerhet har jag för mig. Vision sålde en del här men var väl inget vidare. New Yorker är rätt sällsynt.

Synd att inte LTD, Crown Victoria & Grand Marquis såldes här för det var faktiskt pålitliga & bekväma bilar som hade mycket mer karaktär än Volvo.

Ja det var ett tag sen jag skrev, men nu när jag har fått orning på talprogram till datorn osv så är det en glädje att vara tillbaks på FB. Blev ju blind okt -12 så.

Men nog om det, det blev faktisjt en Cadillac DeVille Conours med 4.6 liters Northstar och 25 mer hästar en en standard Deville. aJVisst har den jänkarkänsla, gungar ju som ett skepp och soffa, rattväxel täckta hjulhu baks fenor (så rätt), digital display kompass i spegeln och andra typiska jänkegrejer, som de rejäla dörrhandtagen på insidan.

Den är dessutom bensinsnåö ,081 landsväg och 1.3 blandad körning. Sen har den ju all utrustning man vill ha och man åker verkligen som en furste! Lagt i fårskinnsfällar bak för att skydda lädret mot min hund. där bak åker hon som en prinsessa. Jag är förvånad över kvaliten op inredningen efter all skit man hört om jänkare men i Devillen är det rejäla grejer, känn bara lite på askkoppen tex, jösses. Allt känns gediget utom möjligen knapparna till ECCn. Totalt vibrattionsfri att helt nya V70 känns ssom en gammal bubbla i jämförelse. Tota.l tystnad och tar upp vägen som jag vet inte vad, total komfort. Den är importerad 03 från Florida men har även gått i Kalifornien. Aldrig vinterkörd här i Sverige vilket märks under.Den har aldrig vart roskyddsbehandlad eller nåt så bara lack därunder, dock ingen sliten sådan. Enda felet är att det läcker lite olja ur packboxen, men det fixar vi till våren när den nändå ska hissas upp då stötfångaren bak måste justeras och fästena rätas ut efter att nån bögjävel kört på den på en parkering och sne smitit... Nåja lite kuriosa så stod den utanför Saga teatern i borås när de hade Grease premiär om nån som läser detta nu var där.

Nu till resten av ditt inlägg, Jo jag gillar Volvo 740, Chevrolet Caproce, Lincoln Towncar osv pga den kantiga karossen som gör de väldigt fina. Även äldre Cadillac och 80talsjänkare i allmänhet, dock inte K-platfor,sbilar, Oldmobile Ciera och de där.

Annars köpte jag ju 760n för att det var å nära en amerikanare man kunde komma utan att köpa en både karosseri, utrustnings och motormässigt (ja en sexa som tamejfan drar mer än cadillacen som har mer än dubblet så många hästar...) den har ju tom tanklocket på den amerikanska sidan.

Grejen var ju att ha 760n på vintern och köpa en jänkebil förra sommarn. Men nu blev det som det bliv och jag ålde volov och köpte jänkarn i aril.

Håller ,ed dig annars om Crown Vic etc, trist att de inte ssåldes här, riktigt snygga.

Ska nog se om jag kan få provåka en TownCar till våren bara för att jämföra.

Nu är den avställd och det är Volvo 945 man får åka, första gåmgem jag åkte den på flera månader så trodde jag att en dörr var öppen eller nåt så som vägen hördes och åp hehe.
Citera
2013-12-26, 18:42
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fast 4.9 motorn är väl inte så dålig?
Jag har nämligen inte hört så mycket klagomål på den motorn. Kanske är så att ingen vill ha den motorn när man kan få en 300 hästars Northstar (sån var jag när jag kikade på STS) :P

Men Fleetwood tycker jag är något (väldigt) överprisade. Nog för att den har bakhjulsdrift men det gör inte att den bör kosta/är värd för mig 2x mer än en DeVille. Men tydligen är det så i Sverige. Samt så har den bara LT1 motorn i sig med 30 hästar mindre än en Northstar.
Samt väldigt tråkig inredning i Fleetwooden om man jämför med den underbara inredningen i STS/DeVille.

STS kikade jag lite på med, på tok för eruopeisk, ingen soffa, golvskap eurodesign på inre dörrhandtagen, vanliga analoga mätare och bakdelen är ju mycket trist jämfm DeVille, inga fenor och inte ens de typiska snygga smala vertikala bakljusen... Dlck en ganska snygg bil jämf med det mesta som tillverkas i europa.

Angående inredning så är det enda jag kan klaga på i DeVillen är mugg¨ållarna... Plasthistorier som förvaras ihoptrckta i armstödet där de stjäl utrymme och de är så fula att man inte vill ha de framme när de inte används. Iaf så hakas de på kanten längstfram på det öppnade armstödet och hålls fast av det stängda locket. De kunde ghort det mkt bättre, ex ett längre armstöd och en skiva längst fram man kunde dra bak in i armstödslocket.

Nä Volvo 760:ians mugghållare var mkt bättre, fyra stycken infällda i mitt armstödet 2 bak fyra fram, de fälldes dessutom ut när man drog ut dom och ihop när man sköt in dom, både snyggt och smart.
Citera
2013-12-27, 16:08
Medlem
Tigerkakans avatar
Town Car alla dar i veckan!!!

Håller hög kvalitet och har faktiskt spöat Lexus i felrapporter från kunder.(inte gamla 90-talare)

Town Car är en relativt vanlig bil i i Sverige i jämförelse med liknande bröder och det finns rätt många firmor som kan bilen på djupare nivå...Tex Grufman.
Bilen är också relativt billig på reservdelar

Den är inget teknologiskt mästerverk och trots sin gamla ramkonstruktion så är den ändå slitvargen nummer 1 i staterna.
Maskinellt och mekaniskt står sig Ford klart före konkurenterna när det gäller tillförlitlighet.
Törsten får man på köpet när det är 2ton som flyttas runt.

Cadillac har tyvärr tappat sin kvalitets stämpel och GM har plöjt in sina standard delar.
Visst trevlig motor men inget som avgör köp.

Även Town Car har inte heller hängt med i utvecklingen och det känns lite ålderdomligt inredningsmässigt.
Men det är en generell regel med alla US bilar att man får helt enkelt svälja den låga detalj och material kvalitén.

På nått sätt känns det som jänkarna fastnade i sin design i 70 talet och var nöjda med det.

Jag gillar iallafall den sega pysande glidaren Town Car som landsvägs lok.
Citera
2013-12-27, 18:17
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Town Car alla dar i veckan!!!

Håller hög kvalitet och har faktiskt spöat Lexus i felrapporter från kunder.(inte gamla 90-talare)

Town Car är en relativt vanlig bil i i Sverige i jämförelse med liknande bröder och det finns rätt många firmor som kan bilen på djupare nivå...Tex Grufman.
Bilen är också relativt billig på reservdelar

Den är inget teknologiskt mästerverk och trots sin gamla ramkonstruktion så är den ändå slitvargen nummer 1 i staterna.
Maskinellt och mekaniskt står sig Ford klart före konkurenterna när det gäller tillförlitlighet.
Törsten får man på köpet när det är 2ton som flyttas runt.

Cadillac har tyvärr tappat sin kvalitets stämpel och GM har plöjt in sina standard delar.
Visst trevlig motor men inget som avgör köp.

Även Town Car har inte heller hängt med i utvecklingen och det känns lite ålderdomligt inredningsmässigt.
Men det är en generell regel med alla US bilar att man får helt enkelt svälja den låga detalj och material kvalitén.

På nått sätt känns det som jänkarna fastnade i sin design i 70 talet och var nöjda med det.

Jag gillar iallafall den sega pysande glidaren Town Car som landsvägs lok.

Tyvärr är ju de efter -98 inte så värst vackra men visst moderniserades towncar rejält invändigt 1995? Men iaf hur är 90-97an komfortmässigt jämf med ex min Deville. Har fått för mig att Cadillacarna är mer avanceradeBtw hur är mugghållarna i TownCaren? De suger ju ganska mkt i DeVillen tyvärr.

Jaja ska se om jag kan få upp bilder på mitt köp den närmsta tiden så får ni döma den
Citera
2013-12-27, 22:12
Medlem
Tigerkakans avatar
Jänkebilar överhuvudtaget före 2000 skulle jag passa mig för!

Youtube har en massa reviews om Town car
Se detta klipp http://youtu.be/_crkTeubnXY

3min in har du mugghållarna som är väl gömda

Eftersom Town Car har column shifter så kan man sitta 3 fram om nöden kräver.

Klippet visar rätt väl vad spartansk designen är egentligen.
Citera
2013-12-29, 18:07
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Jänkebilar överhuvudtaget före 2000 skulle jag passa mig för!

Youtube har en massa reviews om Town car
Se detta klipp http://youtu.be/_crkTeubnXY

3min in har du mugghållarna som är väl gömda

Eftersom Town Car har column shifter så kan man sitta 3 fram om nöden kräver.

Klippet visar rätt väl vad spartansk designen är egentligen.
Eftersom jag är blind kan jag inte kolla in mugghållarn, kan du beskriva den? Ska dock jälvklart lyssna på videon! Annars jo har sett endel Reviews bla motorweeks op towncar och en hel massa jänkare innan de bannade bajabusta som la upp varenda road test typ. Fast glömt mkt av detaljerna, utvändigt minns jag precis hur bilarna ser ut men lite svårare invändigt..Annars gällande bilar före 00 så är det ju de som vill ha rent uutseendemässigt. Minns iaf att TownCar 90-94 hade gnaska så skum instrumentpanel och så, blev snyggare 95. Cadillacarna har jag gillat mer invändigt och min Deville har sjävklart rattväxel, ett måste ju nör man ska ha jänkebil

*edit* Var ju en 05 i videon, nån aning om mugghållarna i 90-97:an ?
Senast redigerad av volvo 240 2013-12-29 kl. 18:12.
Citera
2013-12-29, 19:28
Medlem
Tigerkakans avatar
90-talarna har mugghållarna i cigarett facket som dras ut från instrument brädan.
Ganska grunda och rätt fult.

Den 05an i videon har du ett stort brett mittarmstöd...kanske 20-25cm brett.

Mugghållarna är dolda under armstödet så först lyfter du armstödet och ur själva sittdynan viks sedan mugghållarna uppåt och framåt...sen fäller man tillbaka armstödet och då har du muggarna precis framför fingrarna när du stödjer armen på mittstödet....om du hajar?

Det är väldigt stor skillnad inredningsmässigt på 90tal och 20-tal
90-tal känns mer som ett arv från 70talet med velour material, matta på dörrsidor, sammet i taket, stolar med knappar på..ofta röd eller brun inredning och en massa fejkträ.
Kromade plastknappar som känns som legobitar etc,etc...det osar 70 tal helt enkelt

2005 känns inte toppmodernt i jämförelse med andra bilar men i Lincoln världen är det första förändringen på just inredningen på typ 20år.
Citera
2013-12-29, 20:42
Medlem
keyzexs avatar
Citat:

Jo Mercury Grand Marquis GS är inte vanliga, jag äger ett ovanligt exemplar ratt växlad, men när jag tröttnat på den så blir det en Lincoln.

Så mitt råd blir köp en Lincoln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in