Citat:
Ursprungligen postat av
Vivoli
På sådana här bilar är det svårt att gå efter såna kriterier du radar upp. Dessa bilar är så ovanliga i Sverige att du helt enkelt får ta vad du hittar. Konsumentkriterier som du radar upp har mer betydelse om man letar efter ett transportmedel där man gör en objektiv bedömning. De här bilarna har entusiast-karaktär & kan därför inte bedömmas objektivt.
Mitt nästa bilköp blir nog en Cadillac Deville från 94-96 med V8 på 4,9l. En Deville köper man inte för att det är någon särskilt bra bil. Man köper den för att den är så jävla cool. Hade jag velat ha en bra bil hade jag köpt en FIAT Punto. Det är en bra bil rent objektivt.
En gammal hederlig Caprice är väl aldrig fel. Det har jag haft. En enkel & trevlig bil. Otroligt bekväm för att vara en Svensson-kärra.
Grand Marquis & Crown Victoria finns väl knappt i Sverige?
Svårt att ge dig köpråd. Det var ju du som gillade kantiga halvgamla lyxbilar & den där urtradiga Mercedes W124? Jag delar absolut inte din smak för sådana gråa kassaskåp som 760 & W124. Blä tycker jag om det. Antingen uppskattar jag gamla billiga slitvargar som Caprice eller läckert designade lyxbilar som Deville.
Buick Park Avenue var ju en bil som kunde erbjuda detaljkvalitet som en europeisk bil & samtidigt ha jänkarens känsla. Så det är kanske bilen för dig. Fanns bara med 6:a dock.
Chrysler från den tiden är väl inget under av driftsäkerhet har jag för mig. Vision sålde en del här men var väl inget vidare. New Yorker är rätt sällsynt.
Towncar & Fleetwood är ju jävligt vräkiga utan att vara vackra.
Synd att inte LTD, Crown Victoria & Grand Marquis såldes här för det var faktiskt pålitliga & bekväma bilar som hade mycket mer karaktär än Volvo.
Ja det var ett tag sen jag skrev, men nu när jag har fått orning på talprogram till datorn osv så är det en glädje att vara tillbaks på FB. Blev ju blind okt -12 så.
Men nog om det, det blev faktisjt en Cadillac DeVille Conours med 4.6 liters Northstar och 25 mer hästar en en standard Deville. aJVisst har den jänkarkänsla, gungar ju som ett skepp och soffa, rattväxel täckta hjulhu baks fenor (så rätt), digital display kompass i spegeln och andra typiska jänkegrejer, som de rejäla dörrhandtagen på insidan.
Den är dessutom bensinsnåö ,081 landsväg och 1.3 blandad körning. Sen har den ju all utrustning man vill ha och man åker verkligen som en furste! Lagt i fårskinnsfällar bak för att skydda lädret mot min hund. där bak åker hon som en prinsessa. Jag är förvånad över kvaliten op inredningen efter all skit man hört om jänkare men i Devillen är det rejäla grejer, känn bara lite på askkoppen tex, jösses. Allt känns gediget utom möjligen knapparna till ECCn. Totalt vibrattionsfri att helt nya V70 känns ssom en gammal bubbla i jämförelse. Tota.l tystnad och tar upp vägen som jag vet inte vad, total komfort. Den är importerad 03 från Florida men har även gått i Kalifornien. Aldrig vinterkörd här i Sverige vilket märks under.Den har aldrig vart roskyddsbehandlad eller nåt så bara lack därunder, dock ingen sliten sådan. Enda felet är att det läcker lite olja ur packboxen, men det fixar vi till våren när den nändå ska hissas upp då stötfångaren bak måste justeras och fästena rätas ut efter att nån bögjävel kört på den på en parkering och sne smitit... Nåja lite kuriosa så stod den utanför Saga teatern i borås när de hade Grease premiär om nån som läser detta nu var där.
Nu till resten av ditt inlägg, Jo jag gillar Volvo 740, Chevrolet Caproce, Lincoln Towncar osv pga den kantiga karossen som gör de väldigt fina. Även äldre Cadillac och 80talsjänkare i allmänhet, dock inte K-platfor,sbilar, Oldmobile Ciera och de där.
Annars köpte jag ju 760n för att det var å nära en amerikanare man kunde komma utan att köpa en både karosseri, utrustnings och motormässigt (ja en sexa som tamejfan drar mer än cadillacen som har mer än dubblet så många hästar...) den har ju tom tanklocket på den amerikanska sidan.
Grejen var ju att ha 760n på vintern och köpa en jänkebil förra sommarn. Men nu blev det som det bliv och jag ålde volov och köpte jänkarn i aril.
Håller ,ed dig annars om Crown Vic etc, trist att de inte ssåldes här, riktigt snygga.
Ska nog se om jag kan få provåka en TownCar till våren bara för att jämföra.
Nu är den avställd och det är Volvo 945 man får åka, första gåmgem jag åkte den på flera månader så trodde jag att en dörr var öppen eller nåt så som vägen hördes och åp hehe.