2013-03-23, 21:45
Medlem
Otems avatar
Var idag i Vårgårda och lämnade min bror som skulle vidare till Eskilstuna för ett komradio evenemang, vi körde från Kungsbacka där vi bor (ca 1 timma och 30 minuters resa) till Vårgårda. När vi lämnat honom åkte vi tillbaka till Kungsbacka och väntade till kvällen då vi skulle tillbaka och hämta honom igen, han kom med buss från Eskilstuna så han skulle anlända ca 19:00 i Vårgårda, jag och pappa åkte till Vårgårda lite tidigare och då passade vi på att övningsköra lite innan vi skulle hämta honom.

Vi hittade ett bra industriområde med öppna ytor, närmare bestämt vid någon anläggning som heter Vårgårda Värmecentral AB, den såg relativt övergiven ut, men endå inte helt, det var några lampor tända inne i själva byggnaden. Komplexet var av betong och hade två större skorstenar som inte verkade ha någon produktion. Det skumma var att när vi kört runt byggnaden några varv så hade en av dom större portarna som leder in i byggnaden öppnats halvt, jag och pappa var helt säkra på att den var stängd innan, det var inga parkerade bilar vid anläggningen så vi tyckte det var aningen skumt? Skulle den vara i bruk så skulle väll allt vara kontrollerat och låst? Och det blåste heller ingenting så den kan knappast ha glidit upp pga av det och även om någon gått in så borde vi ju sett det?

Jag är ju ingen erfaren UE:are och har aldrig varit inne i något ''övergivet'' men detta kändes aningen skumt, på baksidan av byggnaden där man kunde köra runt var glaset krossat på flera sidor av fönstrerna, även där fanns några slags rullband/utblåsare som hängde utfrån byggnaden, som verkar ha varit pålastning av något för lastbilar, på samma plats fanns även två andra större garage/förråd som såg ut att vara igenbommade.

Någon som bor i trakten som vet något? Försökte söka runt lite om själva centralen men hittade ej så mycket info, det stod lite på Vårgårda kommuns hemsida om centralen och att den sedan en tid tillbaka hade tagits över som ''privatägt'' Själva centralen i sig såg väldigt gammal ut och delvis väldigt rostigt i dörrar, plåtdelar och handtag, måste varit byggd slutet av 70-talet början av 80 skulle jag gissa på, kanske ännu äldre. Att det ändå finns någon info om byggnaden måste ju visa att det är någon aktivitet där? Men det såg endå så övergivet ut, iallafall den känslan jag fick.
Citera
2013-03-24, 15:08
Kan ta mig en sväng förbid nästa gång jag är i vårgårda om inte någon annan hinner komma med något, har aldrig tänkt på om den vart i bruk så kan inte svara på om det är en övergiven plats eller inte men jag är ifrån trakten.
Citera
2013-03-25, 20:29
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanzick
Kan ta mig en sväng förbid nästa gång jag är i vårgårda om inte någon annan hinner komma med något, har aldrig tänkt på om den vart i bruk så kan inte svara på om det är en övergiven plats eller inte men jag är ifrån trakten.

Skulle vara jättekul om du kunde ta en titt där ja Nästa gång jag åker till Vårgårda blir nog om ett år för mig iallafall, hoppas du kan rapportera tillbaka något till mig om centralen och de andra byggnaderna!
Citera
2013-06-21, 02:26
Medlem
Lyfter gammal tråd, sry för det. Till att börja med, TS, du outade dig själv.

I övrigt är centralen i drift, om än i lite taskigt skick. Det är mycket riktigt nämnda företag som håller till i lokalen, tidigare var detta primärt fjärrvärmeverk innan en ny anläggning byggdes strax intill. Byggnaden i fråga är nu reservverk och inhyser, precis som innan, två aggregat för fjärrvärmetillverkning.

I övrigt en tråkig lokal. Gammal silo, tillhört Lantmännen. Nu privatägd, som du säger. Cisternerna är sedan länge tomma och det är alltså enbart delen som skylten sitter på som är i bruk. Ett ledande telefonbolag har antenner för mobiltelefontrafik på taket och kommunens utrustning för VMA-larm sitter monterat här.

Portarna du beskriver är till förråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in