Citat:
Ursprungligen postat av Bergens.Herre
Varför just invandrare? En anledning till det är att många s.k. rasister och andra som vill begränsa invandringen använder just invandrares överrepresentation som gm vid brott som ett av de starkaste argumenten vid diskussioner.
Både jag och min fru har nekats jobb pga att vi är/var småbarnsföräldrar. Vi lär knappast vara ensamma om det.
Manliga förskolelärare har genom tiderna nekats att byta blöjor för att dom är just män. En riskbedömning är gjord baserad på statistik och fördommar.
Ungdomars försäkringspremier är högre just för att det är statistiskt säkerställt att ungdomar är mindre varsamma i trafiken. Likväl får jag som gift lägre premie för att det är statistiskt säkerställt att familjefädrer är mer varsamma i trafiken.
Ditt exempel med rödhåriga kan mycket väl liknas med ovanstående. Det finns säkert många fler exempel.
Både jag och min fru har nekats jobb pga att vi är/var småbarnsföräldrar. Vi lär knappast vara ensamma om det.
Manliga förskolelärare har genom tiderna nekats att byta blöjor för att dom är just män. En riskbedömning är gjord baserad på statistik och fördommar.
Ungdomars försäkringspremier är högre just för att det är statistiskt säkerställt att ungdomar är mindre varsamma i trafiken. Likväl får jag som gift lägre premie för att det är statistiskt säkerställt att familjefädrer är mer varsamma i trafiken.
Ditt exempel med rödhåriga kan mycket väl liknas med ovanstående. Det finns säkert många fler exempel.
För det första så nej mitt exempel kan inte liknas vid ditt. Jag tog nämligen upp en egenskap som är: medfödd, gör att du är i minoritet och inte går över. Vilket är väldigt viktigt. Att ungdomar är mindre försiktiga i trafiken och därför har högre försäkringspremie är något man kan leva med då alla är unga någon gång och kommer därför att drabbas på ett liknande sätt. Att det faktum att du är gift ger dig en lägre premie är mer av en gråzon men fortfarande något som kan uppnås av alla. Att neka manliga förskollärare anställning för att de är män är diskriminering och inte tillåtet och så bör det vara.
Sen undrar jag vart du vill komma med att invandrare som grupp har en överrepresentation i brottsstatistiken och därför är en högre risk. Vill du stoppa invandring helt? Vill du stoppa flyktingmottagandet? Vill du stoppa människor ur vissa grupper baserat på grupptillhörighet?