2013-03-25, 19:27
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergens.Herre
Varför just invandrare? En anledning till det är att många s.k. rasister och andra som vill begränsa invandringen använder just invandrares överrepresentation som gm vid brott som ett av de starkaste argumenten vid diskussioner.

Både jag och min fru har nekats jobb pga att vi är/var småbarnsföräldrar. Vi lär knappast vara ensamma om det.
Manliga förskolelärare har genom tiderna nekats att byta blöjor för att dom är just män. En riskbedömning är gjord baserad på statistik och fördommar.
Ungdomars försäkringspremier är högre just för att det är statistiskt säkerställt att ungdomar är mindre varsamma i trafiken. Likväl får jag som gift lägre premie för att det är statistiskt säkerställt att familjefädrer är mer varsamma i trafiken.
Ditt exempel med rödhåriga kan mycket väl liknas med ovanstående. Det finns säkert många fler exempel.

För det första så nej mitt exempel kan inte liknas vid ditt. Jag tog nämligen upp en egenskap som är: medfödd, gör att du är i minoritet och inte går över. Vilket är väldigt viktigt. Att ungdomar är mindre försiktiga i trafiken och därför har högre försäkringspremie är något man kan leva med då alla är unga någon gång och kommer därför att drabbas på ett liknande sätt. Att det faktum att du är gift ger dig en lägre premie är mer av en gråzon men fortfarande något som kan uppnås av alla. Att neka manliga förskollärare anställning för att de är män är diskriminering och inte tillåtet och så bör det vara.

Sen undrar jag vart du vill komma med att invandrare som grupp har en överrepresentation i brottsstatistiken och därför är en högre risk. Vill du stoppa invandring helt? Vill du stoppa flyktingmottagandet? Vill du stoppa människor ur vissa grupper baserat på grupptillhörighet?
Citera
2013-03-25, 19:51
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazzelasse
Om alla i Sverige hade haft det lika bra och att då fängelserna hade varit överrepresenterade av en viss nationalitet så hade jag blivit lite konfunderad, minst sagt.

Om vita tränade lika hårt som kenyaner och etiopier i löpning och afrikanerna då skulle vara överrepresentarerade när det gäller att springa fort på 10000m skulle jag bli lite konfundrad, minst sagt.
Citera
2013-03-25, 20:08
  #51
Medlem
Bergens.Herres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
För det första så nej mitt exempel kan inte liknas vid ditt. Jag tog nämligen upp en egenskap som är: medfödd, gör att du är i minoritet och inte går över. Vilket är väldigt viktigt. Att ungdomar är mindre försiktiga i trafiken och därför har högre försäkringspremie är något man kan leva med då alla är unga någon gång och kommer därför att drabbas på ett liknande sätt. Att det faktum att du är gift ger dig en lägre premie är mer av en gråzon men fortfarande något som kan uppnås av alla. Att neka manliga förskollärare anställning för att de är män är diskriminering och inte tillåtet och så bör det vara.

Sen undrar jag vart du vill komma med att invandrare som grupp har en överrepresentation i brottsstatistiken och därför är en högre risk. Vill du stoppa invandring helt? Vill du stoppa flyktingmottagandet? Vill du stoppa människor ur vissa grupper baserat på grupptillhörighet?
Nej, jag vill inte stoppa någon form av invandring.
Däremot vill jag att det införs en hel del krav och hårdare tag.
Om du minns exemplet från Danmark. Var femte asylsökande gör sig skyldig till brott. Jag har ingen motsvarande statistik för Sverige men jag tycker att det är fullt rimligt att anta att det inte är någon större skillnad.
Var femte innebär 20%. 20% av 10000 är 2000. Jag tror att inte alla döms, ej heller att alla brott blir lösta. Detta innebär att vi kan anta att vi får minst 2000 brottsoffer till följd av att vi släpper in 10000.
Skulle man börja fundera på vad vi har fr alternativ så vill jag att vi ska planera långsiktigt. Sverige ska hjälpa folk i i de delar av världen där hjälpen hjälper flest ur ett långsiktigt perspektiv.

Ber om överseende för ev. stavfel etc. Skriver på mobilen.
Citera
2013-03-25, 20:26
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergens.Herre
Nej, jag vill inte stoppa någon form av invandring.
Däremot vill jag att det införs en hel del krav och hårdare tag.
Om du minns exemplet från Danmark. Var femte asylsökande gör sig skyldig till brott. Jag har ingen motsvarande statistik för Sverige men jag tycker att det är fullt rimligt att anta att det inte är någon större skillnad.
Var femte innebär 20%. 20% av 10000 är 2000. Jag tror att inte alla döms, ej heller att alla brott blir lösta. Detta innebär att vi kan anta att vi får minst 2000 brottsoffer till följd av att vi släpper in 10000.
Skulle man börja fundera på vad vi har fr alternativ så vill jag att vi ska planera långsiktigt. Sverige ska hjälpa folk i i de delar av världen där hjälpen hjälper flest ur ett långsiktigt perspektiv.

Ber om överseende för ev. stavfel etc. Skriver på mobilen.

Jag har sett exemplet från Danmark men inte källan så det är lite svårt att bedöma. Asylsökande betyder ju att personen inte fått asyl än och brott kan ju betyda allt möjligt, t.ex. snatta en Daim på ICA.

Det kan ju också vara på sin plats med att förtydliga lite kring invandring. En del av flyktingarna är så kallade kvotflyktingar som FN begär plats för, de har klara flyktingskäl ska vi säga till FN att vi inte vill ha fler? Sen kommer det asylsökande som har tagit sig till Sverige på egen hand, många av dem får inte asyl och vissa får det på grund av att en utredning gjord av migrationsverket, som är de experter vi har, har visat att de riskerar att fara väldigt illa om de skickas tillbaka. Den kontrollen kan behöva förbättras men exakt hur det ska göras bör nog bestämmas av experter och budgetansvariga. Sen kommer en hel del som arbetskraftsinvandrare och anhöriginvandrare. Som arbetskraftsinvandrare har du ett försörjningskrav och du får inga socialbidrag om du blir arbetslös utan du får snällt åka hem. Som anhöriginvandrare måste du vanligtvis kunna visa att dina anhöriga kan ta hand om dig, men här görs naturligtvis undantag för anhöriga till flyktingar. Behöver vi bättre kontrollera dessa? Ja kanske det i vissa fall och att man gör en mer ingående granskning baserat på bakgrund kan också vara på sin plats och så är det redan. Så vad vill du ändra?
Citera
2013-03-25, 20:30
  #53
Medlem
Bergens.Herres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
Jag har sett exemplet från Danmark men inte källan så det är lite svårt att bedöma. Asylsökande betyder ju att personen inte fått asyl än och brott kan ju betyda allt möjligt, t.ex. snatta en Daim på ICA.

Det kan ju också vara på sin plats med att förtydliga lite kring invandring. En del av flyktingarna är så kallade kvotflyktingar som FN begär plats för, de har klara flyktingskäl ska vi säga till FN att vi inte vill ha fler? Sen kommer det asylsökande som har tagit sig till Sverige på egen hand, många av dem får inte asyl och vissa får det på grund av att en utredning gjord av migrationsverket, som är de experter vi har, har visat att de riskerar att fara väldigt illa om de skickas tillbaka. Den kontrollen kan behöva förbättras men exakt hur det ska göras bör nog bestämmas av experter och budgetansvariga. Sen kommer en hel del som arbetskraftsinvandrare och anhöriginvandrare. Som arbetskraftsinvandrare har du ett försörjningskrav och du får inga socialbidrag om du blir arbetslös utan du får snällt åka hem. Som anhöriginvandrare måste du vanligtvis kunna visa att dina anhöriga kan ta hand om dig, men här görs naturligtvis undantag för anhöriga till flyktingar. Behöver vi bättre kontrollera dessa? Ja kanske det i vissa fall och att man gör en mer ingående granskning baserat på bakgrund kan också vara på sin plats och så är det redan. Så vad vill du ändra?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergens.Herre
Vad tror ni om prövotid?
Tänk er att alla som kommer till Sverige får vistas i landet under villkoret att man ska vara skötsam. Missköter man sig så är det tack och adjö. På så vis skulle folk tvingas vara skötsamma. När nysvenskarna är skötsamma så slipper många gnälla om kriminella nysvenskar.

Var gränsen ska dras för vilka brott som medför utvisning kan ju tvistas men spontant tycker jag nog att alla brott som har fängelse i straffskalan och vid upprepning av mindre allvarliga brott så ska man utvisas.

20 år prövotid är rimligt.

Vi slipper då mycket kriminalitet, rasismen minskar. En win win situation.

Typ så är en bra början.
Citera
2013-03-25, 20:31
  #54
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Brukar inte invandringsförespråkare förneka existensen av kriminella invandrare och speciellt överrepresentationen i brottslighet? Det betraktas rasistiskt att fokusera på invandring och brottslighet. Man förnekar problemen trots att dom finns framför ögonen på en. Birger Schlaug kallade detta för lögnen.
Citera
2013-03-25, 20:51
  #55
Medlem
Bergens.Herres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Brukar inte invandringsförespråkare förneka existensen av kriminella invandrare och speciellt överrepresentationen i brottslighet? Det betraktas rasistiskt att fokusera på invandring och brottslighet. Man förnekar problemen trots att dom finns framför ögonen på en. Birger Schlaug kallade detta för lögnen.
Förnekelse är lögnarens svaghet och kännetecken. Så ja du har rätt idag igen.
Citera
2013-03-25, 20:51
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergens.Herre
Typ så är en bra början.
Du vet väl att snatteri har fängelse i straffskalan (stöld), du menar alltså att en 12-årig invandrare som snor en chokladkaka ska utvisas? Vore det inte rimligare att om man döms till fängelse så utvisas man, såvida det inte finns risk för dödsstraff eller tortyr i hemlandet. Dessutom så låter 20 år väldigt extremt eftersom det skulle innebära att man inte kan bli medborgare innan ens prövotid är över. Är det inte bättre som det är idag med utvisning vid grova brott och medborgarskap efter 4 - 5 år?
Citera
2013-03-25, 20:55
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
Nej majoriteten av människorna från Mellan Östern och Nordafrika är inte kriminella, att ens påstå något sånt idiotiskt borde göra att du tvingades gå om grundskolan.

Har du några belägg för det?
Jag är av uppfattningen att en majoritet av MENAA-människorna i Sverige är kriminella men jag är öppen för att det kan vara fel. Du verkar tvärsäker. Har du någon information som tyder på det eller är det bara dina fördomar?
Varför jag tror att en majoritet är kriminella beror på.
Att jag hör invandrare på youtube själva sitta och säga att ALLA ljuger för migrationsverket för att få uppehållstillstånd i Sverige. Bedrägeri är ett mycket grovt brott och invandrare själva hävdar på youtube att alla asylsökande begår detta brott.
Du får själv kolla youtube.
I Norge har man kommit fram till att 9 av 10 ensamkommande barn ljuger om sin ålder för att få stanna. Dvs 90% är av dessa är kriminella och begår brottet bedrägeri med avsikt att lura av Norska skattebetalare pengar. Finns ingen anledning att tro att det är annorlunda i Sverige eller att äldre begår bedrägeri i mindre utsträckning.
https://www.flashback.org/t973369
I ett norskt projekt berättar irakiska kurder om hur de ljuger, dvs begår bedrägeri med avsikt att lura av norska skattebetalare pengar. "Hemvändande kurder som vi träffade i de kurdiska områdena i Irak var öppna med att de hittat på sina asylhistorier. Många berättar att de allra flesta gör detsamma. "
http://avpixlat.info/2013/02/28/asylsokande-ljuger-for-att-fa-stanna/
I Danmark har man i domstol fällt 20% av de asylsökande för brott. Mökertalet är givetvis stort och vissa kanske avvakter med att börja begå brott till dess att asylprocessen är avklarad. Låter sannolikt att mer än 50% är kriminella.
https://www.flashback.org/t2089783

Tyvärr är uppgifterna knapphändiga och man måste lägga samman olika uppgifter och själv dra logiska slutsatser. När man gör det pekar det mesta på att en majoritet av MEENA-invandrarna i Sverige är kriminella.
Citera
2013-03-25, 21:06
  #58
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazzelasse
Svårare att få arbete, utanförskap etc. Sådana faktorer bidrar till en kriminell framtid.


skitsnack, det är jättemånga ungdomsbrottslingar med utländsk bakgrund från områden där det bor mest invandrare (läkare, lärare, fobollstränare etc är invandrare), så vad pratar du för skit!

du är sjukt hjärntvättad och tror du vet allt, varför är det enbart till vita länder som invandrarna kommer?

varför får japan vara homogent utan att ngn skriker rasist!

varför hjälper vi inte i invandrarnas hemländer, det är fakta att våra pengar för tex ett flyktingbarn (2000 - 16000) kr i månaden kan hjälpa mellan 100 - 1000 barn i tex afrika, är du blåst eller iq fiskmås? antivit ?

vissa raser är mera benägna att begå brott, det är fakta och inget du kan kringå med var man bor och utanförskap.
Citera
2013-03-25, 21:16
  #59
Medlem
Bergens.Herres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
Du vet väl att snatteri har fängelse i straffskalan (stöld), du menar alltså att en 12-årig invandrare som snor en chokladkaka ska utvisas? Vore det inte rimligare att om man döms till fängelse så utvisas man, såvida det inte finns risk för dödsstraff eller tortyr i hemlandet. Dessutom så låter 20 år väldigt extremt eftersom det skulle innebära att man inte kan bli medborgare innan ens prövotid är över. Är det inte bättre som det är idag med utvisning vid grova brott och medborgarskap efter 4 - 5 år?

Snatteri sägs ofta vara början / ingången till grövre kriminalitet. Så jag svarar ja.
Så länge man sköter sig så är inte 20 år lång tid. Vet man att män är välkommen att stanna så har man ingen anledning att bry sig om tidsaspekten.
Nej det är inte bra som det är.
Citera
2013-03-25, 22:32
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Har du några belägg för det?
Jag är av uppfattningen att en majoritet av MENAA-människorna i Sverige är kriminella men jag är öppen för att det kan vara fel. Du verkar tvärsäker. Har du någon information som tyder på det eller är det bara dina fördomar?
Varför jag tror att en majoritet är kriminella beror på.
Att jag hör invandrare på youtube själva sitta och säga att ALLA ljuger för migrationsverket för att få uppehållstillstånd i Sverige. Bedrägeri är ett mycket grovt brott och invandrare själva hävdar på youtube att alla asylsökande begår detta brott.
Du får själv kolla youtube.
I Norge har man kommit fram till att 9 av 10 ensamkommande barn ljuger om sin ålder för att få stanna. Dvs 90% är av dessa är kriminella och begår brottet bedrägeri med avsikt att lura av Norska skattebetalare pengar. Finns ingen anledning att tro att det är annorlunda i Sverige eller att äldre begår bedrägeri i mindre utsträckning.
https://www.flashback.org/t973369
I ett norskt projekt berättar irakiska kurder om hur de ljuger, dvs begår bedrägeri med avsikt att lura av norska skattebetalare pengar. "Hemvändande kurder som vi träffade i de kurdiska områdena i Irak var öppna med att de hittat på sina asylhistorier. Många berättar att de allra flesta gör detsamma. "
http://avpixlat.info/2013/02/28/asylsokande-ljuger-for-att-fa-stanna/
I Danmark har man i domstol fällt 20% av de asylsökande för brott. Mökertalet är givetvis stort och vissa kanske avvakter med att börja begå brott till dess att asylprocessen är avklarad. Låter sannolikt att mer än 50% är kriminella.
https://www.flashback.org/t2089783

Tyvärr är uppgifterna knapphändiga och man måste lägga samman olika uppgifter och själv dra logiska slutsatser. När man gör det pekar det mesta på att en majoritet av MEENA-invandrarna i Sverige är kriminella.
Inget av det här är någon slags belägg, det är du som kommer med ett helt bisarrt påstående och du behöver betydligt bättre bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in