Jag tror inte på att diskutera enskilda individer (i politiska frågor) Det blir lätt så blödigt. Tror inte ens det är möjligt för en politiker att inte generalisera.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av nazzelasse
Ingen aning, kan finnas miljoner orsaker. Något som är rätt troligt är att det inte haft några vidare vuxna förebilder.
Tror du att deras bakgrund, uppväxt och eventuellt kultur är starka bidragande orsaker?
Tror du att deras bakgrund, uppväxt och eventuellt kultur är starka bidragande orsaker?
Självklart. Mig veterligen har man i två fall kunnat dra paraleller mellan invandrare och brott. Ungrare på 50-talet och vitnameser på 60-talet. De förklaringar som getts är att Ungern öppnade fängelserna under revolutionen och släppte ut dårarna, varpå många kom till Sverige. Vietnameserna begick brott pga krigsskadade. Liknande fall sker säkert nu.
Sen kan man ju anta att företeelser som betraktas som brott här inte gör det "där" och vice versa. Det bör väl kunna bidra till anmälningar.
(en katt blir inte en häst för att den bor i stallet)
Svensk medborgarskap. Även om du tycker annat så är det ett bevis på att personen är svensk. Om du vill ändra på det så får du gå till din riksdagsman.
Självklart. Mig veterligen har man i två fall kunnat dra paraleller mellan invandrare och brott. Ungrare på 50-talet och vitnameser på 60-talet. De förklaringar som getts är att Ungern öppnade fängelserna under revolutionen och släppte ut dårarna, varpå många kom till Sverige. Vietnameserna begick brott pga krigsskadade. Liknande fall sker säkert nu.
Sen kan man ju anta att företeelser som betraktas som brott här inte gör det "där" och vice versa. Det bör väl kunna bidra till anmälningar.
Se där, liten historielektion. Tack för den.
Tycker du att Sverige och svenskarna ska acceptera invandrares brott?
Självklart är inga brott egentligen acceptabla oavsett gm bakgrund men jag tror att många svenskar kan känna sig svikna när sverige hjälper ex. en flykting till ett bättre liv och "tacken" blir ex. en våldtäkt eller misshandel.
Mao så tror jag att svenskar har svårare att acceptera när en icke-svensk begår brott än när en etnisk svensk begår brott.
Svensk medborgarskap. Även om du tycker annat så är det ett bevis på att personen är svensk. Om du vill ändra på det så får du gå till din riksdagsman.
Det är väl ändå upp till individen (invandraren) att avgöra om han/hon är svensk eller känner sig svensk. Jag ser det som att man ibland förnekar indivdens bakgrund genom att stämpla "SVENSK" i pannan bara för att man får ett svenskt medborgarskap.
Tycker du att Sverige och svenskarna ska acceptera invandrares brott?
Självklart är inga brott egentligen acceptabla oavsett gm bakgrund men jag tror att många svenskar kan känna sig svikna när sverige hjälper ex. en flykting till ett bättre liv och "tacken" blir ex. en våldtäkt eller misshandel.
Mao så tror jag att svenskar har svårare att acceptera när en icke-svensk begår brott än när en etnisk svensk begår brott.
Sverige och svenskarna är ju de själva
Nä men jag accepterar inga brott (av grövre karaktär) och jag tycker man ska sy in kräken. Men, och ett stor men, så har jag som sagt förståelse för en viss kriminalitet. Jag ger mig hellre på det som skapar brottslingarna. Det jag skrev tidigare så som utanförskap m.m.
Om alla i Sverige hade haft det lika bra och att då fängelserna hade varit överrepresenterade av en viss nationalitet så hade jag blivit lite konfunderad, minst sagt.
Jag förstår vad du menar och köper ditt resonemang.
Tror du att det är dessa faktorer som gör att var femte asylsökande i Danmark blir dömda för brott?
Om du bläddrar igenom ikaros-listan så ser du att det finns några där som inte är svenska medborgare, tror du att de faktorer du nämner har bidragit till deras kriminella bana?
Alltså en person som inte har uppehållstillstånd i ett land blir ju nästan automatiskt kriminell eftersom denne inte får arbeta i landet ( i sverige räcker det med EU medborgarskap och man har rätt att jobba en tid utan arbetstillstånd) Men det kostar ju att leva.
Sen är det ämnet "kriminella invandrare", invandrare är ju också människor och det intressanta är då ämnet "vad anser laglydiga personer om kriminella människor?" En person som är i desperat behov av pengar stannar inte upp och tänker "vänta lite, jag är en invandrare, jag kan inte begå ett brott i landet som hjälper mig."
For example If a child felt inferior during his childhood then there is a big possibility that he will strive for superiority as an adult.
Invandrare som kommer hit saknar språket och flyktingarna som finns i Sverige är vanligtvis från tredje världen och saknar oftast utbildning. Så väl i Sverige är det för jobbigt och tidskrävande att först lära sig språket och sedan utbilda sig och sedan söka efter jobb. Lägg därmed till de svårigheter invandrare stöter på under denna tid och försök tänka dig in i situationen så förstår du att det blir jobbigt. Så man tar den enkla och snabba vägen.
på fråga nr. 2 lyder mitt svar:
Återigen så är det människor vi snackar om och orsaken till att fler invandrare är kriminella nämnde jag kortfattat i stycket ovan.
grejen är att vi lever i en kapitalistisk värld och pengar styr allt, så den typen av kriminalitet kommer förmodligen att finnas så länge systemet vi lever i finns. Mord och misshandel är resultatet av miljontals år av evolution där "survival of the fittest" säger allt.
fråga 3:
ja det tror jag, och jag tror även att en del kriminella invandrare är kriminella som ett resultat av rasism och främlingsfientlighet.
I första hand vänder jag mig till er som gärna vill att Sverige fortsätter med mer eller mindre öppna gränser. Alltså ni som inte vill att Sverige kraftigt ska begränsa invandringen.
Vad anser ni om kriminella invandrare?
Hur tycker ni att Sverige ska hantera kriminella invandrare?
Tror ni att kriminella invandrare är en stor bidragande orsak till den främlingsfientlighet/rasism som är vardag i Sverige och densamma som diskuteras flitigt här på Flashback?
1) Jag har samma åsikt om kriminella invandrare som jag har om kriminella svenskar.
2) De ska straffas och sedan utvisas.
3) Ja, det är en bidragande orsak. Andra orsaker är att vi har ett samhälle där invandrare har svårt att få jobb till skillnad från arbetskraftsinvandringens dagar. En misslyckad integrationspolitik är nog den största faktorn.
Citat:
Att invandrare har en större fallenhet att hamna brottregister än svenskar vet vi alla skulle jag tro, men för säkerhets skull så länkar jag till Ikaros-listan,
Jag delar din uppfattning om att invandrare i Sverige begår fler brott än svenskar. Men Ikaroslistan är inte särskilt bra att hänvisa till. Den innehåller nämligen efterlysta personer för grova brott och vilka har lättast att hålla sig undan? Jo, personer med kontakter utomlands
Det är väl ändå upp till individen (invandraren) att avgöra om han/hon är svensk eller känner sig svensk. Jag ser det som att man ibland förnekar indivdens bakgrund genom att stämpla "SVENSK" i pannan bara för att man får ett svenskt medborgarskap.
Inte juridiskt sett. Det är Sveriges lagar och dessa bestäms av sveriges riksdag. Så som sagt, du får gå till din lokala riksdagsman
1) Jag har samma åsikt om kriminella invandrare som jag har om kriminella svenskar.
2) De ska straffas och sedan utvisas.
3) Ja, det är en bidragande orsak. Andra orsaker är att vi har ett samhälle där invandrare har svårt att få jobb till skillnad från arbetskraftsinvandringens dagar. En misslyckad integrationspolitik är nog den största faktorn.
Jag delar din uppfattning om att invandrare i Sverige begår fler brott än svenskar. Men Ikaroslistan är inte särskilt bra att hänvisa till. Den innehåller nämligen efterlysta personer för grova brott och vilka har lättast att hålla sig undan? Jo, personer med kontakter utomlands
Men att utvisa någon ur sitt eget land, hur tänkte du där?