2013-03-23, 10:52
Medlem
Hej,

Hur bra kontakt och makt har en bank som ( Commonwealth ) generellt med omvärlden?

Har nämligen hört från en viss källa som lyckats lura baneken till att vara medborgare i landet och på detta sättet fått möjlighet till att ansöka om kreditkort på summor från 5000 dollar och uppåt. Personen skall dock har varit tvungen till att gå till banken med sina egna fullständiga uppgifter som visum - papper,passnummer,namn och personnummer. Dessutom tog banken en kopia på mannens pass för att kunna öppna ett work & holiday konto till mannen.

Jag vill klargöra för alla som läser denna tråden att jag som skapat tråden inte har något med denna händelsen att göra och att jag uppmuntrar ingen till att göra detta heller.

Hur som helst jobbade mannen tre månader i landet och lyckades få in lön regelbunden lön på sitt konto innan han bestämde sig för att gå tillbaka till banken och uppge sig själv som nybliven medborgare i landet fast han fortfarande är där på work & holiday visum. Detta gjorde han för att kunna få möjlighet till att få ansöka om kreditlån då kreditlån bara beviljas till medborgare och till folk som är i landet på studentvisum (2 år). Mannen lyckades alltså lura samma bank som han tidigare registrerat sig hos med sina fullständiga uppgifter till att tro på att han blivit nybliven medborgare i landet utan att han äns behövt visa dokument på detta.

Mannen fick kreditkort med 5000 dollar. Nu tänker mannen använda pengarna i landet sedan åka hem till Europa utan att betala något tillbaka. Mannen påstår att man kan komma undan sådana "småsummor". Dels för att bankernas rykten om bedrägerier kan kosta förtroendet från kunder hos banken.

Det som får mig att tveka på att man kan komma undan utan att bli hittad eller återbetalningskyldig är att banken har mannens uppgifter.

Därför undrar jag hur bra utbytes uppgifter har utländska privat banker med länder i Europa ?
Citera
2013-03-23, 22:55
Medlem
Jag tror att de kan få tag på den som tar lån, polisanmäla personen både i det landet som brottet begått i och i personens hemland, Vad det blir för konsekvenser vet jag ej men vet bara att det kan bli följder av sådana handlingar då banker inte gillar att bli lurade oavsett stora eller småsummor. Glöm inte att även om det är liten summa så kan de lägga en stor summa för att just få tag på den personen.

De kan svartlista dig dock vet jag inget om de har möjligheten att svartlista dig i ditt hemland.
Citera
2013-03-25, 00:41
Medlem
intressant är det någon annan som har en ide eller erfarenhet om hur bra utbytesavtal banker har osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in