Citat:
Ursprungligen postat av imz
Skit i att sätta etiketter på dig själv. Några personer (psykiatriker) som hade omröstning om att införa en ny diagnos för W.H.O och det accepteras som en allmän fakta. Det är inte sant att social fobi är en sjukdom. Du är en frisk person som har gått in i försvarsläge på grund av att ditt nervsystem har lärt sig att länka sociala situationer till smärta. Förmodligen har du växt upp i en familj där du på nåt sätt förminskades, eller så blev du mobbad i skolan eller i fotbollen, på jobbet eller liknande. Du kan lära din hjärna att du inte behöver känna rädsla men det kan ta ett tag. Försök att utmana dig själv men också ha acceptans att just nu är du inne i en social svacka, med goda skäl!! Det betyder inte att du "är sjuk".. Jag kan garantera dig att om du suddar bort den stämpeln så är halva jobbet gjort om inte mer. Skam föder skam.. och det är grundproblemet för blyghet. Man känner att något hos en är fel och måste döljas.
Jag skrev dock aldrig att det var en sjukdom. Var min sociala fobi kom ifrån kan ha med andra diagnoser jag har, eller för att min uppväxt inte var den bästa, aldrig mobbad elr liknande, men jobbiga problem inom familjen.
Var den nu än kom ifrån, kändes det bättre när jag "fick reda" på att jag led utav (bland annat) social fobi. Det var som en slags förklaring, "aha men då är jag inte helt lika sjuk i huvet som jag trodde, utan det är pga de och de" osv. Ungefär.
Så på det sättet kändes det bättre med "stämpeln".
Sen har du helt rätt i det du skriver, att man måste gå utanför sin comfort zone för att övervinna sin sociala fobi.
OnT så kan man träna upp sitt självförtroende och sin självkänsla med samma teknik. Göra saker som man inte vågar göra osv. It's all in your head