• 2
  • 3
2013-03-23, 20:12
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotberg
Alla M+S har inte rullriktning. Sajpning och pilmönster kan se felvända ut. Blev konfunderad när jag skulle sätta på mina friktionsdäck, gick inte att få mönstret lika på alla 4.
Visst finns det bra breda vinterdäck, men var tempgränsen går vet jag inte. Sedan kan man ju undra om det är värt statusen att flyta runt på breda däck. Ett brett däck greppar sämre helt enkelt.
Något av däcken måste ha varit felmonterade, däck med rotations riktning monteras parvis.
Citera
2013-03-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
För det första så tycker jag definitivt det ser ut som vinterdäck.
Men om det är sommardäck och det är R8-föraren som är vållande och däcken har haft betydelse så blir givetvis ersättningen påverkad.
I extrema fall så kan ersättning utebli, men då ska det vara grov oaktsamhet. Knappast på något sätt applicerbart på ett försäkringsärende där vi har haft sommarväglag i princip hela vintern, det kan knappast bli grov oaktsamhet. Möjligt om föraren var dyngrak eller liknande ovanpå en kollision på sommardäck. Moralisering kring frågan om vad som är oaktsamhet eller inte påverkar inte den juridiska synen. Jag trodde själv att det var som du påstår men har förstått att detta är fel nu.
Citera
2013-03-24, 12:12
Medlem
Svartpixlads avatar
Ganska likt Dunlop Winter Sport eller ett riktigt lågprisdäck som Star Performer?

http://ssl.delti.com/tyre-pictures/D...terSport3D.jpg

http://ssl.delti.com/tyre-pictures/S...fil_SPTSAS.jpg
Citera
2013-03-24, 18:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
R8 är ju utprovad för vinterbruk och testad för detta omfattande uppe i Arjeplog. Både bromsar och antispinn och antisladdsystem är väl fungerande. R8 är ju helt klart en året runt bil.

Frågan är väl hur väl antisladden fungerade om bilen nu blev påkörd i sidan vilket ofta är ett resultat av en sladd...
Citera
2013-03-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Det finns inte en möjlighet att ni kan se om det är sommar/ vinter eller åretruntdäck på den bilden.
Alla i denna tråd spekulerar vilt.

Jo, man ser det på mönstret. Det är vinterdäck, tror man något annat är man både okunnig och dum i huvudet.
Citera
2013-03-25, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Frågan är väl hur väl antisladden fungerade om bilen nu blev påkörd i sidan vilket ofta är ett resultat av en sladd...
Jag undrar om set var sladd eller vänstersväng framgår inte, men som kollisionspunkten verkar vara så är väl sladd mer troligt. Det kan ju även vara andra bilen som är vållande. Sedan så brukar otyget att stänga av antisladdsystemet vara inverterad proportionellt med förarens ålder. Vissa superbilar har ju en "mode-selector" där extremläget stänger av alla hjälpsystem.

Vi får väl se om det dyker upp mer info...
Förstår dock inte allt detta intresse kring olyckan, det viras ju porsche'ar runt träd dagligen i det närmaste...
Citera
2013-03-25, 19:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vinterdäck tycker jag det ser ut som men lite otydlig bild.
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Betyder inte M+S Modd och Snö? Alltså vinterdäck.
Ms kan sitta på däck som inte är godkända för vinterväglag, däcket måste va speciellt framtaget för vinterväglag om det ska få användas på snöiga vägar.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-03-25 kl. 19:28.
Citera
2013-03-25, 20:18
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Syftar på att däcken tenderar till att "flyta" ovanpå istället för att skära igenom snömodden till fast underlag?
jupp. exakt så, när de är breda så vill de gärna flyta ovanpå.
jag har michelin pilot alpin på min kärra som vinterdäck, det är "bara" 265 baktill, men jag tar sällan ut den ändå på vintern eftersom jag vet att den gärna vill dansa runt när det blir lite snö på banan.

gällande denna R8 så har den säkert 285-295 på vintersulorna baktill...och ja, det säger sig självt vad som händer då.

även om många i tråden tror att det räcker med vinterdäck på sådana här bilar så går det inte att jämföra denna bil med en vanlig bruksbil. det ställer oerhörda krav på föraren, speciellt om man vill dra på.
Citera
2013-03-25, 21:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Generella diskussioner om olika typer av däck och vilka däck som passar bäst vid olika underlag kan vara intressanta, men i den här tråden diskuterar vi enbart den aktuella olyckan.

Finns redan ett antal trådar om S+M-däck med mera. Här är en lista: https://www.flashback.org/sok/vinterdäck?f=339

/Mod
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in