2005-05-20, 13:32
Medlem
jonas_d_s avatar
Hej

Jag funderar på om det finns någon sida där det annonseras ut jobb som man måste vara företagare för att ta? alltså någon liknade amv eller jobbsafari fast för företagare?

/jonte
Citera
2005-05-21, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Hej

Jag funderar på om det finns någon sida där det annonseras ut jobb som man måste vara företagare för att ta? alltså någon liknade amv eller jobbsafari fast för företagare?

/jonte

Varför skulle någon hellre anställa dig före en privatperson på endast premissen att du har ett företag?

Självklart anställer man/hyr in den med bäst meriter och för lägst kostnad, oavsett vem som driver ett bolag..
Citera
2005-05-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cure110
Varför skulle någon hellre anställa dig före en privatperson på endast premissen att du har ett företag?

Självklart anställer man/hyr in den med bäst meriter och för lägst kostnad, oavsett vem som driver ett bolag..

Kanske intressead av att städkontrakt? Out-sourcing.....

// peakk
Citera
2005-05-21, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Kanske intressead av att städkontrakt? Out-sourcing.....

// peakk

Så sant så.

Fick dock intrycket av att herr jonas_d_ drev en enmansfirma vilket naturligtvis kan vara helt felaktigt.
Citera
2005-05-22, 17:18
Medlem
Citat:
Hej

/jonte

Citat:
Hej

Jag har planer på att starta en reklambyrå som utför lite diverse saker som anonnser, tidningar, brochyrer osv. Jag ska driva den själv och ingen anställd. Men hur ska jag få kunder? Visst det går ju att smälla upp en helsidesannons i DN varje dag men det blir ju ett jävla minus direkt. Jag tänkte att jag skulle bli billigt, hur gör jag det på bästa sätt? Kontakter är bra men jag har faktist ganska dåligt med kontarer och dom jag har har jag i princip redan gjort saker åt samt de kommer inte vara några storkunder direkt.
Man får väl säga att det är främst till företag jag vänder mig till ev nån privatpersson.

Det jag har kommit på själv är att går runt till en massa företag och presentera sig och lämna ett visitkort eller något sånt. Klistra lappar på vidrunta på en parkering, frågan är dock hur bra det är?
Knacka dörr?

Tacksam för alla tips

Du får ursäkta mig men jag fattar inte vad du håller på med. Om du skall starta ett eget företag måste du ha en ide och brinna för den iden. Har du frågat dig varför vill ”jag starta eget”, är det för att AF har sagt det? Eller är det för att man kan vara ledig mitt på dagen? Om det är det skall du sluta omedelbart. Det du måste fråga dig är: Vad kan jag som någon är intresserad av att köpa, tydligen letar du efter reklamuppdrag. Då kommer nästa fråga vilket företag kan tänkas köpa mina produkter? Hur stora företag vill jag arbeta med? Vart skall dessa företag finnas (geografiskt) och hur skall jag nå dem? Börja med att svara på dessa frågor, när det är färdig har du förhoppningsvis början till en affärside och en affärsplan. När du har gjort det och fortfarande vill starta eget kan du börja med att titta hur många företag det finns som motsvarar dina presumtiva kunder. Du kan kolla på http://www.yreg.se/search/enkel och se om du får några träffar, sedan gör en budget för att se om du kan leva på iden, är det minsta tveksamhet lägg ner. Om allt är ok skall du göra ett arbetsprov/mapp till varje kund så att de kan se vad du kan tillföra deras företag, när det är färdig är det ”bara” att sälja in iden till företaget. Om du skall sälja in något till ett företag kan du inte hålla på att vela utan du har 30 sek på dig att verka seriös sedan är du körd, det låter hårt men så är det.
Citera
2005-05-22, 17:45
Medlem
Crackbaby_2s avatar
Får väl instämma i att du inte verkar ha tänkt igenom det hela sådär eh, klockrent men två tips iaf:
http://platsbanken.ams.se/egen/
http://www.startaeget.se
Citera
2005-05-22, 18:52
Bannlyst
Vet inte vad du är ute efter att starta men det du är ute efter är nog reklam, du måste ju göra reklam för att någon ska anlita dig. Finns ingen sida som riktar in sig på företagsledare. Det finns dock matchmaking (inte dajt) men man träffar andra företagsledare, så kan man kanske få arbete genom dem dvs byta arbete (arbete som du inte själv kan göra). Sen finns det ju freelance sidor där du kan hitta arbete med
Citera
2005-05-22, 19:03
Bannlyst
Du kanske kan anlita din egna reklambyrå för att marknadsföra dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in