2013-03-22, 20:42
Medlem
4yoonlys avatar
Har en rätt simpel fråga, företaget jag jobbar på betalar in pengar på en pensionsförsäkring.

Allt står i mitt namn, kan jag ta ut dessa pengar trots att jag inte har gått i pension?
Misstänker att det finns mängder av olika men rent generellt är det så att "privata" pensionsförsäkringar låses till pensionen eller kan man helt sonika säga att dessa pengar vill jag faktiskt ta ut nu?

Behöver ni mera info så säg till...

Min fråga är alltså är det generellt så att sparar man till en privat pensionsförsäkring är den den då låst till pensionen eller går det att få ut dessa pengar innan?
Citera
2013-03-22, 21:09
Medlem
Civile99s avatar
Nej bara om du har synnerliga skäl. Annars låst tills du går i pension
Citera
2013-03-22, 21:39
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Nej bara om du har synnerliga skäl. Annars låst tills du går i pension

Med andra ord är det rätt värdelöst att spara om man är hyffsat säker på att man inte kommer leva till 65... bättre att få det på lönen trots skatt.
Citera
2013-03-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Med andra ord är det rätt värdelöst att spara om man är hyffsat säker på att man inte kommer leva till 65... bättre att få det på lönen trots skatt.

Det går att gå i pension när man är 61. Om jag inte minns fel går det att börja ta ut privat pensionssparnde från 55, iaf på vissa pensionssparanden.
Citera
2013-03-22, 21:53
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Det går att gå i pension när man är 61. Om jag inte minns fel går det att börja ta ut privat pensionssparnde från 55, iaf på vissa pensionssparanden.

Tack för informationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in