• 1
  • 2
2013-03-27, 21:35
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capeesh
Vad exakt är det som är brottsligt? Du kan med all rätt klippa i och förstöra dina pengar i Sverige.

Citat från riksbankens hemsida: "Är det olagligt att förstöra pengar?

Nej, det är inte olagligt. Du får göra vad du vill med dina egna pengar. Tidigare har det varit olagligt att förstöra mynt till exempel att göra hål i dem. "
(http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och...agor-och-svar/)

Ser inte hur jag skulle bedra någon genom att ge dom trasiga pengar, är upp till dom om dom tar emot pengarna eller inte, vilket nästan alla gör. Ingen blir lurad. Vet dock inte om det räknas som falskmyntade, sedlarna är ju faktiskt genuina förutom att det fattas en bit.
Sedel med mindre än en tredjedel intakt yta är värdelös. Att Du sedan lurar på andra mäniskor värdelösa pappersbitar och hävdar att de skulle vara värda 500Kr är klart bedrägligt beteende.

Du borde åtminstånde nöja Dig med att klippa ut en fjärdedel av varje sedel. Då du bevarar 75% intakt behåller de sedlarna sitt värde och du får bara en som är falsk.
Citera
2013-03-27, 21:39
Bannlyst
Varför gör du inte detta med tusenlappar i stället?
Citera
2013-03-27, 21:39
Medlem
Capeeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Sedel med mindre än en tredjedel intakt yta är värdelös. Att Du sedan lurar på andra mäniskor värdelösa pappersbitar och hävdar att de skulle vara värda 500Kr är klart bedrägligt beteende.

Du borde åtminstånde nöja Dig med att klippa ut en fjärdedel av varje sedel. Då du bevarar 75% intakt behåller de sedlarna sitt värde och du får bara en som är falsk.

Är väl inte värdelösa så länge folk tror på dess värde? Hänvisar till mitt tidigare inlägg där jag länkat en bild som förtydligar processen.
Citera
2013-03-27, 21:40
Medlem
Capeeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Varför gör du inte detta med tusenlappar i stället?

Främst därför att dom är svåra att få tag i.
Citera
2013-03-28, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capeesh
Främst därför att dom är svåra att få tag i.
Svårt? det är ju bara att gå till Forex och växla åt sig, vinsten blir ju dubblerad.
Citera
2013-03-29, 08:32
Medlem
Capeeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Svårt? det är ju bara att gå till Forex och växla åt sig, vinsten blir ju dubblerad.
Vinsten blir inte dubblerad tyvärr, du kan endast öka summan med 25% med hjälp av denna metod. Valören spelar ingen roll. Däremot skulle det behövas hälften så mycket arbete med tusenlappar. Jag tycker det är mer omständigt att behöva växla hos Forex, när det hela tar ca fem minuter.

Om någon av er har balls så kan ni testa med tjugolappar sedan röra er uppåt, var så jag började för att se att det gick.
Senast redigerad av Capeesh 2013-03-29 kl. 08:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in