2013-03-22, 04:46
Medlem
Nu är det så att jag ska vara med i ett band som percussionist.
Vanligtvis är jag bara trummis men jag har alltid velat utvidga den typen av instrumentkunskap.

Jag undrar då bara om ni har lite tips på diverse percussions, så som cowbells, woodblocks, timbaler - ja, lord knows what - som skulle kunna passa in i en grupp som spelar lite electro-indie-typ av musik.
Eller bara percussiondelar ni tycker om/tycker är prisvärda och roliga att spela med.

Jag har vid tillfället endast en cowbell och ett woodblock gjort i plast.
Ska nu köpa en Roland SDP-SX sampling pad då jag tycker den verkar vara brilliant och har velat ha en bra sampling pad länge nu.

Tacksam för förslag på sampling pads, smådelar, percussionklaviatur mm.

/Moose
Citera
2013-03-22, 17:32
Medlem
floOris0nfajjas avatar
Ägg och Gurka är fina grejer! Äggen är ju billiga också.
Citera
2013-03-23, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floOris0nfajja
Ägg och Gurka är fina grejer! Äggen är ju billiga också.

Ägg har jag redan, men gurka har du fan rätt i, det är något jag borde kolla upp!
Citera
2013-04-02, 17:22
Medlem
kaiross avatar
Jag tycker iofs att hela finessen med en sampler är att man slipper köpa och släpa runt på grejor.
Annars, för just electronica, så vill jag slå ett slag för claves. Men spela in dem hemma, lägg på en rejäl skopa med reverb (överdriv gärna, då reverb gärna dränks i ljudbilden) och lägg in i din sampler.
Spelar ni live så är ägg en plåga, eftersom de alltid "dör" i PA:t pga att dess ljudvolym är så pass låg. En grovkornig maracas är isf att föredra. Tyvärr är tamburinen dess diametrala motsvarighet, då den på en mindre scen tränger igenom allting.

Annars kan du ju alltid låta dig influeras av Einstürzende Neubauten. Att t.ex slå på bilfjädrar med ett metallrör ger ju onekligen en speciell touch.

Vårt band använder också pads (kopplat till en sampler), och det underbara är ju att man inte behöver låsa sig till de "vanliga" percussioninstrumenten. Dub-delayer, stabs, åsksmällar, röst-samplingar - bara fantasin sätter gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in