2013-03-21, 17:34
Medlem
Iskubs avatar
Hej

Det är så att jag har en kastrerad hankatt på cirka 1.5 år. För någon vecka upptäckte jag en konstig lukt på sängkläder, men kunde inte hitta något spår av urin. Så jag tvättade allt jag kunde och kastade något. En vecka efter det kissade han i sängen, och det visar sig att han hade urinvägsinfektion. Har snart behandlat färdigt honom för detta, men idag kom den lukten jag hittade före allt hände tillbaka igen.

Vad kan det bero på? Är svårt att förklara hur det luktar, men det är åt unket/mögel-hållet och inte urin direkt.

Tack
Citera
2013-03-21, 17:42
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskub
Hej

Det är så att jag har en kastrerad hankatt på cirka 1.5 år. För någon vecka upptäckte jag en konstig lukt på sängkläder, men kunde inte hitta något spår av urin. Så jag tvättade allt jag kunde och kastade något. En vecka efter det kissade han i sängen, och det visar sig att han hade urinvägsinfektion. Har snart behandlat färdigt honom för detta, men idag kom den lukten jag hittade före allt hände tillbaka igen.

Vad kan det bero på? Är svårt att förklara hur det luktar, men det är åt unket/mögel-hållet och inte urin direkt.

Tack

Katter har precis som hundar analkörtlar som kan lukta väldigt illa. Dom kan innehålla en brunaktig gegga....Kan det vara det som är problemet? Tydligen kan man klämma dessa själv, kan dock inte råda dig om hur eller så. Hundar tar man oftast till veterinären när detta behöver göras, så om det är så att din katt kan ha detta problem och det är till besvär för dig -så ta honom till en veterinär och få det gjort.

Edit: Här kan du läsa mer: http://www.fraga-veterinaren.se/katt-luktar-illa-i-baken-analsackar/
Citera
2013-03-21, 18:40
Medlem
Iskubs avatar
Tack för ditt svar. Men kan inte lukta något på själva katten.
Citera
2013-03-21, 18:47
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskub
Tack för ditt svar. Men kan inte lukta något på själva katten.

Det luktar ju isåfall från rumpan, har du stoppat in nosen där? Sen kan det ju vara så att han har tömt analsäckarna efter att ha "läckt" i din säng. Och då luktar det inte så mycket längre.
Annars vet jag faktiskt inte vad det kan vara. Min katt brukade ha riktig fotsvett (tass-svett?), som luktade hemskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in