• 1
  • 2
2013-10-21, 00:27
Medlem
Bumpar denna lite. Jag har precis erhållit F-skatt, men har ej jobbat en enda timme på företaget och företaget har ej någon inkomst. Tänkte bara att jag skulle ordna allt som behövs för att köra igång.

Så, 0 timmar arbetat, 0 inkomst i företaget. Hur ligger det till?
Citera
2013-10-21, 00:44
Medlem
Du får inte ha Fskatt om du uppbär a kassa eller aktivitetstöd i så fall måste företaget vara registrerat som vilande
Citera
2013-10-21, 00:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Bumpar denna lite. Jag har precis erhållit F-skatt, men har ej jobbat en enda timme på företaget och företaget har ej någon inkomst. Tänkte bara att jag skulle ordna allt som behövs för att köra igång.

Så, 0 timmar arbetat, 0 inkomst i företaget. Hur ligger det till?

Du skriver ej i förhållande till vad din fråga gäller. Undrar du om ditt företag går att kombinera med deltagande i arbetsmarknadspolitiskt program, eller vad?
Citera
2013-10-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skriver ej i förhållande till vad din fråga gäller. Undrar du om ditt företag går att kombinera med deltagande i arbetsmarknadspolitiskt program, eller vad?

Jag håller på att startar upp företag. Och några av punkterna som behövs är F-skatt. Jag tänkte att jag skaffar det i förebyggande syfte så att allt verkligen är KLART när vi väl drar igång affärerna så att säga. Men nu verkar det inte som att jag får någon ersättning alls. Så nu är min inkomst helt plötsligt 0kr.
Citera
2013-10-21, 09:52
Medlem
MasterBaits avatar
Tidigare har det varit så att man kan ha f eller a-f skatt och ta enstaka uppdrag eller timmar och samtidigt få a-skatt. Men man måste få företaget beviljat som bisyssla. Det har alltid handlat om faktiska timmar man jobbar. Om det inte är så längre så fattar jag inte vad m och gänget sysslar med. Man måste ju ha F-skatt om man ska få småuppdrag och sälja tjänster. De vill väl att folk ska jobba eller?

Men det finns ju en a-kassa och fackförening för småföretagare, så dom borde ju ha helt koll på reglerna.

Ett annat alternativ är ju att anlita företag som fixar med fakturor och så åt en utan att man själv har företag. Då kan man ju ta uppdrag utan F-skatt.
Citera
2013-10-21, 23:11
Medlem
Detta kan vara ett alternativ men a kassorna brukar inte acceptera fyllnadsstämpling när man jobbar åt ett bemanningsföretag, men det ska gå bra när man har aktivitetsstöd rent lagtekniskt men däremot har facken avtal med bemanningsföretagen som förbjuder det. Det kanske finns bemanningsföretag som inte har avtal. http://egenanstallning.com/
Citera
2013-10-22, 05:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Jag håller på att startar upp företag. Och några av punkterna som behövs är F-skatt. Jag tänkte att jag skaffar det i förebyggande syfte så att allt verkligen är KLART när vi väl drar igång affärerna så att säga. Men nu verkar det inte som att jag får någon ersättning alls. Så nu är min inkomst helt plötsligt 0kr.

Läs frågan innan du svarar...!

Du skriver nämligen fortfarande inte i förhållande till vad du undrar om du kan ha företag registrerat, om det handlar om arbetslöshetsersättning från a-kassa, deltagande i arbetsmarknadspolitiskt program eller något helt annat.
Citera
2013-10-22, 17:54
Medlem
Det bottnar lite i om man ska vara inskriven hos AF överhuvudtaget som företagare, du har företag, är då företagare och alltså inte arbetslös.. typ, så står det i en instruktion AF har, jag kan dock inget nr på den i nuläget så jag kan inte hänvisa till nån bra grej att läsa.
Citera
2018-02-22, 14:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Får du starta egetbidrag är det ok då får du antivitetstöd under de första 6 månaderna, men annras går det inte det räcker med att du jobbar 1 timma i eget företag för att mista hela aktivitetstödet. Möjligheten att fyllnadsstämpla finns inte med aktivitsstöd. Lite synd tycker jag borde vara möjligt att driva eget i begränsad omfattning som hobbyföretag som kanske kan växa så man slipper aktivitetstöd efter ett tag
Bumpar tråden!

Har man haft jobb och vid sidan av det haft företag så kan man utifrån vissa kriterier och inom vissa ramar driva det vidare som bisyssla och få a-kasseersättning.

Ramarna anger nedlagd tid och inkomst beräknad till ett genomsnitt per vecka.
Om man har arbetslöshetsersättning så redovisar man i anställning arbetad tid och ersättningen reduceras utifrån det. Nåt liknande är inte möjligt om man under arbetslösheten driver firma och i den överskrider ramarna.

Motsvarande borde man få kunna göra om man driver firma som bisyssla under arbetslösheten. Då har man möjlighet att växa för att kunna stå på egna ben. Och även om man inte fullt ut kommer upp i heltid på sin firma, så är ju varje "egenfinansierad" timme en besparing för staten och a-kassorna!
Notera också att man kanske indirekt bidrar till arbete för andra. Dessutom genererar ju företaget skatter (egenavgifter, moms eventuella punktskatter).
Utöver detta så håller man sig igång och håller sig uppdaterad.

Okay, risk finns ju att man inte fokuserar på jobbsökeri och att alla timmar i företaget inte är debiterbara - men man har ju redan fått "tillåtelse" för administration etc (som ska ingå i ramtiden) så i varje fall är den "ställtiden" fixad (resten löper på om än kanske i något ökad omfattning).
Man ska ju rapportera aktiviteter (sökta jobb och annat som befrämjar ens möjligheter att få jobb) när man är arbetslös. Det finns inget som säger hur många jobb man ska söka, så om man när man är helt arbetslös söker säg 5 jobb under en månad så kan man ju också göra det när man driver en firma.

Lite märkligt att de "företagsvänliga" partierna inte tagit tag i denna fråga, kan man tycka.

Slutligen: Riksdagspolitiker har förmånliga "a-kassevillkor". De har t o m möjlighet att driva företag. Och flera (bl a f d statsminister Reinfeldt) har satt i system att bilda ett aktiebolag, utföra arbete i det utan att ta ut lön. Sen så utnyttjar de ett kryphål och tar ut "lön" i form av utdelningar - dessa utdelningar räknas nämligen inte som lön och därmed reduceras inte deras "a-kasseersättning"...
Och tar de inte ut pengar låter de dem stanna i bolaget för framtida behov (de flesta blir väl konsulter och har inga större investeringsbehov, så pengarna växer).
Samtidigt som de lever mer än gott på sin "a-kasseersättning".
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2018-02-22 kl. 14:49.
Citera
2025-10-09, 11:49
Medlem
Jag lyfter den här gamla tråden då jag precis har fått reda på att motsvarande som sägs här nedan av Kalle när det gäller riksdagspolitiker tydligen även ska gälla för långtidsarbetslösa som är med i jobb- och utvecklingsgarantin. Enligt Försäkringskassan så får man fortsätta att ta ut ersättning från Försäkringskassan även om man har firma, om firman är ett aktiebolag och man tar ut vinst och inte lön. Alltså samma som gäller för riksdagspolitikerna. 😄

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Slutligen: Riksdagspolitiker har förmånliga "a-kassevillkor". De har t o m möjlighet att driva företag. Och flera (bl a f d statsminister Reinfeldt) har satt i system att bilda ett aktiebolag, utföra arbete i det utan att ta ut lön. Sen så utnyttjar de ett kryphål och tar ut "lön" i form av utdelningar - dessa utdelningar räknas nämligen inte som lön och därmed reduceras inte deras "a-kasseersättning"...
Och tar de inte ut pengar låter de dem stanna i bolaget för framtida behov (de flesta blir väl konsulter och har inga större investeringsbehov, så pengarna växer).
Samtidigt som de lever mer än gott på sin "a-kasseersättning".
Citera
2025-10-13, 21:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombalaya
Jag lyfter den här gamla tråden då jag precis har fått reda på att motsvarande som sägs här nedan av Kalle när det gäller riksdagspolitiker tydligen även ska gälla för långtidsarbetslösa som är med i jobb- och utvecklingsgarantin. Enligt Försäkringskassan så får man fortsätta att ta ut ersättning från Försäkringskassan även om man har firma, om firman är ett aktiebolag och man tar ut vinst och inte lön. Alltså samma som gäller för riksdagspolitikerna. 😄

Du kvalificerar inte för deltagande i jobb- och utvecklingsgarantin om du är företagare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in