2007-01-10, 13:07
Medlem
ismyheadstillons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Olivolja r inte att rekommendera d den inte kan n samma hga vrme som exempelvis rapsolja. Dessutom blir smaken inte god av fr hgt upphettad olivolja, olivolja anvnds som smaksttare inte att steka i. Om man gillar olivolje-smak s kan man ju ringla denna ver sina popcorn istllet fr att poppa dem i den.
Tack fr ett bra svar, de kommer inte i flock hr. Jag tror jag hller mig till matoljan d.
Citera
2007-01-11, 19:20
Medlem
snailos avatar
Ett tips som jag har anvnt sen jag var liten o min farsa hade det p+ r som komplement till salt str p natriumglutamate som finns att kpa i asiatiska mataffrer. Skitgott. En vanlig smakfrstrkare i all mjlig mat faktiskt.

Testade att ha chili(sambal oelek) i margarinet igr men det brnnde vid... ngot tips p hur man kan gra chilipopcorn eller hur man kan smakstta fettet innan de sprngs ??
Citera
2007-01-11, 20:51
Medlem
Rikard_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snailo
Ett tips som jag har anvnt sen jag var liten o min farsa hade det p+ r som komplement till salt str p natriumglutamate som finns att kpa i asiatiska mataffrer. Skitgott. En vanlig smakfrstrkare i all mjlig mat faktiskt.

Testade att ha chili(sambal oelek) i margarinet igr men det brnnde vid... ngot tips p hur man kan gra chilipopcorn eller hur man kan smakstta fettet innan de sprngs ??
Du kan ju lgga i chili i ngon olja och lta det st ett lngt tag oljan fr lite sting.
Citera
2007-01-11, 21:29
Medlem
musslys avatar
I kastrull med typ hlften olivolja och hlften smr/flytande margarin.

En gng lyckades jag brnna dem, skulle bestmt gra en kastrull till, men det var bara popcorn kvar s att det rckte precis en kastrull s nu var jag tvungen att lyckas utan att brnna dom. S mitt under popningen s ska ja titta om det r klart (eller ngot kommer bara ihg att jag lyfte p locket av nn korkad anledning). Precis nr jag tar bort locket s skvtter det upp en massa olja p hakan p mig och fortstter att koka. S med en halvfrtande haka s str jag infr dilemmat: Popcornen eller hakan.... det var ju de sista popcornen som fanns och jag var Verkligen sugen p popcorn! s hakan fick vnta... Hller upp popcornen och springer sedan till vattenkranen och kyler ner hakan.. Resulterar i ett par sm oljeuppfrtta sr p hakan dr huden frsvunnit. Dock inte s farligt som det lter, det lkte och nra veckor senare syns ingenting. ...Popcornen blev iallafall goda
Citera
2007-01-12, 22:41
Medlem
hesons avatar
Citat:
Aromat som nmnts tidigare r vl detta med salt och minimal mngd grillkrydda.
Citat:

Jag brukar gra s hr:
0. inhandla kvalitetspopcorn, jag kr bonnie lee. Det r viktigt att de har samma fuktinnehll varje gng annars mste man kanske kalibrera om spiseffekten fr att de inte skall brnnas vid.
1. fyll botten p favoritpoppcornkastrullen med en mm olivolja eller rapsolja (eller en blandning)
2. plattan p full effekt (men har du kraftig spis brnner det nog vid d)
3. lgg i tv provpoppcorn (det r viktigt att de r tv en skulle kunna vara en dud)
4. mt upp popcornen, tillstt curry (kanske en tesked till 1dl popcorn)
5. nr det brjar bubbla om popcornen tillstter jag en knivsudd eller tv sambal olek och rr ut eventuella klumpar lite.
6. vnta tills bda provpopcornent poppat (min termometer)
7. hll i popcornen
8. nr det poppar fr fullt, snk effekten p plattan
9. nr poppandet avtar, flytta kastrullen till kall platta (detta minimerar risken fr brnda popcorn)
10. hll upp i skl, salta efter smak, hll upp en l

Variationer:
Sambal ndrar karraktr beroende p upphettningen s lgger man i tidigt blir den nstan st, sent vldigt brnnhet.
Man kan ha vitlksolja eller smeta ut vitlkspasta p de uppmtta popcornen, den brnns till bitterhet om man har den direkt i kastrullen det gr ven pressad och skivad vitlk. Observera ven att vitlkspopcorn kan tyckas motbjudande av "vanliga mnniskor".
Till jul kan man byta curryn mot kanel, men den mste vara "frsk" dvs fr inte ha sttt och tappat smaken d smakar det bara bark.
Man kan ven skiva upp en habaneros som sedan fr st i en flaska olivolja ngra veckor, men tag bara ngra droppar, jag poppade i ren habanerosolja och hade magknip i tre dagar (men den kanske kan vara bra om man dragit p sig kolera)
Citera
2007-01-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ismyheadstillon
danbanan skrev i brjan av trden att han anvnde olivolja till kastrullpoppningen, ngon annan som testat detta? r det ngon skillnad gentemot matolja som jag personligen brukar anvnda?
Jag testade nr jag gjorde popcorn i micron hromdan att anvnda olivolja istllet fr rapsolja. Tyckte det luktade lite olivolja om dem men de smakade precis likadant.
Citera
2007-01-13, 20:17
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Hur poppar ni? Micro eller i kastrull? Aromat eller salt? Olja eller smr?
Kastrull. Olja, men kan smlta smr och hlla ver.
Saltar dock innan jag hller ver smret, har gjort misstaget att hlla ver smret frst en gng och det gr jag aldrig om.
Citera
2007-01-13, 20:38
Medlem
TheKlowns avatar
Antingen gr jag popcorn i en 5liters kastrull. Tcker botten med popcorn sen olja s det tcker. Max vrme p spisen sen lter jag det poppa. Kastrullen blir precis full med lite salt p blir popcornen goda.
En polare kryddade mina popcorn med vitlks pulver engng, blev fr matigt fr min smak.

Eller s gr jag micropopcorn som fr ligga en dag, fr micropocorn r godast nr dem legat till sig och blivit smsega

Sen introducerade min flickvn popcornbollar det r rtt gott.
Citat:
popcornbollar
1 pse popcorn, 900 gram
800 gram farinsocker
1 flaska vit sirap eller ljus
Koka ihop kolasmeten och gr kolaprovet i kallt vatten. Nr smeten svalnat lite,
ringla den ver osaltade, poppade popcorn i en bunke.
Ta smr p hnderna och forma bollar
Citera
2007-01-13, 23:22
Medlem
Rikard_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKlown
Antingen gr jag popcorn i en 5liters kastrull. Tcker botten med popcorn sen olja s det tcker. Max vrme p spisen sen lter jag det poppa. Kastrullen blir precis full med lite salt p blir popcornen goda.
En polare kryddade mina popcorn med vitlks pulver engng, blev fr matigt fr min smak.

Eller s gr jag micropopcorn som fr ligga en dag, fr micropocorn r godast nr dem legat till sig och blivit smsega

Sen introducerade min flickvn popcornbollar det r rtt gott.
Popcornbollarna ltt inte som ngon hjdare.. Kola och Popcorn
Citera
2007-01-14, 01:19
Medlem
Absolut inte olivolja. Oljan pallar inte den hga den temperaturen som krvs fr pop-starten. Rapsolja ska det vara i s fall.
Sjlv kr jag med skirat smr och rapsolja. P s stt slipper jag vattnet.
Citera
2007-01-14, 11:23
Medlem
snailos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Spirou_
Absolut inte olivolja. Oljan pallar inte den hga den temperaturen som krvs fr pop-starten. Rapsolja ska det vara i s fall.
Sjlv kr jag med skirat smr och rapsolja. P s stt slipper jag vattnet.

Jo jag tror den gr det... har bestmt fr mig att jag anvnt det nn gng...
Citera
2007-01-15, 21:48
Medlem
Enligt mina erfarenheter r olivolja inget vidare fr popcorn popning.
Man ska vl egentligen aldrig hetta upp olivolja nmnvrt, det smakar brnt.

Som smaksttning r spiskummin + lkpulver fett jvla nice!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in