Citat:
Ursprungligen postat av snailo
Ett tips som jag har anvnt sen jag var liten o min farsa hade det p+ r som komplement till salt str p natriumglutamate som finns att kpa i asiatiska mataffrer. Skitgott. En vanlig smakfrstrkare i all mjlig mat faktiskt.
Aromat som nmnts tidigare r vl detta med salt och minimal mngd grillkrydda.
Citat:
Ursprungligen postat av snailo
Testade att ha chili(sambal oelek) i margarinet igr men det brnnde vid... ngot tips p hur man kan gra chilipopcorn eller hur man kan smakstta fettet innan de sprngs

??
Jag brukar gra s hr:
0. inhandla kvalitetspopcorn, jag kr bonnie lee. Det r viktigt att de har samma fuktinnehll varje gng annars mste man kanske kalibrera om spiseffekten fr att de inte skall brnnas vid.
1. fyll botten p favoritpoppcornkastrullen med en mm olivolja eller rapsolja (eller en blandning)
2. plattan p full effekt (men har du kraftig spis brnner det nog vid d)
3. lgg i tv provpoppcorn (det r viktigt att de r tv en skulle kunna vara en dud)
4. mt upp popcornen, tillstt curry (kanske en tesked till 1dl popcorn)
5. nr det brjar bubbla om popcornen tillstter jag en knivsudd eller tv sambal olek och rr ut eventuella klumpar lite.
6. vnta tills bda provpopcornent poppat (min termometer)
7. hll i popcornen
8. nr det poppar fr fullt, snk effekten p plattan
9. nr poppandet avtar, flytta kastrullen till kall platta (detta minimerar risken fr brnda popcorn)
10. hll upp i skl, salta efter smak, hll upp en l
Variationer:
Sambal ndrar karraktr beroende p upphettningen s lgger man i tidigt blir den nstan st, sent vldigt brnnhet.
Man kan ha vitlksolja eller smeta ut vitlkspasta p de uppmtta popcornen, den brnns till bitterhet om man har den direkt i kastrullen det gr ven pressad och skivad vitlk. Observera ven att vitlkspopcorn kan tyckas motbjudande av "vanliga mnniskor".
Till jul kan man byta curryn mot kanel, men den mste vara "frsk" dvs fr inte ha sttt och tappat smaken d smakar det bara bark.
Man kan ven skiva upp en habaneros som sedan fr st i en flaska olivolja ngra veckor, men tag bara ngra droppar, jag poppade i ren habanerosolja och hade magknip i tre dagar (men den kanske kan vara bra om man dragit p sig kolera)