2013-03-20, 15:29
Medlem
Jag vet inte om "klassisk stil" kan anses sträcka sig in i sovrummet, men jag tror det. Jag är nyfiken på erfarenheter av olika pyjamasfabrikat.

Jag har haft några pyjamasar* från Derek Rose som var både snygga och sköna och höll i många år, men till sist slets ut och nu har kasserats. DRs bomullspyjamasar är ganska dyra (£120-135, med billigare varianter av förmodligen sämre kvalitet). De har även sidenpyjamasar för £550.
http://www.derek-rose.com/sleepwear/mens/mens-pyjamas/where/p/1.html

Ännu dyrare än Derek Roses ifråga om bomullspyjamasar är Turnbull & Asser (£195) vars pyjamasar finns i ett begränsat antal tyger. Förmodligen kan man beställa bespoke-pyjamasar i alla deras skjorttyger för något högre pris. (Pyjamas är nog det sista jag skulle betala bespoke-pris för, men jag är övertygad om att det finns människor som gör det.)
http://store.turnbullandasser.co.uk/Pyjamas/Cotton_Pyjamas

Woods of Shropshire har flera olika märken.
http://www.woodsofshropshire.co.uk/pyjamas-and-dressing-gowns.html
Erfarenheter?

Bland andra engelska fabrikat finns Bonsoir, som säljs på NK men även kan köpas billigare i märkets egen webshop online.
http://www.bonsoirdirect.com/shop/mens-pyjamas

(Jag lade till "nattskjorta" och "nattmössa" i trådtiteln eftersom dessa företeelser rimligtvis kan diskuteras här om någon skulle ha synpunkter. Har aldrig sovit i nattskjorta men det är kanske bekvämt?)

-------------------------
*På engelska är pyjamas redan plural; i svenskan kan man välja att lägga till pluraländelse -ar eller -er, eller utelämna särskild ändelse för plural, vilket SAOB anger som första alternativ. SAOL, mer i takt med tiden, anger dock -ar som första alternativ, så jag tror att denna form, om än klumpig, har kommit att bli den vanliga och rekommenderade idag.
Citera
2013-03-20, 15:49
Medlem
TheAmericanHeros avatar
Jag brukar sova med pyjamasbyxor och det enda jag ogillar är att byxbenen gärna åker upp och ligger obekvämt vid vaderna. Annars så är det inte så pjåkigt. Som exempel, när man kliver upp på morgonen under vinterhalvåret så värmer pyjamasen skönt.
Citera
2013-03-20, 15:56
Medlem
Drinkarens avatar
Kanske inte hör hit men vad är tanken med nattmössa? Har alltid tyckt att det ser ganska trevligt ut när jag sett det i gamla filmer etc men kan inte komma på någon egentlig användning för dem och kan därmed inte motivera ett köp.
Citera
2013-03-20, 16:04
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkaren
Kanske inte hör hit men vad är tanken med nattmössa? Har alltid tyckt att det ser ganska trevligt ut när jag sett det i gamla filmer etc men kan inte komma på någon egentlig användning för dem och kan därmed inte motivera ett köp.

"Nattmössa är en särskild typ av mössa avsedd för nattligt bruk.
Dess huvudsakliga uppgift är att hålla huvudet varmt. Den kan även förhindra fläckar på lakan o. dyl. och skydda håret mot ohyra."
Citera
2013-03-20, 16:09
Medlem
Drinkarens avatar
Citat:
Dess huvudsakliga uppgift är att hålla huvudet varmt. Den kan även förhindra fläckar på lakan o. dyl. och skydda håret mot ohyra."

Tack Spode.
Citera
2013-03-20, 19:01
Medlem
Tresbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode

Förhoppningsvis har man inte "ohyra" i sängen år 2013 i Sverige

Skulle aldrig kunna sova i pyjamas då jag blir väldigt varm när jag sover, sover alltid i boxers samt ett lakan som täcke.
Citera
2013-03-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spode

Jag tror aldrig att jag har sett någon i en svensk butik, men Woods of Shropshire säljer nattmössor, så en viss marknad finns tydligen fortfarande.
Citera
2013-03-20, 22:08
Medlem
TheAmericanHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tresb
Förhoppningsvis har man inte "ohyra" i sängen år 2013 i Sverige

Skulle aldrig kunna sova i pyjamas då jag blir väldigt varm när jag sover, sover alltid i boxers samt ett lakan som täcke.

Sover du med boxer och lakan på vinterhalvåret också? Eller bor du utomlands?
Citera
2013-03-21, 10:36
Medlem
Tresbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAmericanHero
Sover du med boxer och lakan på vinterhalvåret också? Eller bor du utomlands?

Yes, bor i mellersta Sverige
Citera
2013-03-24, 17:51
Medlem
HerrSvetts avatar
Nattmössa finns att köpa i "Hästens" sängbutiker för hundra kronor. Sover själv i nattmössa, för att pomadan jag har i håret inte ska fläcka sönder alla huvudkuddar. Sen spökar inte frisyren lika mycket när man vaknar. Den där lilla tofsen som hänger från mössan i ett litet snöre börjar dock bli ett irritationsobjekt, snart ryker den nog.
Citera
2013-03-24, 20:14
Medlem
Jag använder min nattmössa som jag fick en gång som prydnad på en upplåsbar snögubbe. När det inte är jul, då har den en tomteluva.

Att köpa en ordentlig pyjamas står däremot på min att-göra-lista. Det är trots allt rätt skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in