2020-08-28, 12:52
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Skulle behöva tips på skor som inte är så “höga”. Mina fötter tycks onormala i bemärkelsen att de inte är så köttiga ovanpå. Har ett par brogues från Loake där snörningen liksom sluter istf att det blir som ett V.
Du har, som det så fint heter, "lågt insteg". Rent spontant kan jag tipsa dig om spanska Yanko och Carmina som två tacksamma alternativ. Crockett & Jones vill jag minnas är lägre i insteget än Loake så det kanske också kan funka.
Citera
2020-08-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Du har, som det så fint heter, "lågt insteg". Rent spontant kan jag tipsa dig om spanska Yanko och Carmina som två tacksamma alternativ. Crockett & Jones vill jag minnas är lägre i insteget än Loake så det kanske också kan funka.

Tusen tack för tipsen, ska testa dessa märken.
Citera
2020-08-29, 00:55
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Tusen tack för tipsen, ska testa dessa märken.
Lugna puckar och bollar. Även 'spanska' Meermin kan vara aktuellt för dig. Provade ett par longwings därifrån för länge sedan och de satt (på gott och ont) tight som bara fan över fotryggen/insteget.
Citera
2020-09-05, 15:53
Medlem
Hej alla,

Jag har precis köpt in ett par nya brogueskor! Jag brukar som vanligt massera in lite läderbalsam för att sedan avsluta med skovax. Denna gång uppstod det något tokigt och vaxet lämnar ifrån sig en fläck som ni kan se på bilden. Har låtit skon stå i 45 minuter men fläcken kvarstår! Testade använda mer/mindre skovax men inget hjälper mot fläcken, båda skorna har exakt samma fläck.

Tillägger att jag gjort detta innan med andra skor och lyckats få en fin glans på skorna. Vad gör jag för fel?

Länk till bild: https://ibb.co/ScChqfq
Citera
2020-09-06, 00:22
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Hej alla,

Jag har precis köpt in ett par nya brogueskor! Jag brukar som vanligt massera in lite läderbalsam för att sedan avsluta med skovax. Denna gång uppstod det något tokigt och vaxet lämnar ifrån sig en fläck som ni kan se på bilden. Har låtit skon stå i 45 minuter men fläcken kvarstår! Testade använda mer/mindre skovax men inget hjälper mot fläcken, båda skorna har exakt samma fläck.

Tillägger att jag gjort detta innan med andra skor och lyckats få en fin glans på skorna. Vad gör jag för fel?

Länk till bild: https://ibb.co/ScChqfq
Har du försökt dig på en spitshine och råkat stänga in vatten i lädret, eller råkat skapa för mycket friktion vid applicering av vax?
Senast redigerad av fuzzpedal 2020-09-06 kl. 00:25.
Citera
2020-09-06, 09:04
Medlem
Citat:
Har du försökt dig på en spitshine och råkat stänga in vatten i lädret, eller råkat skapa för mycket friktion vid applicering av vax?

Försökte få en vanlig shine, men jag tror absolut att jag kan ha gjort båda av det ovannämnda. Vad kan jag göra för att få bort detta?
Citera
2020-09-06, 12:36
Medlem
Citat:

Citat:
Försökte få en vanlig shine, men jag tror absolut att jag kan ha gjort båda av det ovannämnda. Vad kan jag göra för att få bort detta?

Tog nya tag idag och applicerade 3-4 lager av av vax för att sedan putsa, denna gång mindre hårt. Tillslut gav det effekt och nu ser det bra ut.

https://ibb.co/1MWT73M
Citera
2020-09-06, 13:16
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Tog nya tag idag och applicerade 3-4 lager av av vax för att sedan putsa, denna gång mindre hårt. Tillslut gav det effekt och nu ser det bra ut.

https://ibb.co/1MWT73M
Ser riktigt bra ut! Det händer ibland att man nöter bort eller löser upp fabriksfinishen om man råkar gå på för hårt, så det var därför jag frågade om det. Det där ser lovande ut, fortsätt bygga på tunna lager och låt varje lager sätta sig ordentligt innan du applicerar nästa så blir det nog toppen.
Senast redigerad av fuzzpedal 2020-09-06 kl. 13:23.
Citera
2020-09-06, 18:17
Avslutad
Nu när vi ändå är på spåret om skovård.. hur behandlar man egentligen ett par nya skor?

Har en burk Saphir Glaçe/Pate de Luxe som jag inte använt. Borde jag använda skokräm innan, läderbalsam (Såg att fuzzpedal nämnde Bick 4 innan) etc. för att få till en snygg finish? Modellen i fråga är ett par C&J Connaughts i chestnut vilket verkar vara en rätt vanlig sko att börja bygga sin garderob med. Inte vågat mig på att klägga med vax på skorna än. En shinebox med lite verktyg äger jag redan (Goodfellaskommentarer undanbedes!). Litet sidospår men, vilken nyans av pommadier från Saphir lämpar sig bäst för chestnut?

Bara ägt (och äger) stövlar innan, med 4-5 cm klackar i 6000-7000kr klassen som jag knappast vårdade, och definitivt inte ur lådan, utan endast när de såg grisiga ut. Mockastövlarna sprayade jag bara med Superinvulner och så var det klart.

En liten video för en novis hade varit perfekt också. Monkey see, monkey do är ju alltid enklare än text och bilder
Senast redigerad av Vogly 2020-09-06 kl. 18:20.
Citera
2020-09-06, 18:48
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Nu när vi ändå är på spåret om skovård....

På nya skor har jag personligen på ett tunt lager Saphir Renovateur och sedan ett lager kräm.
Jag antar alltid att skorna kan ha legat ett tag på lager. Skadar inte.

Jag skulle testa med cognac till dina skor.

Finns massor av videos på youtube. Allt från the Elegant Oxford till Davidssons skomakeri. Eller varför inte Kirby Allisons coronaspecialskoputsarvideor?
Sök på.
Senast redigerad av SiggeSpringnota 2020-09-06 kl. 18:52.
Citera
2020-09-06, 23:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Litet sidospår men, vilken nyans av pommadier från Saphir lämpar sig bäst för chestnut?

Det beror på hur du vill att färgen ska utveckla sig med åren. Vill du t.ex. att den ska bli ljusare använder du en neutral kräm (och tvärtom). Eller en kombination, som jag själv använder; neutral tills de börjar se lite tråkiga ut och därefter pigmenterad.
Citera
2020-09-06, 23:25
Avslutad
Tackar för tipsen herrar! Någon form av balsamering blir det innan jag pillar med vax i alla fall. Lutar mot JohnnyDungeons tips med neutral i pommadier (eller liknande produkt), vill helst bevara färgen som den är, och senare kanske man kan ha något med pigment i för att liva upp dem.
Senast redigerad av Vogly 2020-09-06 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in