2020-08-16, 21:55
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
De är skandalöst nog i plast numera. Sägs det.
Carmina eller TLB?
Citera
2020-08-16, 22:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snop
Carmina eller TLB?

Carmina
Citera
2020-08-19, 08:19
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Carmina

Tråkigt när det ska snålas.

Permanentstyle har nyligen lagt upp en recension på TLB Artista vilken kan vara bra om man är intresserad av dessa skor: https://www.permanentstyle.com/2020/08/tlb-artista-shoes-review.html

Enligt honom når de inte upp till samma nivå som Edward Green och liknande (såklart) samt att det kan finnas lite slarvfel med ojämna stygn och sånt. Som plus får man bra material och välvd midja vilket inte hittas hos skor i samma prisklass. Så det finns både plus och minus med dessa skor.
Citera
2020-08-20, 21:52
Medlem
Tänkte beställa ett par skor från shoepassions rea, hur är storleken på dem jämfört med tex crockett & Jones och Carmina?
Citera
2020-08-21, 07:49
Avslutad
Några loafers från Crockett & Jones på rea hos Rose & Born för de som missat.

https://roseborn.com/shop/summer-sale/?orderby=popularity&collection=summer-sale
Citera
2020-08-23, 14:26
Medlem
Jag kommer under hösten flytta norrut och har precis insett att jag inte har några kängor som både ser vettiga ut och kan stå emot lite kyla. Är därför på jakt efter något sådant, tänker mig något med en rejälare gummisula så att jag kommer bort från markkylan, maxbudget är väl kanske en 4000, är det någon som har lite inspiration kring vad jag bör titta på?
Citera
2020-08-23, 14:50
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Jag kommer under hösten flytta norrut och har precis insett att jag inte har några kängor som både ser vettiga ut och kan stå emot lite kyla. Är därför på jakt efter något sådant, tänker mig något med en rejälare gummisula så att jag kommer bort från markkylan, maxbudget är väl kanske en 4000, är det någon som har lite inspiration kring vad jag bör titta på?
Jag svarade på en liknande fråga förra året och vill hänvisa till det inlägget eftersom det besvarar din fråga till viss del:
(FB) Smidiga hållbara vinterkängor?

Har du några tankar kring stilen på dem, ska de funka på ett kontor eller söker du funktion främst? Ett par hederliga derbyboots i stil med Löf & Tung Kingsley, Crockett & Jones Coniston (dyrare än 4000 så de tjänar mest som inspo) eller något billigare från exempelvis Meermin, Carlos Santos eller Myrqvist är kanske den mest mångsidiga modellen, vad tror du om något sådant?
Citera
2020-08-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Jag svarade på en liknande fråga förra året och vill hänvisa till det inlägget eftersom det besvarar din fråga till viss del:
(FB) Smidiga hållbara vinterkängor?

Har du några tankar kring stilen på dem, ska de funka på ett kontor eller söker du funktion främst? Ett par hederliga derbyboots i stil med Löf & Tung Kingsley, Crockett & Jones Coniston (dyrare än 4000 så de tjänar mest som inspo) eller något billigare från exempelvis Meermin, Carlos Santos eller Myrqvist är kanske den mest mångsidiga modellen, vad tror du om något sådant?

Tack för ditt svar. Har inget kontorsarbete så på den fronten finns inga krav, så det handlar kanske mer om att matcha min stil i övrigt men där brukar jag ofta vara klädd i tweed och andra lite grövre och mindre formella material.

Loake-kängorna från ditt gamla inlägg ser riktigt trevliga ut, tror till och med att det finns en återförsäljare av Loake här i staden så kanske kan prova ett par.

Jag äger ett par Oxfords från Myrqvist och förutom att de har varit rätt kämpiga att bryta in så är det inget direkt fel på dem och känns prisvärda så kanske borde kika på Myrqvist igen. Meermin har jag varit sugen på ett längre tag men avstått pga rykten kring att deras kundtjänst är fruktansvärd och att även deras skor är mycket hårda och tar ett tag att bli mjuka, men rykten är inte amma sak som egen erfarenhet. Carlos Santos är ett helt nytt namn för mig, men antar att de är jämförbara med Myrqvist och Meermin då du nämner dem i samma mening.
Citera
2020-08-24, 12:34
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Har inget kontorsarbete så på den fronten finns inga krav, så det handlar kanske mer om att matcha min stil i övrigt men där brukar jag ofta vara klädd i tweed och andra lite grövre och mindre formella material.

Loake-kängorna från ditt gamla inlägg ser riktigt trevliga ut, tror till och med att det finns en återförsäljare av Loake här i staden så kanske kan prova ett par.

Jag äger ett par Oxfords från Myrqvist och förutom att de har varit rätt kämpiga att bryta in så är det inget direkt fel på dem och känns prisvärda så kanske borde kika på Myrqvist igen. Meermin har jag varit sugen på ett längre tag men avstått pga rykten kring att deras kundtjänst är fruktansvärd och att även deras skor är mycket hårda och tar ett tag att bli mjuka, men rykten är inte amma sak som egen erfarenhet. Carlos Santos är ett helt nytt namn för mig, men antar att de är jämförbara med Myrqvist och Meermin då du nämner dem i samma mening.
Det var så lite så! Loake är bra bang for the buck så det låter som en bra start för din del att prova ett par därifrån. Meermin har väl egentligen inte så mycket att komma med förutom priset, har hört väldigt blandade vittnesmål kring dem men har ingen egen erfarenhet.

Carlos Santos är vassare än Myrqvist och Meermin men lite billigare än de andra alternativen.
Citera
2020-08-24, 18:41
Avslutad
Citat:

Nu har jag inte några Oxfords från Myrqvist, men jag tycker att deras loafers i mocka gick rätt bra att bryta in. Hade på mig dem hemma ett par timmar om dagen, sen korta promenader. Hade i skoblock i 43 dock, som är en hel storlek mindre för att hjälpa till att lästa ut. Nu känns de som att ha på sig ett par strumpor. Promenader, gå slänga sopor, apoteket, etc. Är det något snabbt ärende så är det de som åker på tack vare komfort. Fick ont av de en gång, men då hade jag gått 9 km i skogen med en kompis som envisades med att vi skulle ta en promenad där.

På mina nya Connaughts blir det bara en halv storlek mindre i blocket och mocka är lite mer lydsamt än läder när man ska bryta in dem... fotsmärta, here we go.

Brukade tejpa hälsenan och hälen med sporttejp när jag skulle bryta in ett par billigare blakesydda svarta Oxfordkängor för att undvika att få massa skavsår. Slängde i ett par hälkuddar för att skona hälen, för den första dagen så fick jag en sån jävla smärta i hälen och vaden.

Tror jag ska sätta på en Vibram commandosula på dem och använda enbart som slaskskor. Snöar dock knappt i Stockholm längre..
Senast redigerad av Vogly 2020-08-24 kl. 18:43.
Citera
2020-08-24, 19:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Langer & Messmer har rea, bl.a. några vinterkängor från ca 205 €uro. Här ett par pälsfodrade a 225.

https://www.langer-messmer.de/Langer-Messmer-Muenchen-2-chestnut-Goodyear-Welted-fully-lined-with-lambskin
Citera
2020-08-27, 23:43
Medlem
Skulle behöva tips på skor som inte är så “höga”. Mina fötter tycks onormala i bemärkelsen att de inte är så köttiga ovanpå. Har ett par brogues från Loake där snörningen liksom sluter istf att det blir som ett V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in