2013-04-16, 22:36
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
F-lästen känns mer elegant i verkligheten än på bild tycker jag. Man blir lite lurad av den höga tån, men även F är riktigt slank och läcker även den, men ändå traditionell. Har man bredare fotvidd kan den ev vara att föredra före U.

Exakt.
Citera
2013-04-16, 22:36
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Jag tycker personligen att F-lästen är en fruktansvärt vacker läst, just på grund av det du nämner. Ett levande exempel på att det faktiskt går att göra traditionella läster lika sexiga som de mer "aggressiva", mejslade lästerna.

Hehe skumt det blev när din citering hamnade ovanför min kommentar (antar att du gjorde en edit). Jo men så är det verkligen.

Och apropå att det går att göra sexiga traditionella läster:
http://frecciabestetti.tumblr.com/post/42926082433/a-made-to-order-adelaide-model-maverick-on-my
Citera
2013-04-16, 22:51
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag har samma tankar som du. Jag tror även att F-lästen är mer "tidlös", vilket ju är bra ur investeringssynpunkt.

Jo, precis. Slanka skor är ju inte heller helt optimalt om byxan fladdrar runt och har sig.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Derby eller oxford?

Jag kan säga som så, att min första riktiga kvalitetssko jag som sjuttonåring köpte var ett par bruna oxfordskor, och jag ångrade mig aldrig. Inte ens nu, trots att det är en sketen Loake. Många är de dagar som jag och dessa skor tillsammans har betvingat, och de blir bara snyggare för varje gång jag använder dem, trots att det numera blir alltmer sällan. Jag tycker själv att de gjorde sig bra med jeans, chinos och alla möjliga klädkombinationer, och jag kunde fortfarande ha dem till kostym när så behövdes. Jag röstar på en vanlig oxford i chestnut på någon traditionell läst i stil med C&Js Connaught.

@AlisterG - samtidigt är väl inte F-lästen att förakta om man som jag är relativt normalfotad, va? (Underbar sko från Freccia Bestetti förresten!)
Citera
2013-04-16, 22:54
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Hehe skumt det blev när din citering hamnade ovanför min kommentar (antar att du gjorde en edit). Jo men så är det verkligen.

Och apropå att det går att göra sexiga traditionella läster:
http://frecciabestetti.tumblr.com/post/42926082433/a-made-to-order-adelaide-model-maverick-on-my
Precis så är det. Jag undviker gärna att posta flera inlägg på raken om jag istället kan slå ihop dem.

Helt fantastisk sko det där. Det märks att det är en bespoke-tillverkare som är i farten. Riktigt trevlig färgton också. Fasen, ett par adelaides åt burgundy- eller cherry-hållet skulle vara ett trevligt tillskott i skogarderoben. I framtiden.
Citera
2013-04-16, 23:19
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
@AlisterG - samtidigt är väl inte F-lästen att förakta om man som jag är relativt normalfotad, va? (Underbar sko från Freccia Bestetti förresten!)

Nej den är ganska standard, förutom att insteget är lite högre än vanligt.

Edit: I inlägget ovan där jag skriver fotvidd menar jag alltså byxvidd, blev bara fel.
Senast redigerad av AlisterG 2013-04-16 kl. 23:40.
Citera
2013-04-16, 23:20
Medlem
Gazebos avatar
Fortfarande en del prat om läster för olika fotvidder. Allt är som bekant relativt, men tänkte citera Flusser i frågan:

The English still regard the aristocratically slender trouser leg and its equally fastidious narrow, plain bottom as the sovereign of all trouser silhouettes. With such diminutive dimensions sheathing the ankle, anything less spartan than a pair of chisel-toed, imperially slim benchmades would constitute sartorial suicide.

På FB och på annat håll pratas det ofta om rundade läster som typiskt brittiska. Vad jag kan läsa mig till i litteraturen verkar det snarare som att det är något typiskt amerikanskt. Att lite spetsigare läster inte skulle gå ihop med engelska byxor av klassiskt snitt (som är smala i ett internationellt perspektiv) kan jag därför inte riktigt köpa.
Citera
2013-04-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Alltså, den väsentliga frågan är vad du tänkt att använda skorna till för klädsel? Tidigare sade du bland annat till kostym. Gäller inte det längre? För om det är kostym på tapeten, är ingen av de länkade skorna särskilt aktuella.
Mitt krav är att de ska fungera till kostym, främst den gråa och beiga, i lite mindre formella sammanhang tills jag har pengar att utöka skohyllan. Men de ska inte främst vara till kostymerna. Det ska vara skor jag har varje dag.

Med fungera menar jag att de inte behöver vara helt klockrena till kostymerna. Det räcker med att de inte ser fel ut, men det är viktigare att de fungerar till jeans.

(Ja, jag vet att man bara ska ha dem varannan dag, men det kommer med nästa par.)
Senast redigerad av patwotrik 2013-04-16 kl. 23:40.
Citera
2013-04-16, 23:40
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Mitt krav är att de ska fungera till kostym, främst den gråa och beiga, i lite mindre formella sammanhang tills jag har pengar att utöka skohyllan. Men de ska inte främst vara till kostymerna. Det ska vara skor jag har varje dag.

(Ja, jag vet att man bara ska ha dem varannan dag, men det kommer med nästa par.)
Som jag ser det är derbys till kostym helt okej. Derbys till klädkod "kostym" är dock ett stilbrott. Men det där får du avgöra själv. Egentligen skulle du kunna slå två flugor i en smäll och välja ett par grövre oxfords, men även det där får du avgöra själv.
Citera
2013-04-16, 23:41
Medlem
Citat:
Exmoor eller Pembroke i burgundy får min röst, definitivt.
Tror det blir Exmoor faktiskt. Ju mer jag tittar på den desto mer gillar jag den, och jag tror jag börjar ändra uppfattning om derbyn.
Citera
2013-04-16, 23:45
Medlem
Citat:
Som jag ser det är derbys till kostym helt okej. Derbys till klädkod "kostym" är dock ett stilbrott. Men det där får du avgöra själv. Egentligen skulle du kunna slå två flugor i en smäll och välja ett par grövre oxfords, men även det där får du avgöra själv.
Då får jag helt enkelt göra detta stilbrott tills jag har råd att köpa ett till par oxfords. Tack för hjälpen.
Citera
2013-04-16, 23:47
Medlem
Hejsan. Skall ta studenten i sommar och vad jag har förstått så är Meermins oxfordsko att föredra, ca1500kr med frakt, för det priset. Nu är det så att min mamma ska iväg till Palma om någon vecka och hade kunnat plocka hem ett par men då skulle jag behöva veta vilken storlek. Finns det något sätt att ta reda på detta utan att prova ett par? Bor i Malmö och har då väl ingen möjlighet att prova ett par? Ser att folk rekommenderar att beställa Meermins så antar att Ni även vet hur man tar reda på storlek.

Loake Aldwych 46F passar mig, möjligen att 45 skulle passa på längden men fick inte ner foten(pga för smal sko) i 45F så vet inte säkert, om detta är till någon hjälp.

Tack på förhand.
Citera
2013-04-16, 23:49
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ml9
Hejsan. Skall ta studenten i sommar och vad jag har förstått så är Meermins oxfordsko att föredra, ca1500kr med frakt, för det priset. Nu är det så att min mamma ska iväg till Palma om någon vecka och hade kunnat plocka hem ett par men då skulle jag behöva veta vilken storlek. Finns det något sätt att ta reda på detta utan att prova ett par? Bor i Malmö och har då väl ingen möjlighet att prova ett par? Ser att folk rekommenderar att beställa Meermins så antar att Ni även vet hur man tar reda på storlek.

Loake Aldwych 46F passar mig, möjligen att 45 skulle passa på längden men fick inte ner foten(pga för smal sko) i 45F så vet inte säkert, om detta är till någon hjälp.

Tack på förhand.

Maila Pepe på Meermin med all information som du har om dina fötter så kan han säkert även hjälpa dig. Skriv vad du har för storlek i Loake Aldwych och så kan du även skriva måtten på dina fötter och det skadar ju inte att skicka med bilder heller. Han lär kunna hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in