2013-04-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag tycker det fungerar utmärkt med chelseas till kostym. Dock får det vara något slankare än RM Williams och kanske inte till mörk kostym.

Sprezz Nättare varianter i brunt/chestnut till ljusgrått kanske? Svart tycker jag aldrig riktigt hittar sin plats. Så fort du ens anar resåren så är de missanpassade i situationer där svarta skor lämpar sig bäst i min mening. Kan du dölja densamma kan jag dock gå med på att chelseans form är väldigt trevlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag köpte mina connaughts för typ 2000 som subs. Mitt livs klipp.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Mina mocka-Connaughts kostade 160 pund + frakt. Subs (ett litet märke på ett dolt ställe), och kanske inte mitt livs klipp men i vart fall en bra affär. Bästa skoklippet är nog fortfarande nyss nämnda Mantellassi på 70 % rabatt m a a konkurs.

Roligt att mitt skämt som slank ur mig efter ett glas vin för mycket gör om skofascisttråden till en klipp-skrytartråd
Citera
2013-04-04, 16:30
Medlem
hoodogs avatar
Enligt Vass prislista kan man beställa såväl RTW-skor som "Custom-made shoes". Är det rätt uppfattat av mig att RTW-utbudet enkom utgörs av de modeller som finns på http://www.vass-cipo.hu/ och att inga modifikationer kan göras på dessa utan att det blir fråga om en MTO? Eller finns det fler RTW-modeller att välja bland?
Senast redigerad av hoodog 2013-04-04 kl. 16:37.
Citera
2013-04-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Enligt Vass prislista kan man beställa såväl RTW-skor som "Custom-made shoes". Är det rätt uppfattat av mig att RTW-utbudet enkom utgörs av de modeller som finns på http://www.vass-cipo.hu/ och att inga modifikationer kan göras på dessa utan att det blir fråga om en MTO? Eller finns det fler RTW-modeller att välja bland?

Kolla Vasstråden på SF. Jag har ett minne av att finsmakarna i den tråden berättade att man även vid RTW kunde välja färg. Har ingen personlig erfarenhet.
Citera
2013-04-04, 16:54
Medlem
Citat:

Det finns en köpguide för Vass hos en blogg nära dig Verkar gå att ändra ganska mycket innan det klassas som custom-made.
Citera
2013-04-04, 17:01
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phrenicus
Det finns en köpguide för Vass hos en blogg nära dig Verkar gå att ändra ganska mycket innan det klassas som custom-made.

Ah, att jag inte tänkte på den köpguiden!

Citat:
Ursprungligen postat av http://shoegazingpunktse.blogspot.se/
Du kan dessutom välja läst, färg på skinnet, sulkonstruktion med mera utan extra kostnad (så länge du utgår från en befintlig modell), då även RTW-skorna tillverkas först på beställning (det tar ungefär fem veckor för dem att göra klart ett par).

Frågan infinner sig osökt: vad utgör under dessa förutsättningar egentligen en "custom-made shoe"? Det brukar ju inte vara tal om att ändra särskilt mycket mer än det ovanstående vid en vanlig MTO...
Citera
2013-04-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ah, att jag inte tänkte på den köpguiden!

Frågan infinner sig osökt: vad utgör under dessa förutsättningar egentligen en "custom-made shoe"? Det brukar ju inte vara tal om att ändra särskilt mycket mer än det ovanstående vid en vanlig MTO...

Utan att vara petig och tillföra något till tråden egentligen men översätt "tillverkas först på beställning". Det är kanske så att vass inte har RTW-dojor egentligen?
Citera
2013-04-04, 17:51
Medlem
WhiteCollarCrimes avatar
Ber om ursäkt om jag gör en avstickare från rådande diskurs.

How to make a shoe part one
How to make a shoe part two
How to make a shoe part three
How to make a shoe part four
How to make a shoe part five
How to make a shoe part six

Mest sevärda klipp jag hitintills sett som på ett rättvisande sätt beskriver hantverket.

Moderator får ta bort inlägget om denne finner det överflödigt.
Citera
2013-04-04, 17:52
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Utan att vara petig och tillföra något till tråden egentligen men översätt "tillverkas först på beställning". Det är kanske så att vass inte har RTW-dojor egentligen?

De har ju färdiga skor också om man besöker deras butiker. Dock tveksamt om skorna man köper över mail skall kallas för RTW.
Citera
2013-04-04, 18:28
Medlem
JanneKs avatar
Bör jag ta hand om mina skor (Carmina Rain semi-brogue, svarta) på något sätt innan jag börjar använda dem, nu när det börjar bli varmt och torrt?
Citera
2013-04-04, 18:34
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Bör jag ta hand om mina skor (Carmina Rain semi-brogue, svarta) på något sätt innan jag börjar använda dem, nu när det börjar bli varmt och torrt?

Det finns olika åsikter huruvida man bör göra någonting innan man börjar använda dem. Jag tycker att man skall lägga några lager kräm och polish för skydd och glans.
Citera
2013-04-04, 18:34
Medlem
Gazebos avatar
Citat:

Du ska ngöra något väldigt personligt, som ett nytt mönster eller en helt ny skomodell om det ska klassas som custom.
Citera
2013-04-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK

Kan inte se någon anledning till att inte köra en grundgenomgång innan du börjar använda dom. Skorna är ju svarta och därmed döda. Hade dom varit bruna hade du kunnat överväga att göra som en del förespråkar i den här tråden och använda dom utan att göra nåt för att snabbare jobba fram en patina. Själv grundvårdar jag alla skor innan jag använder dom oavsett färg. Det där med att inte grunda är trams om du frågar mig med risk för att bli hudflängd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in