Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparstaden
Nu när vi är inne på årets sista månad så tänkte jag att det kunde vara roligt att sammanfatta skoåret 2013 med några frågor som stöd
...
Kul idé. Takes me back till när jag hängde på musikforum i ungdomsåren och man skulle lista årets skivor etc i december varje år.
Här är mina svar:
1. Vilka skor har du köpt i år?
I kronologisk ordning:
- Crockett & Jones Sydney
- Vass London 3-eyelet derby, U-lästen, 6125 dark cognac
- Vass Budapest-Oxford full brogue, F-lästen, 3619 cognac (sålda pga tåkläm)
- Gaziano & Girling Westbury, TG73, Antique Oak (sålda nu, fel storlek)
- Gaziano & Girling Cambridge punched cap, MH71, Vintage Cedar (ersatte Westbury)
- Alfred Sargent Handgrade Benson single monk, tan bruma calf (sålda nu, klämde över tårna)
- Meermin 101482 punched cap, Hiro-lästen, tan country grain
- Carmina Jumper boot, Oscar-lästen, brown grain
- Vass Austerity brogue, U-lästen, new gold museum calf
- Alfred Sargent Exclusive Hunt (ersatte Vass full broguen)
- Bestetti Novecento Maverick, semi-bespoke, antique tan
- Wildsmith Sloane plain toe oxford, läst 283, svart
(Ett antal äldre skor har också sålts av under året)
2. Hur många kvalitetsskor har du totalt?
20 (ej inräknat car shoes och liknande)
3. Vilken är årets snyggste sko här på FB? (Alltså köpts av någon på forumet under året).
Man minns ju tyvärr inte så bra från de tre första kvartalen, men Hoodogs Edward Green Galway, tror jag.
4. Vilka planer har du för skoåret 2014?
När det gäller inköp så har jag ett par semi bespoke från Antonio Meccariello beställda, en punched wholecut i burgundy. Övriga skor som står långt upp på listan, men som inte är något bestämt med är en Vass Theresianer boot på F, Gaziano & Girling Mayfair, och nån form av elegant derby. Sen skulle jag vilja ha ett par cordovan igen, var så länge sedan jag hade det, och även om det inte är favoritmaterialet så skulle jag vilja ha ett par i garderoben.
5. Egna kåserier
Oj, så himla många tänkbara här. Men kanske är läge att droppa ett par grejer som jag dragit mig för att skriva om på bloggen, av olika anledningar då jag inte har fått uppgifterna från mer än en källa.
Dels så har jag fått höra om John Lobb Paris/Hermés personalpolitik, som är under all kritik. Alla anställda är stenhårt hållna och övervakade, och de som protesterar mot olika problem trycks tillbaka stenhårt. Sedan är det väldigt hårt med regler för att saker inte ska läcka, exempelvis så har de som sitter och gör exempelvis väskor åt dem bara insyn i ett fåtal av momenten, för att de inte ska kunna kopiera tillverkningen om de lämnar företaget.
Sedan har jag relativt säkra uppgifter på att svenskägda Pari, som gör skor och kostymer, och där skorna marknadsförs som portugisiska, de facto är tillverkade i Kina. Har inte haft möjlighet att få ägarens version på detta, och inte fått det helt bekräftat, så därför inte skrivit om det på bloggen än. Det behöver inte vara någon nackdel att de görs i Kina, men att rakt igenom marknadsföra de som portugisiskt tillverkade är då mkt tveksamt. De ska alltså inte ens genomgå någon finishdel i Portugal, utan allt köps direkt från Kina. Men som sagt, inte helt bekräftat, så inte helt säkert.