Citat:
Ursprungligen postat av oskarbladh
Hejsan,
Jag är relativt ny i "skobranschen" och jag är ute efter ett par nya skor och mitt intresse för att alltid köpa det bästa gör det ju inte lättare.
Nu undrar jag lite angående vad jag skall köpa till våren enligt experternas tycke
Det jag är beredd att lägga ut på ett par skor är alltfrån 2000-5000 kr, lite beroende på modell, tillverkare osv osv.
Jag undrar givetvis om det är värt de där extra kronorna, man kan ju finna en vettigt designad sko från en schyst tillverkare för dryga 2000 men deras bättre modeller går ju loss på betydligt dyrare, är det värt att lägga på det extra?
Skorna skall användas till vardagen, till både jeans och kostymbyxa (kanske någon gång till chinos). Eftersom jag är ganska så ung så vill jag ha en stilren sko, men ändå så det händer något, lite fränt. Skon skall helst vara svart (om ni inte tycker annat?) och lite tunnare nu så det blir en vår/höst sko som även går att använda på sommaren, gärna en rejäl sula ändå som inte slits sönder efter ett par veckor...
Denna sko skall alltså vara ganska så allround, användas näst intill dagligen, kanske bytas av någon dag här och var men ganska så frenetiskt användande.
Det största problemet är att jag har en ganska så bred läst (grävs G-lest) och jag har även relativt höga vrister vilket ställer till det en del.
Hej och välkommen, roligt att du fått upp intresset för bättre skor. Du ska få min åsikt och den är i all välmening.
Mitt första råd är att läsa i den gamla skotråden här på FB och "utbilda" dig lite innan du köper något, det kommer att gynna dig och din ekonomi i längden. Mycket av det du skriver är motsägelser och det kommer du att se när du lär dig mer, tex "tunnare sko med en rejäl sula".
- Du kommer ha svårt att hitta en sko som passar bra både till jeans och kostym, köp till det du använder mest.
- Köp inte en svart sko om den inte ska vara just till mörk kostym. Köp en brun.
- Du ska inte använda skon varje dag, det kommer att slita ut skon mycket fort. Använd den som mest varannan dag och använd skoblock i cederträ när du inte använder skon.
- Väljer du en sko med lädersula kommer den inte slitas ut på ett par veckor om du vårdar skon och inte använder den i regn.
- Klassiska skor finns det många olika modeller av. Ska du ha en sko som är till kostym eller liknande så är en "cap toe" aldrig fel, är det mest till jeans och grövre chinos så tycker jag att en chukka i mocka är svårslaget som all roundsko.
Jag kommenterar inte skorna du länkade till för jag orkade inte kolla allt. Häng kvar här och läs fler svar, fundera ett varv till och ställ mer specifika frågor