2013-03-26, 23:52
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag tycker absolut han ska lyssna på vad andra tycker är snyggt eftersom det hjälper till att se saker ur andra synvinklar, sen ska han köpa de skor han tycker bäst om.

Sen undrar jag varför det skulle vara dåligt att någon uppmuntrar andra att köpa dyrare skor på ett skoforum?

Jo men det jag menade är att om man bara skriver "nej den var inte så snygg" känns det möjligen inte så konstruktivt men om man ger exempel som vad som var "bättre" med connistonen så är det ett bra exempel.

Gå inte så ordagrant, men det är väl mitt fel. Klart man kan rekommendera dyrare skor men vafasiken köpa dyrt bara köpa dyrt är enligt mig rätt dumt om man inte har kollat upp sina preferenser kring skor och budget. Han gav ett exempel på Meermin som kostar avsevärt mindre än connistonen men liten skillnad enligt mig iallafall.
Citera
2013-03-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ja, det är ju en rent personlig åsikt så klart. Men jag tycker att Coniston har en snyggare finish (C&J gör dem lite "burnished" kring sömmarna och tåhättan bland annat). Vidare tycker jag att 325:an är en snyggare läst än Rui-lästen. Det är visserligen alltid svårt att avgöra från bilder på nätet, men jag tycker att Conistons mörkare "tan-färg" är bättre passande till kängtypen. Sist, men inte minst, är jag rätt övertygad om att lädret på Coniston är bättre än Meermins dito. Och enligt mig är det rätt viktigt att ha bra läder på en sådan här känga, som ju ändå är tänkt att utstå en hel mängd olika påfrestningar från vädergudarna.

Sen är det ju alltid lite extra skoj att ha orginalet.

Det är naturligtvis långt från självklart att alla tycker att det ovan sagda är värt att betala extra mycket pengar för. Och i sådana fall kanske Meermins alternativ är ett bra sådant.

Du har en poäng där med lästen och ovanlädret. Är nog mest nöjd med mina conistons av alla mina skor trots att dom är långt ifrån de dyraste jag äger. Nu kanske det beror på att det var mitt första par kvalitetsskor jag köpte- lite "first love" men dom är grymt användbara och funkar till allt. Jag är nog inte heller ensam - det är nog svårt att hitta en missnöjd ägare. Skulle vara kul med en "pepsi-challenge" och se vad dessa "kopior" går för. Nu blev det lite för många citationstecken inser jag nu.
Citera
2013-03-26, 23:55
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amorterarn
Du har en poäng där med lästen och ovanlädret. Är nog mest nöjd med mina conistons av alla mina skor trots att dom är långt ifrån de dyraste jag äger. Nu kanske det beror på att det var mitt första par kvalitetsskor jag köpte- lite "first love" men dom är grymt användbara och funkar till allt. Jag är nog inte heller ensam - det är nog svårt att hitta en missnöjd ägare. Skulle vara kul med en "pepsi-challenge" och se vad dessa "kopior" går för. Nu blev det lite för många citationstecken inser jag nu.

Ja det blir intressant, som någon ovan skrev är den stora skillnaden den mer mörka toningen på connistonen som jag föredrar samtidigt har Meermin rätt dåliga bilder så blir intressant att se någon som har köpt den och se hur den skiljer sig.
Citera
2013-03-26, 23:57
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Jo men det jag menade är att om man bara skriver "nej den var inte så snygg" känns det möjligen inte så konstruktivt men om man ger exempel som vad som var "bättre" med connistonen så är det ett bra exempel.

Gå inte så ordagrant, men det är väl mitt fel. Klart man kan rekommendera dyrare skor men vafasiken köpa dyrt bara köpa dyrt är enligt mig rätt dumt om man inte har kollat upp sina preferenser kring skor och budget. Han gav ett exempel på Meermin som kostar avsevärt mindre än connistonen men liten skillnad enligt mig iallafall.

Håller med. My bad. Jag får skylla på att klockan börjar bli mycket.

Citat:
Ja det blir intressant, som någon ovan skrev är den stora skillnaden den mer mörka toningen på connistonen som jag föredrar samtidigt har Meermin rätt dåliga bilder så blir intressant att se någon som har köpt den och se hur den skiljer sig.

Det var jag som skrev det. Så jag rättade nog upp min konstruktivlösa kritik ändå i slutändan, trots allt.
Citera
2013-03-27, 00:01
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Håller med. My bad. Jag får skylla på att klockan börjar bli mycket.

Det var jag som skrev det. Så jag rättade nog upp min konstruktivlösa kritik ändå i slutändan, trots allt.

Haha trodde inte du skulle märka vår lilla konversation om er konversation. Du gav konstruktiv kritik där ja...mot slutet

Dags att lägga mig också, sov gott.
Citera
2013-03-27, 00:06
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskarbladh
Hejsan,

Jag är relativt ny i "skobranschen" och jag är ute efter ett par nya skor och mitt intresse för att alltid köpa det bästa gör det ju inte lättare.

Nu undrar jag lite angående vad jag skall köpa till våren enligt experternas tycke

Det jag är beredd att lägga ut på ett par skor är alltfrån 2000-5000 kr, lite beroende på modell, tillverkare osv osv.
Jag undrar givetvis om det är värt de där extra kronorna, man kan ju finna en vettigt designad sko från en schyst tillverkare för dryga 2000 men deras bättre modeller går ju loss på betydligt dyrare, är det värt att lägga på det extra?

Skorna skall användas till vardagen, till både jeans och kostymbyxa (kanske någon gång till chinos). Eftersom jag är ganska så ung så vill jag ha en stilren sko, men ändå så det händer något, lite fränt. Skon skall helst vara svart (om ni inte tycker annat?) och lite tunnare nu så det blir en vår/höst sko som även går att använda på sommaren, gärna en rejäl sula ändå som inte slits sönder efter ett par veckor...

Denna sko skall alltså vara ganska så allround, användas näst intill dagligen, kanske bytas av någon dag här och var men ganska så frenetiskt användande.

Det största problemet är att jag har en ganska så bred läst (grävs G-lest) och jag har även relativt höga vrister vilket ställer till det en del.

Hej och välkommen, roligt att du fått upp intresset för bättre skor. Du ska få min åsikt och den är i all välmening.

Mitt första råd är att läsa i den gamla skotråden här på FB och "utbilda" dig lite innan du köper något, det kommer att gynna dig och din ekonomi i längden. Mycket av det du skriver är motsägelser och det kommer du att se när du lär dig mer, tex "tunnare sko med en rejäl sula".

- Du kommer ha svårt att hitta en sko som passar bra både till jeans och kostym, köp till det du använder mest.
- Köp inte en svart sko om den inte ska vara just till mörk kostym. Köp en brun.
- Du ska inte använda skon varje dag, det kommer att slita ut skon mycket fort. Använd den som mest varannan dag och använd skoblock i cederträ när du inte använder skon.
- Väljer du en sko med lädersula kommer den inte slitas ut på ett par veckor om du vårdar skon och inte använder den i regn.
- Klassiska skor finns det många olika modeller av. Ska du ha en sko som är till kostym eller liknande så är en "cap toe" aldrig fel, är det mest till jeans och grövre chinos så tycker jag att en chukka i mocka är svårslaget som all roundsko.

Jag kommenterar inte skorna du länkade till för jag orkade inte kolla allt. Häng kvar här och läs fler svar, fundera ett varv till och ställ mer specifika frågor
Citera
2013-03-27, 00:09
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Då tycker vi helt lika bara uttryckte det på olika sätt. Sen måste jag säga att det är svårt att inte ta det skrivna ordet ordagrant
Citera
2013-03-27, 00:13
Medlem
Citat:
Hejsan,

Jag är relativt ny i "skobranschen" och jag är ute efter ett par nya skor och mitt intresse för att alltid köpa det bästa gör det ju inte lättare.

Nu undrar jag lite angående vad jag skall köpa till våren enligt experternas tycke

Det jag är beredd att lägga ut på ett par skor är alltfrån 2000-5000 kr, lite beroende på modell, tillverkare osv osv.
Jag undrar givetvis om det är värt de där extra kronorna, man kan ju finna en vettigt designad sko från en schyst tillverkare för dryga 2000 men deras bättre modeller går ju loss på betydligt dyrare, är det värt att lägga på det extra?

Skorna skall användas till vardagen, till både jeans och kostymbyxa (kanske någon gång till chinos). Eftersom jag är ganska så ung så vill jag ha en stilren sko, men ändå så det händer något, lite fränt. Skon skall helst vara svart (om ni inte tycker annat?) och lite tunnare nu så det blir en vår/höst sko som även går att använda på sommaren, gärna en rejäl sula ändå som inte slits sönder efter ett par veckor...

Denna sko skall alltså vara ganska så allround, användas näst intill dagligen, kanske bytas av någon dag här och var men ganska så frenetiskt användande.

Det största problemet är att jag har en ganska så bred läst (grävs G-lest) och jag har även relativt höga vrister vilket ställer till det en del.

Tillverkare som jag har tittat på och funnit intressanta (enligt mitt tycke) är följande med modeller som jag anser enligt design skulle passa, tar gärna emot andra förslag:

Dessa har jag inte funnit några exempel på, kan man ens få tag i dessa online eller i Sverige!?

Vet att det blev ett ytterst långt inlägg men skulle verkligen uppskatta Er hjälp.

Om du verkligen behöver wide fit så begränsar det ju utbudet ganska mycket. Men jag skulle isåfall gå på C&J radstock i dark brown. Inte svarta. Sen det där med att ha dom varje dag är ju inte att rekommendera. Köp istället två par billigare och varva. Loake churchill kanske skulle funka. Swing-lästen är ganska bred. Så får du råd med ett par fylle-broggar också - ett par badminton i G kanske...
Citera
2013-03-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Hej och välkommen, roligt att du fått upp intresset för bättre skor. Du ska få min åsikt och den är i all välmening.

Mitt första råd är att läsa i den gamla skotråden här på FB och "utbilda" dig lite innan du köper något, det kommer att gynna dig och din ekonomi i längden. Mycket av det du skriver är motsägelser och det kommer du att se när du lär dig mer, tex "tunnare sko med en rejäl sula".

- Du kommer ha svårt att hitta en sko som passar bra både till jeans och kostym, köp till det du använder mest.
- Köp inte en svart sko om den inte ska vara just till mörk kostym. Köp en brun.
- Du ska inte använda skon varje dag, det kommer att slita ut skon mycket fort. Använd den som mest varannan dag och använd skoblock i cederträ när du inte använder skon.
- Väljer du en sko med lädersula kommer den inte slitas ut på ett par veckor om du vårdar skon och inte använder den i regn.
- Klassiska skor finns det många olika modeller av. Ska du ha en sko som är till kostym eller liknande så är en "cap toe" aldrig fel, är det mest till jeans och grövre chinos så tycker jag att en chukka i mocka är svårslaget som all roundsko.

Jag kommenterar inte skorna du länkade till för jag orkade inte kolla allt. Häng kvar här och läs fler svar, fundera ett varv till och ställ mer specifika frågor

Jag tackar varmast för ditt svar, bara dessa var extremt vägledande och till en stor hjälp för en nybörjare.

Det jag mest använder är väl mörk kostym och mörka jeans, men men.

Angående vad som är prisvärt, är det värt att lägga ett par tusen extra på C&J än ett par Loake exempelvis?
Citera
2013-03-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amorterarn
Om du verkligen behöver wide fit så begränsar det ju utbudet ganska mycket. Men jag skulle isåfall gå på C&J radstock i dark brown. Inte svarta. Sen det där med att ha dom varje dag är ju inte att rekommendera. Köp istället två par billigare och varva. Loake churchill kanske skulle funka. Swing-lästen är ganska bred. Så får du råd med ett par fylle-broggar också - ett par badminton i G kanske...

Okej, eftersom redan två sagt att man behöver ha skor att varva med är det ju bara inse det. Du tycker likaså bruna? Tycker du det funkar till både MÖRK kostym och jeans?
Citera
2013-03-27, 00:34
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Okej, Moreschi är ett italienskt märke som väl egentligen framför allt gör damskor och mockasiner och loafers med modefokus, sen en del blakesydda modeller och så ett fåtal Goodyear-randsydda, vilket dina absolut ser ut att vara. De sistnämnda är klart skapliga skor, och deras Goodyear randsydda kostar ca 400 euro (sen är det inte världens mest prisvärda skor dock ska sägas). Har för mig att jag läst någonstans att det är Moreschi som gör Cornelianis skor, och med tanke på hur lik din modell är denna: http://www.italian-fashion-designer.com/images/moreschi-shoes.jpg , samt hur suldetaljerna på dina ser exakt ut som exempelvis dessa: http://www.moreschi.it/eshop/product/Moreschi-Lace-up-Goodyear.html/1/pid/51620/frmCatID/30539/ , så tror jag absolut det stämmer.

Och köp nu ett par riktiga block från Skolyx eller herrstil på en gång, det förtjänar de allt.

Tackar för nyvunnen kunskap!

Mvh
Citera
2013-03-27, 01:11
Medlem
Citat:
Okej, eftersom redan två sagt att man behöver ha skor att varva med är det ju bara inse det. Du tycker likaså bruna? Tycker du det funkar till både MÖRK kostym och jeans?

Det blir lurigt att hitta nåt som passar bra till både mörk kostym och jeans. Åker den mörka kostymen ofta på så behöver du ju ett par svarta oxfords. Till jeansen är det ju mer öppet. Mitt tips är att inte försöka täcka in alla dina skobehov i en sko utan tänk mer långsiktigt (skorna håller i 10-15 år). Läs igenom tråden 1.0 från början till slut och planera dina inköp därefter precis som föregående talare sa. Men mer mångsidigt än en brun cap-toe typ radstock är svårt att komma på. Jag väljer brunt framför svart alla dagar i veckan utom möjligtvis när det kommer till mörk kostym...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in