Citat:
Ursprungligen postat av
ELKungo
hej ska fatta mig kort. Jag är skriven på ett syskons lägenhet, nu är det så här att
jag är även hemlös, jag och en polare bor i en husvagn som vi flyttar tidvis när det behövs.
[...]
så jag tänker hyra en postbox men hur funkar det, och vad ska man säga till
skatteverket för det verkar vara nån lag på att man måste ha fysisk adress.
[...]
jag vill alltså fixa postbox byta adressändring och vara skriven på postboxen, hur skall jag gå tillväga ?
tacksam för svar.
Möjligheten att skriva sig på postbox finns inte längre, du måste ju ange lägenhetsnummer, hyresvärd och skostorlek för att folkbokföra dig numera.
Men är du hemlös och bor i husvagn så kan du uppge det till skatteverket, att du saknar bostad och flyttar runt i en husvagn aldrig mer än några dagar på samma plats. Du blir då folkbokförd på den församling du tillhör idag.
Sedan kan du skaffa en postbox och anmäla särskild postadress, då kommer all din myndighetspost till boxen du anmält som särskild postadress. Det är även den adress företag som kontaktar skatteverket för att få fram din adress kommer att få, så när deras post går i retur och de behöver hitta dig kommer de får fram den särskilda postadressen (eller så ringer du runt till alla och informerar dom själv)
Sedan vill du ju såklart att företaget som tillhandahåller din postbox kan eftersända åt dig, antingen lägga i kuvert och posta eller scanna in och maila. Ska du få ut något viktigt till husvagnen så gäller det att de kan skicka med budbil, då man inte kan adressera något till en husvagn och skicka med posten...
Mail Boxes Etc. (
www.mailboxesetc.se) eftersänder helt enligt dina önskemål, bara ringa eller skicka ett mail när du önskar ändra din eftersändning kostar inget extra. så du kan flytta runt hur ofta du vill, bara kom ihåg att skicka mail till dom. De scannar och mailar eller budar ut det du behöver.
Precis som Brevia och Rifiera så får du också en gatuadress för bud/paket-leveranser, så du kan ta emot allt till din postbox och bara be dom skicka vidare.
Även Rifiera är en uppstickare som sköter posten seriöst, inte lika erfarna och etablerade men kommer bli riktigt bra om de får fortsätta som de gör. Dock drar de till sig lite mer ljusskygga element då de tillhandahåller anonyma postboxar...