2013-03-19, 19:21
Medlem
hej ska fatta mig kort. Jag är skriven på ett syskons lägenhet, nu är det så här att
jag är även hemlös, jag och en polare bor i en husvagn som vi flyttar tidvis när det behövs.

nu har syskonet sagt att jag måste fixa en annan adress och hen tänker inte
ha mina brev dumpandes från brevinkastet. alltså finns det inte längre en fysisk bostadsadress
för mig längre.

så jag tänker hyra en postbox men hur funkar det, och vad ska man säga till
skatteverket för det verkar vara nån lag på att man måste ha fysisk adress.

Ingen av mina närstående kan hjälpa mig, så vad kan jag göra?

jag vill alltså fixa postbox byta adressändring och vara skriven på postboxen, hur skall jag gå tillväga ?

tacksam för svar.
Citera
2013-03-19, 19:26
Medlem
Sereenas avatar
Det går inte afaik.

Postbox är endast en utdelningsadress inte en folkbokföringsadress.
På många orter kan man inte ens få en postbox som privatperson.
Citera
2013-03-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det går inte afaik.

Postbox är endast en utdelningsadress inte en folkbokföringsadress.
På många orter kan man inte ens få en postbox som privatperson.

afaik ??. jo finns ju brevia som har nått för privatpersoner, även stockholmsposten tror jag det hette, men själva förklaringen till skatteverket och att man inte är välkommen till adressen där man tidigare varit skriven, måste ju finnas nått att göra ?
Citera
2013-03-19, 19:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKungo
afaik ??. jo finns ju brevia som har nått för privatpersoner, även stockholmsposten tror jag det hette, men själva förklaringen till skatteverket och att man inte är välkommen till adressen där man tidigare varit skriven, måste ju finnas nått att göra ?

afaik =så vitt jag vet

Dom tjänster jag sett kräver att man har en folkbokföringsadress som man eftersänder eller lagrar posten från. Och myndeigheterna brukar inte vara pigga på att "acskriva" nån utan ser heldre att folk står kvarskriva på senaste kända bostadsadressen.
Citera
2013-03-19, 20:05
Medlem
BlueMarlins avatar
anakata prövade ju på detta för ett antal år sedan https://www.flashback.org/t402278
Citera
2013-03-19, 20:13
Medlem
sharkbaits avatar
Det finns bolag som tillhandahåller postboxar som du kan bokföra dig på. Vilken stad denna box ligger i borde väl spela mindre roll då du fortfarande kan använda dig av eftersändning från din bokföringsadress till en postbox i din egen stad.
Citera
2013-03-20, 02:14
Medlem
jag vill ha bättre svar, förklaring till skatteverket, och motargument ifall att de skulle vrida situationen,
Citera
2013-03-20, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin
anakata prövade ju på detta för ett antal år sedan https://www.flashback.org/t402278
anakata driver ett företag, dvs att jag tror att företagets postbox är skriven utan bostadsadress, och han som ägare av bolaget får sin post genom postbox ,,

note har inte läst hela den tråden än men på god väg,,

fler tips tack.
Citera
2013-05-26, 23:52
Medlem
Det finns en relativt ny firma i Stockholm som tillhandahåller boxar, Rifiera Mail Boxes i Gröndal. Där kan man anmäla sin särskilda postadress, och det blir då den adress dit all myndighetspost kommer.

Sen när den är reggad är det ju bara att ändra din folkbokföringsadress till någon tom lägenhet nånstans, för din särskilda postadress avreggas inte förräns du själv meddelar att den ska upphöra.
Citera
2014-06-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKungo
hej ska fatta mig kort. Jag är skriven på ett syskons lägenhet, nu är det så här att
jag är även hemlös, jag och en polare bor i en husvagn som vi flyttar tidvis när det behövs.

[...]

så jag tänker hyra en postbox men hur funkar det, och vad ska man säga till
skatteverket för det verkar vara nån lag på att man måste ha fysisk adress.

[...]

jag vill alltså fixa postbox byta adressändring och vara skriven på postboxen, hur skall jag gå tillväga ?

tacksam för svar.

Möjligheten att skriva sig på postbox finns inte längre, du måste ju ange lägenhetsnummer, hyresvärd och skostorlek för att folkbokföra dig numera.

Men är du hemlös och bor i husvagn så kan du uppge det till skatteverket, att du saknar bostad och flyttar runt i en husvagn aldrig mer än några dagar på samma plats. Du blir då folkbokförd på den församling du tillhör idag.

Sedan kan du skaffa en postbox och anmäla särskild postadress, då kommer all din myndighetspost till boxen du anmält som särskild postadress. Det är även den adress företag som kontaktar skatteverket för att få fram din adress kommer att få, så när deras post går i retur och de behöver hitta dig kommer de får fram den särskilda postadressen (eller så ringer du runt till alla och informerar dom själv)

Sedan vill du ju såklart att företaget som tillhandahåller din postbox kan eftersända åt dig, antingen lägga i kuvert och posta eller scanna in och maila. Ska du få ut något viktigt till husvagnen så gäller det att de kan skicka med budbil, då man inte kan adressera något till en husvagn och skicka med posten...

Mail Boxes Etc. (www.mailboxesetc.se) eftersänder helt enligt dina önskemål, bara ringa eller skicka ett mail när du önskar ändra din eftersändning kostar inget extra. så du kan flytta runt hur ofta du vill, bara kom ihåg att skicka mail till dom. De scannar och mailar eller budar ut det du behöver.

Precis som Brevia och Rifiera så får du också en gatuadress för bud/paket-leveranser, så du kan ta emot allt till din postbox och bara be dom skicka vidare.

Även Rifiera är en uppstickare som sköter posten seriöst, inte lika erfarna och etablerade men kommer bli riktigt bra om de får fortsätta som de gör. Dock drar de till sig lite mer ljusskygga element då de tillhandahåller anonyma postboxar...
Citera
2014-06-23, 18:51
Medlem
eskimås avatar
Skriv i rätt tråd.

(FB) Tråden om postboxar

Bostad, hem och trädgård --> Papperskorgen
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto