2013-03-19, 16:38
Medlem
Jag skall deklarera för ett dödsbo.
Dödsboet har sålt en lägenhet med betydande reavinst.
Lägenheten köptes för flera decennier sedan, och det finns ingen sparad dokumentation om vad den köptes för.

Jag har i.o.f.s. en aning men den baserar på en muntlig uppgift av lite "osäker" karaktär..
Och den/dom som visste är alltså borta...

Vad är "rättsläget"?
Måste jag sätta ingångsvärde till 0, eller kan jag ta till en "kvalificerad gissning"?

/T
Citera
2013-03-19, 17:09
Medlem
1979s avatar
Nu är jag ingen expert men om du anger ett värde samt tydligt anger att det är en osäker uppgift så bör det inte vara problem annat än att de eventuellt inte godtar det. Lättast och bäst är nog om du skriver eller ringer till Skatteverket och frågar.
Senast redigerad av 1979 2013-03-19 kl. 17:13.
Citera
2013-03-19, 17:14
Medlem
SKV:

"Om du förvärvat bostadsrätten genom arv eller gåva övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Du får sedan göra tillägg för eventuella förbättringsutgifter.Om du har anskaffat bostadsrätten före 1974 finns möjlighet att beräkna bostadsrättens inköpspris schablonmässigt. Inköpspriset kan då beräknas till 150 procent av bostadsrättens andel av bostadsrättsföreningens behållna förmögenhet den 1 januari 1974. Om du använder detta värde som inköpspris så kan du inte göra avdrag för några förbättringskostnader före denna tidpunkt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in