2013-03-19, 15:30
Medlem
Hej! Efter återupptagning av skidåkning tidigare i år har jag blivit jävligt sugen på att dra en säsong nästa år. Har sökt runt lite på google efter jobb etc på skidorter (val thorens, verbier etc) och inte hittat så värst mycket vettig information, så därför tänkte jag vända mig hit och hoppas få lite tips med vart man kan höra av sig för att få tag i något vettigt jobb så man kan överleva en säsong där utan att svälta ihjäl.

Jobbar väldigt mycket nu så kommer lägga undan en del pengar tills dess också, ungefär hur mycket tror ni jag behöver lägga undan i kombination med ett slappt jobb när man väl är där? På en bar i Bad Gastein som jag var i i år jobbade en flertal svenskar i garderoben på ett afterskiställe enbart kvällstid. Det låter ganska optimalt då jag är ute efter så mycket åkning och gemenskap som möjligt!

Tack på förhand,

M
Citera
2013-04-13, 21:18
Medlem
mrbyrness avatar
Hej. Jag har några tips. (gjorde några säsonger för ganska länge sen). Mitt första tips är att byta forum en sväng och lägga en tråd på freeride.se

Sen måste du bestämma dig för om du ska jobba eller bara åka skidor. Ska du jobba (vilket jag antar), så bör du välja en större ort. Typ Chamonix, val thorens, val d'sere osv osv. Om du jobbar, så räkna med att börja säsongen tidigt. När du bestämt dig för ort, kontakta tänkbara arbetsgivare, för jobb. Räkna lite på hur du skulle klara dig på sparade pengar, istället för att jobba. Tex om du kör en kortare säsong på 3 månader, utan att jobba kanske ändå ger mer skiddagar i slutändan, jämfört med en full säsong.

Vad gäller boendet, så kan det ju vara nice att ha ordnat lägenhet och rumskompisar innan du åker ner. Bo så många som lägenheten tillåter (tänk på att ha pengar för depositionen). Jag har gjort missen att bara åka ner på måfå och då får man räkna med lite flyttar hit och dit innan man hittar något mer fast.

Att välja ort, är ganska svårt. Du kan ju åka till Alagna i Italien o ha sjukt bra åkning, som du har för dig själv. Men där kommer du ju ha ganska lugna kvällar. Åker du till cham, så har du ju knappast tråkigt på kvällarna, bergen erbjuder väldigt mkt. Dock så konkurrerar du om snön med väldigt många andra...

Lycka till. Hoppas du får en bra säsong. Det kommer bli grymt
Citera
2013-04-14, 13:30
Medlem
Freeride är forumet för dig Finns egna forumtrådar för just jobb åså
Citera
2013-04-15, 23:21
Medlem
inget ont om flashback.. men gå till freeride.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera