2013-03-19, 13:44
Medlem
russianblues avatar
Hej!

Jag har funderat, funderat och åter funderat på den här biten med hund och kommit fram till att jag vill ha en. Men sen är problemet bara vilken ras man ska ha? Därför tänkte jag kolla med er (som kanske har bättre koll på det här med hundraser än vad jag har).

Tidigare har jag haft en Norsk älghund/gråhund som krävde mycket motion och aktivering då han inte hade möjlighet att jaga. Nu är jag däremot sugen på en mindre, lugnare hund som inte har det där, nästan, enorma behovet av aktivering som en jakthund. Vad bör jag leta efter för ras då? Gärna någon allergivänlig sort då många i släkten är allergiska.

En annan fundering jag har är, hur löser ni biten med valp + jobb? Okej när den är äldre och klarar några timmar själv, men just det här i början?

Hoppas någon kan hjälpa mig att få lite klarhet i det här med raser och så!
Citera
2013-03-19, 14:16
Medlem
Pudlar och riktigt korthåriga raser är mer allergivänliga.

Men varför köpa valp? Köp en äldre hund så slipper du valpstadiet. Då kan man t.ex. köpa den precis innan sin semester så har man mycket tid att lära känna den. Och köp en blandras, dom är friskare.

Mitt tips är: skaffa en äldre blandrashund, typ en omplacering.

Eller varför inte en gathund: http://www.sos-animals.se/ Min hund kommer härifrån och man kan inte få en bättre hund än henne.
Citera
2013-03-19, 17:10
Medlem
triasperiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackne
Pudlar och riktigt korthåriga raser är mer allergivänliga.

Men varför köpa valp? Köp en äldre hund så slipper du valpstadiet. Då kan man t.ex. köpa den precis innan sin semester så har man mycket tid att lära känna den. Och köp en blandras, dom är friskare.

Mitt tips är: skaffa en äldre blandrashund, typ en omplacering.

Eller varför inte en gathund: http://www.sos-animals.se/ Min hund kommer härifrån och man kan inte få en bättre hund än henne.
En blandras är ju inte automatiskt friskare bara för att det är blandras.
Det beror ju på vilken ras du jämför med vilken blandras. En blandning mellan två relativt friska raser har såklart bättre förutsättningar än en renrasig mops tex, men en renrasig australian cattledog har bättre förutsättningar än en blandning av engelsk bulldogg och tax.
Finns för övrigt ingen vettig anledning att stödja blandrasavel utan mål, bättre att stödja de uppfödare som arbetar aktivt för att föda upp sunda hundar inom den rasen man nu är intresserad av.

Tänk över vad du ska ha din hund till, sen funderar du över vilka raser som passar in på den beskrivningen.
Citera
2013-03-19, 17:35
Medlem
russianblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
En blandras är ju inte automatiskt friskare bara för att det är blandras.
Det beror ju på vilken ras du jämför med vilken blandras. En blandning mellan två relativt friska raser har såklart bättre förutsättningar än en renrasig mops tex, men en renrasig australian cattledog har bättre förutsättningar än en blandning av engelsk bulldogg och tax.
Finns för övrigt ingen vettig anledning att stödja blandrasavel utan mål, bättre att stödja de uppfödare som arbetar aktivt för att föda upp sunda hundar inom den rasen man nu är intresserad av.

Tänk över vad du ska ha din hund till, sen funderar du över vilka raser som passar in på den beskrivningen.

Jag ska bara ha den som sällskapshund.
Citera
2013-03-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackne

Men varför köpa valp? Köp en äldre hund så slipper du valpstadiet.

säljs det äns äldre hundar? hoppas jag inte . Kan inte vara kul för en hund att helt plötsligt inte få träffa sin familj mer.
Citera
2013-03-19, 17:52
Medlem
russianblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
säljs det äns äldre hundar? hoppas jag inte . Kan inte vara kul för en hund att helt plötsligt inte få träffa sin familj mer.

Finns en hel del på bland annat Blocket.
Citera
2013-03-19, 18:14
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Är den nya familjen trivsam så tror jag inte hunden ägnar detta en tanke när den väl kommit på plats.

Men varför i hela friden importera en tveksamt avmaskad importhund när det finns en massa lediga hundar i närområdet?
Citera
2013-03-19, 18:33
Medlem
Bichon havanais.

En trevlig sällskapshund. Långhårig, men kan ju klippas.

Kolla denna statistik på långlivade och friska hundraser: Bichon H kommer på första och tredje plats.
Bara det kan ju vara något som gör att man väljer en sådan. Försäkringar och veterinärbesök är kostsamma och tär på en psykiskt. En frisk hund är alltid bäst! Inga garantier på denna heller såklart, men statistiken visar ju något.

http://hd.se/mer/2007/06/09/friskaste-hundraserna-listade/
Citera
2013-03-19, 18:45
Medlem
Blev e n lite konstig syftning där! :-) Försäkringen tär inte psykiskt, bara oron över sjukdomarna och de tillhörande veterinärbesöken.

Försäkringarna kostar dessutom olika beroende på vilken ras man väljer.
De raser med statistiskt större risk att besöka veterinär ofta, är dyrare att försäkra.
Citera
2013-03-19, 19:57
Medlem
Citat:
Vilket alternativ ser du som bättre; avlivning eller omplacering?

Klart det säljs äldre hundar. Ägarna kanske har drabbats av allergi eller sjukdom som gör att de inte kan tillgodose hundens behov och då är de bättre om de kommer till ett nytt hem.

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Är den nya familjen trivsam så tror jag inte hunden ägnar detta en tanke när den väl kommit på plats.
En del hundar saknar sina förra ägare enormt. De kan sluta äta och dricka bland annat.
Citera
2013-03-19, 21:31
Medlem
ungochdums avatar
Citat:

tyvärr gör det de..
Citera
2013-03-20, 08:57
Medlem
Who's on firsts avatar
För att återgå till ämnet:

Mitt förslag är Irländsk Terrier. En halvstor strävhårig terrier som kan vara med på i stort sett allt.
Kräver inte särskilt mycket pälsvård, är lagom i storlek och har ett härligt temperament.
Rasen är sund och Irländare blir ofta anmärkningsvärt gamla utan att drabbas av särskilda ålderkrämpor (min hane fyller 13 i maj och det är fortfarande full rulle som gäller).

Läs mer:

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/irlandsk-terrier/

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här