2013-03-19, 03:20
Medlem
Har en fraga angaende konthantering vid flygresor,
bor och jobbar utomlands for tillfallet och hade planerat att fora over pengar fran mitt utlandska konto
till mitt svenska, problemet ar att de tar sjukt hoga priser och pengarna gar via de smutsiga bankerna i new york som ocksa tar en del av summan.
Jag hade alltsa planerat att ta hem pengarna i kontanter, vet att man far ta hem 10.000 USD utan att
behova deklarera i tullen.

Nu till min fraga, hur pass enkelt kan tullpersonal se om man tar pengar genom tullen? syns det pa scannern nar det gar igenom sakerhetskontrollen? Om de ser att man har en storre summa kontanter med sig, vad hander om det blir pakommen, aven om summan ar under 10.000 USD? Aker via tva asiatiska lander och ar lite orolig att bli ranad pa hela skiten sa undrar bara om nagon vet pa ett ungefar hur det fungerar.

Tack sa mycket!
Citera
2013-03-19, 03:52
Medlem
Millediablos avatar
Kan du inte bara koppla ett Visa/Amex kort till kontot? Då kan du ju göra vad du vill med dina pengar.
Citera
2013-03-19, 05:22
Medlem
du menar att jag skulle kunna ha kvar pengarna pa banken och ta ut dem visa ett visa-kort i sverige? hur stora summor kan man ta ut via bankomat i sverige? glomde namna att jag heller inte ar sarskilt fortjust i hur bankingsystemet fungerar sa bevarar pengarna pa rantefria-banker. men skulle kanske ev. kunna ta ut dem i sverige via bankomat och lagga in dem pa svenskt konto sen fora over via internetbank... hmm... tankte inte ens pa det... borde val ga
Citera
2013-03-19, 18:14
Medlem
Grizzlys avatar
Det är väl gräns på 15 papp (svenska) i dagens uttags automater tror jag.
Heller är det max uttaget per vecka på kontot som är 15 papp (gäller då alla automater men inte köp på kortet) och automaterna själva har ett lägre max belopp?
Citera
2013-03-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmek
Har en fraga angaende konthantering vid flygresor,
bor och jobbar utomlands for tillfallet och hade planerat att fora over pengar fran mitt utlandska konto
till mitt svenska, problemet ar att de tar sjukt hoga priser och pengarna gar via de smutsiga bankerna i new york som ocksa tar en del av summan.
Jag hade alltsa planerat att ta hem pengarna i kontanter, vet att man far ta hem 10.000 USD utan att
behova deklarera i tullen.

Nu till min fraga, hur pass enkelt kan tullpersonal se om man tar pengar genom tullen? syns det pa scannern nar det gar igenom sakerhetskontrollen? Om de ser att man har en storre summa kontanter med sig, vad hander om det blir pakommen, aven om summan ar under 10.000 USD? Aker via tva asiatiska lander och ar lite orolig att bli ranad pa hela skiten sa undrar bara om nagon vet pa ett ungefar hur det fungerar.

Tack sa mycket!

Gränsen för att slippa deklarera i tullen ligger vid 10.000 Euro (inte $). Scannern ser väl bara ditt bagage - inte vad du har i fickorna, dock finns det ju en metalldetektor förstås. Jag vet dock inte om flygplatserna infört en ny typ av "nakenscanner", som ska se vad du bär på dig. Jag tror inte den finns inom EU ännu - men rätta mig gärna om jag har fel.

å andra sidan är det ju lite chansartat att flyga in från ett utomeuropeiskt land med fickorna fulla av pengar..
Citera
2013-03-24, 19:03
Medlem
Det är inte direkt att leka med speciellt de amerikanska myndigheterna då det gäller kontanter; eftersom jag följt internationella pokerforum under tio års tid så dyker det upp en del skräckhistorier då pokerspelare ofta har för vana att transportera en massa likvida medel. Rekommendationen tycks vara: deklarera alltid om du har mer cash än usd 10k, försök transferera istället för att bära med dig stålet; samt vifta inte med sedelbuntarna...dvs. betala hotell, flyg m.m med kort istället för med cash.

Alltså, himla dålig ide att ens tänka tanken på att smuggla. Kommer myndigheterna på dig så räkna med beslag, rättegång och grundlig utredning om vad du är för en filur som springer omkring med en massa cash.
Citera
2013-03-24, 23:49
Moderator
Neksnors avatar
Tullen brukar väl generellt sett inte röntga eller öppna väskor som de inte misstänker? Och säkerhetskontrollen har väl knappast med kontanter att göra, fast de skulle kanske meddela den lokala tullen om de är olagligt att föra ut pengar ur det aktuella landet. Tvivlar på att säkerhetskontrollen på en asiatisk flygplats skulle meddela någon EU-tull om att en väska med pengar är på väg.

Men det verkar ju finnas regler i olika länder för att föra pengar eller motsvarande in/ut ur landet. I EU är det € 10000, i USA är det $ 10000. Därmed inte sagt att det är olagligt att föra större summor in/ut ur EU/USA.

Leta även rätt på motsvarande regler för de länder du tänker passera.

http://www.cbp.gov/xp/cgov/newsroom/publications/travel/currency_rpt_flyer/

http://www.tullverket.se/innehallao/k/kontantervidresa/kontantervidresa
Citera
2013-04-06, 15:59
Medlem
morkfromorks avatar
Bara att stoppa några stora sedlar i plånboken, tex. singapore har en 10,000 dollar sedel, värd 55,000 SEK
Citera
2015-11-07, 18:59
Medlem
D3adMau5s avatar
Om jag kommer från USA med låt oss säga 20k $ på mig, kan tullen se på någon scanner att jag har massa kontanter på mig eller måste jag ha otur om jag skulle bli stoppad?

Har kommit till arlanda massa gånger från olika länder utanför eu och aldrig blivit stoppad. Har dock aldrig haft mer än 10k € på mig i kontanter.
Citera
2015-11-07, 19:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adMau5
Om jag kommer från USA med låt oss säga 20k $ på mig, kan tullen se på någon scanner att jag har massa kontanter på mig eller måste jag ha otur om jag skulle bli stoppad?

Har kommit till arlanda massa gånger från olika länder utanför eu och aldrig blivit stoppad. Har dock aldrig haft mer än 10k € på mig i kontanter.
I normalfallet går man bara förbi tullen i Sverige. Vill de kontrollera dig så behövs ingen skanner, det räcker att de letar i dina fickor, väskor och kanske ditt rektum.

Tillägg:
Svenska tull och polis har viss tillgång till passagerardata, så de kanske vet att du kommer med en viss flight.
Jag misstänker att det är en väldigt liten del av tullens arbete som sker vid den där gröna skylten på flygplatsen.
Senast redigerad av Neksnor 2015-11-07 kl. 20:00.
Citera
2016-03-06, 20:40
Medlem
Venators avatar
Nu talas det om sedlar märkta med RFID-chip och därmed finns i alla fall i teorin tekniken för att läsa av hur mycket pengar någon har på sig. Det talas också om att dessa chip ska kunna finnas i de nya svenska sedlarna men jag har inte sett det bekräftat. Men jag förmodar att sådana chip är lätta att skärma av och dessutom bara ger utslag på korta avstånd (jmf busskort med RFID-chip).
Citera
2016-03-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu talas det om sedlar märkta med RFID-chip och därmed finns i alla fall i teorin tekniken för att läsa av hur mycket pengar någon har på sig. Det talas också om att dessa chip ska kunna finnas i de nya svenska sedlarna men jag har inte sett det bekräftat. Men jag förmodar att sådana chip är lätta att skärma av och dessutom bara ger utslag på korta avstånd (jmf busskort med RFID-chip).

Trams.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in