2023-03-12, 14:10
Medlem
Jag är nyfiken på det här med japansk mat för jag har upptäckt att det då utifrån inredningsmagasin och mina kolleger att det är populärt med japansk mat men vad ska man så här laga för mat som är japansk som inte är äcklig typ fermenterade ruttna bläckfisktestiklar och så utan typ härliag nudlar i en snygg handdrejad nudelskål med lite schyst fläsk och goa kryddor, såser eller soja typ i.
Citera
2023-03-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Jag är nyfiken på det här med japansk mat för jag har upptäckt att det då utifrån inredningsmagasin och mina kolleger att det är populärt med japansk mat men vad ska man så här laga för mat som är japansk som inte är äcklig typ fermenterade ruttna bläckfisktestiklar och så utan typ härliag nudlar i en snygg handdrejad nudelskål med lite schyst fläsk och goa kryddor, såser eller soja typ i.

Ett säkert tips för den som har Natto- och allmän äckelskräck är Gyoza, ett slags kinesiska typ ravioliknyten med lamm(?)färsfyllning som både Japaner och västerlänningar älskar. Dom äts både ångkokta/stekta/friterade, och doppas i en soyasås med en droppe het chili. Så gott att man ramlar av stolen!

EDIT: Vet i ärlighetens namn inte hur lätt dom är att laga hemma men TS äter väl ute nån gång annars?
EDIT2: Stek någonting, vad som helst, och ät med teriyake-sås och ris. Smakar sött och mustigt, smaskens. Och garanterat totalt o-äckligt.
Senast redigerad av busy-signal 2023-03-12 kl. 14:28.
Citera
2023-03-12, 16:44
Bannlyst
Citat:

Rekommenderar karaage, tonkotsu ramen, enkel yakiniku osv.
Men det du verkar vara ute efter är ändå tonkotsu ramen.
Citera
2023-03-12, 22:33
Medlem
lyxelitistens avatar
Japansk mat är risgrynsgröt, soppa och tsukemono. Allt efter andra världskriget är förgiftat.
Citera
2023-03-13, 17:06
Medlem
madtops avatar
Citat:

Inga nudlar men trendigt, gott och relativt lättlagat är en Okonomiyaki, en slags pannkaka med vitkål. https://www.koket.se/okonomiyaki-japanska-kalpannkakor
Citera
2024-03-25, 01:17
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:

Gyodon.

Fantastiskt gott. Var noga med kvalitet på entrecoten bara
Citera
2024-03-25, 01:59
Medlem
Vem0ths avatar
Utöver sushin så är mycket i det japanska köket hämtat från Kina eller Korea dock med att man byter ut något med något typiskt japanskt.

På rak arm något autentiskt japanskt är risformar fyllda med det ena eller andra. Så koka ihop lite grötris sedan forma riset med en fyllning av vad som helst t ex färdig pulled pork som finns att köpa i alla butiker. Väldigt enkelt och gott.
Citera
2024-03-25, 13:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Utöver sushin så är mycket i det japanska köket hämtat från Kina eller Korea dock med att man byter ut något med något typiskt japanskt.

På rak arm något autentiskt japanskt är risformar fyllda med det ena eller andra. Så koka ihop lite grötris sedan forma riset med en fyllning av vad som helst t ex färdig pulled pork som finns att köpa i alla butiker. Väldigt enkelt och gott.
Du får inte glömma de portugisiska influenserna de har i sin mat.
Citera
2024-03-25, 17:35
Medlem
Citat:

Efter att ha bott i Tokyo har jag snöat in på ramen. Nu finns ett antal okej ramenhak i Sthlm, men man kan enkelt göra egen god ramen hemma. Nedan recept på Spicy Miso / Tantanmen.

För två personer (smakar godare dag två)
4 vitlöksklyftor (riv på rivjärn)
2 cm färsk ingefära (riv på rivjärn)
Blanchera på medelvärme i 2msk sesamolja

Lägg i 3msk shiro misopasta, 2msk chilibönpasta, 2msk sesampasta eller tahini. Om tahini lägg gärna till två msk rostade sesamfrön när du blancherar vitlök och ingefära.

Addera 1,5 liter kycklingbuljong (3 buljongtärningar). Koka upp och sänk genast till lågt sjudläge. Sesampastan skär sug, men det löser man vid omrörning eller när man stänger av värmen. Sjud 1 timma.

Tillbehör: stekt köttfärs eller långkokt sidfläsk, salladslök, pak-choi.

Koka ramennudlar och montera i skål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in