2013-03-19, 00:35
Medlem
Megasavantens avatar
Hej, jag gillar naturvetenskap och nu är jag väldigt intresserad av biologi och allt där i kring och försöker ta reda på så mycket jag kan i ämnet. Det är inte så värst många trådar i biologi-forumet och jag tror mig gått igenom det mesta även fast jag kan erkänna att jag inte tagit in allt och jag har väldigt mycket kvar att lära.
Jag gillar det.
Men jag tycker det är jättetråkigt där också därför att det är ingen aktivitet där som det är på andra forumdelar! I politik-delen är det nya trådar och flera inlägg i timmen!!
Men i biologi-delen (https://www.flashback.org/f300 Ekologi, natur, djur och växter) gjordes senaste tråden för drygt 2 dagar sedan och vid skrivande stund så är det bara jag själv som har svarat i den och ens klickat för att kika i den då den endast har 2 visningar.
När jag har ställt en fråga eller försökt vara delaktig så är det ytterst sällan som någon svarar eller är delaktig, sällan några större diskussioner och många trådar bara dör ut känns det som.

Så har ni bara glömt bort denna fantastiskt intressanta forumdel eller har ni någon annan anledning till varför det är så pass tomt där?
Jag syftar på alla tre delar som finns men kanske främst ''Ekologi, natur, djur och växter'' då.
Citera
2013-03-19, 00:43
Bannlyst
Jag kan tycka att det är intressant men den delen av forumet har jag missat på något sätt. Det finns så många olika delforum som säkert är intressanta men som man helt enkelt inte har tänkt på.
Citera
2013-03-19, 00:48
Medlem
pramuss avatar
Absolut så ska jag börja kika in där lite oftare.

Man kanske borde på flashback lyfta fram de del-forum som hamnar lite i skymundan?
Citera
2013-03-19, 00:55
Bannlyst
Du verkar inte ha varit speciellt aktiv där själv heller nu när jag kollade.
Citera
2013-03-19, 01:20
Medlem
Polyklorfenols avatar
För att djupa kunskaper och engagemang i biologi kräver intelligens och ofta en varm och omtänksam själ. Det är en bristvara här. Har själv bara läst 20 poäng (numera 30 hp) ekologi som komplement till all miljökemi, men har ändå rätt bra grundkoll på naturen vi lever i.
Citera
2013-03-19, 01:22
Medlem
Megasavantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ancientfrenzy
Du verkar inte ha varit speciellt aktiv där själv heller nu när jag kollade.

Ja, det är det jag säger, jag lusläser varje dag men fanns det fler (aktiva) trådar och så, så skulle jag också posta mer än vad jag gör.
Citera
2013-03-19, 01:23
Medlem
robomans avatar
Själv har du ju skrivit tre inlägg där bara.

Jag tror att det är så här:
De naturvetenskapliga delarna av forumet har generellt en högre nivå på diskussionerna. Jag kan tänka mig att det leder till att folk som inte har så mycket på fötterna inte gärna skriver i trådarna. Framför allt i Ekologi-forumet.
Grannforumet om genetik mm har högre trafik, vilket jag tror beror på två saker:
- Trådarna om kreationism upprör och slutar aldrig vara aktiva.
- Där är det enklare att vara rasist, och komma med sin hittepå-fakta om raser och genetik. Det är ju förhållandevis många flashbackare som gillar.

I ekologi-forumet finns knappt några möjligheter att vara rasistisk. Det senaste jag minns var en tråd från i somras som gick upp på heta ämnen, om att "britter snor svenska humlor". Då gick i alla fall nationalismen i topp, och många engagerade sig i att hata de onda britterna...
Citera
2013-03-19, 01:40
Bannlyst
Jag tror att folk som hänger på Flashback inte kan så mycket om biologi så man har inte så mycket att komma med där. Man vet inte vad man ska skriva helt enkelt. Bara för att så var jag tvungen att göra ett inlägg där om honugsgrävlingar ändå.
Citera
2013-03-19, 08:07
Medlem
Dr.Lecters avatar
Just ekologi, natur och växter är för mig ingen favoritgren inom biologi. Jag är mer intresserad av fysiologi, patogener, genmodifikation och liknande. Det har jag ingenting emot att diskutera.
Citera
2013-03-21, 17:11
Medlem
marcus90_kungs avatar
Det kanske finns mer välanvända forum med fokus på biologi, precis som med många andra ämnen här på Flashback? Flashback används i första hand för att diskutera ämnen som är svåra att diskutera öppet, vilket inte biologi(med undantag för ras-biologi) är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in