2013-03-18, 20:56
Medlem
Marlboromans avatar
Kan ni som bor i gbg trakten tipsa om billig men bra vet som kan kastrera?
Citera
2013-03-18, 21:54
Medlem
Kokosflingans avatar
Varför kastrera?
Vill du inte ha din hund som den är?

Har du skaffat en för stor "kostym" ?
Gå du en kurs i hunduppfostran istället för att kirurgiskt lämpa dina ändamål.

Eller ge hunden till nån som klarar av den.
Då du uppenbarligen inte klarar av situationen?
För du vill väl inte kastrera jycken för att slippa valpar?

Förövrigt finns det en tråd

Flashback Forum > Fordon, bostad & familj > Husdjur
Lista med veterinärer och kontaktsätt:

Den kanske hjälper dig att stympa din bäste vän?
Senast redigerad av Kokosflingan 2013-03-18 kl. 22:00.
Citera
2013-03-19, 07:00
Medlem
Marlboromans avatar
Jag har en tik och vill ej ha blandras valpar! Samt kemisk kastrering verkar medföra skador på lång tid!
Citera
2013-03-19, 09:51
Medlem
Det står att det gäller hanhund i rubriken.
Citera
2013-03-19, 11:09
Medlem
Marlboromans avatar
Ja jag har en tik i dagsläget men får hit en hanne på 1 år idag som vi ska ha på prov och jag tror att det kommer att fungera. Tiken och hannen har redan träffats vi skall bara se så att det funkar med hannen och våra katter nu. Båda hundarna är blandraser och vi vill ej ha några valpar så vi vill kastrera hannen om allt funkar.
Citera
2013-03-19, 16:07
Medlem
Isets avatar
Jag har varit i samma sits som du fast omvänt, hanen var först. Jag valde att kastrera tiken, ville heller inte ha några valpar samt att risken för livmodercancer och juvertumörer försvinner. De flesta försäkringsbolag har lite lömska policys om det där.

Men iaf, kolla med veterinärkliniken vid Stigs Center, dom är bra och om jag minns det rätt inte omänskligt dyra (läs Blå Stjärnan)
Citera
2013-03-19, 17:00
Medlem
Marlboromans avatar
Har kollat runt lite me det lutar åt smådjursakuten då vi har bra erfarenhet från dom innan. Kastreringen skulle kosta c:a 3.7.k
Citera
2013-03-20, 11:17
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Men iaf, kolla med veterinärkliniken vid Stigs Center, dom är bra och om jag minns det rätt inte omänskligt dyra (läs Blå Stjärnan)
Ringde runt till ungefär 15 veterinärkliniker bland annat Göteborgs Djurklinik när jag kastrerade min hund för några år sedan. Näst billigast då var just Blå Stjärna. Billigast var Sannegårdens Djurklinik men eftersom jag inte upplever deras bemötande som bra eller särskilt kunnigt så var det av mindre betydelse.
Citera
2013-03-20, 18:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlboroman
Ja jag har en tik i dagsläget men får hit en hanne på 1 år idag som vi ska ha på prov och jag tror att det kommer att fungera. Tiken och hannen har redan träffats vi skall bara se så att det funkar med hannen och våra katter nu. Båda hundarna är blandraser och vi vill ej ha några valpar så vi vill kastrera hannen om allt funkar.

Vettigt tänkt med kastrering för att slippa valpar.

Får man vara lite nyfiken och fråga varför ni väljer att kastrera just hanen. Personligen skulle jag nog välja tiken - dels slipper man valparna, plus att man slipper löpen, samt slipper man oroa sig för framtida problem med livmoder osv. Det ger alltså fler fördelar kan jag tycka än kastrering på hanen.

För hanens del ser jag inte så många vinster mer än att drift/förmåga försvinner, de kan bli vekare (din är så ung så den bör bli vek/låg gentemot andra hanar) ... men i övrigt?

Jag är alltså inte kritisk på något sätt - enbart nyfiken.
Citera
2013-03-20, 23:51
Medlem
anoms avatar
tyvärr så ökar risken för följande om du kasterar en hane:
ökad risk för skelettcancer
ökad risk för hypotyreos
ökad risk för för tidigt åldrande
ökad risk för prostatacancer
ökad risk för rörelsedefekter
ökad risk för biverkningar av vaccinationer

det är betydligt bättre att sterilisera en hane, men tyvärr är det förbjudet i Sverige

folk kasterar ofta för att dom vill ha en "lugnare hane" och få ner testosteronet, men vad som inte nämns är att när bollarna är borta och testosteronet sjunkt, så kickar binjurarna in och producerar samma mängd, och får upp den till "normalmnivå".
binjurarna lägger dessutom till ett annat hormon (som jag glömt vad det heter) som gör att doften på hanen ändras och andra hanar kan finna dom mer attraktiva än tikarna.
Vilket kan bli extremt påfrestande för den kastrerade hanen.

om du vill undvika en tjuvparning så skulle jag hellre sterilisera tiken eller kolla upp p-piller och dess bieffekter
Citera
2013-03-21, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Jag har varit i samma sits som du fast omvänt, hanen var först. Jag valde att kastrera tiken, ville heller inte ha några valpar samt att risken för livmodercancer och juvertumörer försvinner. De flesta försäkringsbolag har lite lömska policys om det där.

Blå Stjärnan är omänskligt dyra, du får samma ingrepp utfört för mindre än halva priset hos 90% av alla andra veterinärer i Göteborgsområdet där det generellt ändå är betydligt dyrare än på landsbygden runt omkring.
Över 4000:- ville dom ha för att avliva min gamla hund, kostade 1100:- inklusive kremering hos lokala djurdoktorn - det är samma spruta, samma procedur osv bara Blå Stjärnan som tar hutlöst betalt för sina tjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in