2013-03-18, 13:15
Medlem
streetcats avatar
Jag skulle föra över en slant till brorsan men fick fel kontonr, banken sa att det gick inte och göra nåt. Det hänger på mottagaren om denne vill föra tillbaks pengarna. Jag luskade ut vem det var och hörde av mig till honom. Han sa att han skulle sätta tillbaks dom. Nu har jag inte hört av honom eller sett till några pengar sen 2 veckor. Funkar det så verkligen? Vad kan man göra?
Citera
2013-03-18, 13:22
Medlem
Porryhatters avatar
https://www.flashback.org/sok/Condictio+indebiti

http://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

Jag har satt in pengar på fel bank- eller plusgiro. Kan jag få tillbaka mina pengar?

I de flesta fall bör det gå att få tillbaka pengarna. Kontakta mottagaren och begär att pengarna betalas tillbaka. Har någon felaktigt tagit emot en insättning, har den personen inte rätt att behålla eller använda pengarna. Undantag finns om mottagaren inte insåg, eller borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för honom/henne och därför i god tro har förbrukat pengarna.

Jag har satt in pengar på fel konto. Kan jag få tillbaka mina pengar?

Ja, i de allra flesta fall. Kontakta mottagaren och begär att pengarna betalas tillbaka. Men vet du inte vem mottagaren är så kan det bli problem. Banken får inte uppge kontoinnehavarens namn och adress på grund av banksekretess, men kan oftast hjälpa till med att vidarebefordra ett meddelande till kontohavaren.

Jag har fått in en okänd insättning på mitt konto. Kan jag behålla pengarna?

Du bör kontakta din bank. I princip har den som gjort den felaktiga insättningen rätt att kräva tillbaka pengarna av dig. Om du varit i god tro såväl vid mottagandet av pengarna som när du förbrukat dessa, har dock allmän domstol i vissa fall ogillat insättarens krav på återbetalning. Du har i dessa fall fått behålla de felaktigt insatta pengarna, men detta är ett undantag.

http://bankforsakring.konsumenternas...ng-av-misstag/
Citera
2013-03-18, 13:22
Medlem
Barbieblond2000s avatar
Om mottagaren vägrar så tror jag inte det!
Citera
2013-03-18, 13:45
Medlem
Skrev du mottagsrens namn så borde du ha större chans att få tillbaka dina pengar, då finns det bevis på att det inte var menat åt den som nu fick dem.
Citera
2013-03-18, 14:00
Medlem
LegaliseItNows avatar
Vem vet han kanske skickade tillbaka pengarna mer råkade skriva i fel nummer.
Citera
2013-03-18, 14:05
Bannlyst
Hur kom du fram till vem du skickat pengar till?
Citera
2013-03-18, 14:50
Medlem
streetcats avatar
Mogen som jag är skrev jag "bögporr" i mottagarfältet :/ då jag räknade kallt med att det var brorsans konto. Fick reda på vem det var då bror hade förväxlat sitt kontonr med en fd arbetskamrat till honom, fråga mig inte hur men så är det. Och då jag kontaktade honom direkt så vet han ju att pengarna inte var menade åt honom. Och har då samtidigt en sms historik som "bevis" ?
Citera
2013-03-18, 15:05
Medlem
1979s avatar
I mitt tycke är det din brorsas problem om han gav dig fel kontonummer. Han får väl kontakta snubben som fick pengar om det krävs.
Citera
2013-03-18, 23:31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
I mitt tycke är det din brorsas problem om han gav dig fel kontonummer. Han får väl kontakta snubben som fick pengar om det krävs.

Instämmer med dig! Är han intresserad av att få stöd i form av pengar från dig får han väl för bövelen hålla ordning på sina konton!!! Han får red ut det hela tycker jag, det är ändå han som är skyldig dig eftersom han bad dig föra över till ett felaktigt konto.
Citera
2013-03-19, 00:17
Medlem
k4d9s avatar
Be brorsan snacka med fd. arbetskamraten så han får sina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in