2013-03-18, 13:08
Medlem
enfindams avatar
Har funderat kring det här med gott och ont. Vissa säger att onda respektive goda handlingar kommer tillbaka till oss, på vilket sätt isåfall och hur tänker du om detta?
Citera
2013-03-18, 13:23
Medlem
MadeleineAlices avatar
Någonsin hört talas om Attraktionslagen? Allt levande ting är vibrerande energi. Tanke och handling sänder ut signaler till universum som svarar i samma frekvens som sänds ut...

Det är uppenbarligen inte för inte som man ständigt nämner Kharma.
Citera
2013-03-18, 13:58
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeleineAlice
Någonsin hört talas om Attraktionslagen? Allt levande ting är vibrerande energi. Tanke och handling sänder ut signaler till universum som svarar i samma frekvens som sänds ut...

Det är uppenbarligen inte för inte som man ständigt nämner Kharma.
Jo, visst har jag det. Men för att återgå till min fråga, på vilket sätt kan onda respektiva goda handlingar komma tillbaka till oss, är det någon som vet?
Citera
2013-03-18, 14:35
Medlem
MadeleineAlices avatar
Lev gott, älska och se alla andra precis som du ser och älskar dig själv... Tids nog kommer det goda tillbaka till dig. Samma sak gäller onda tankar och handlingar. Men svaret på din fråga: Nej, det är nog ingen som vet.
Citera
2013-03-18, 14:45
Medlem
Bandoliers avatar
Jag misstänker att du utgår ifrån att det finns någon slags övernaturlig "lag" som styr sådant (typ karma) - och på det blir mitt svar, givetvis, nej!

Däremot är det väl ganska logiskt att t ex vänliga människor oftare möts av vänlighet tillbaka? Om jag beter mig väldigt egoistiskt åt mot omgivningen så kommer ju jag att bli känd för att vara just en egoist. Den dagen jag plötsligt råkar ut för något och behöver omgivningens hjälp eller stöd så kommer mitt tidigare beteende att ligga mig i fatet - varför skulle de som jag skitit i förut bemöda sig att bry sig om mig?

Jag tycker det är tragiskt att vissa inskränkta individer snackar om karma hit och karma dit istället för att inse att vi får det vi förtjänar på logiska grunder.
Citera
2013-03-18, 14:46
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeleineAlice
Lev gott, älska och se alla andra precis som du ser och älskar dig själv... Tids nog kommer det goda tillbaka till dig. Samma sak gäller onda tankar och handlingar. Men svaret på din fråga: Nej, det är nog ingen som vet.
Jag håller inte alls med dig, man kan inte älska alla människor. Däremot kan man försöka.
Senast redigerad av enfindam 2013-03-18 kl. 15:16.
Citera
2013-03-18, 14:47
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Jag misstänker att du utgår ifrån att det finns någon slags övernaturlig "lag" som styr sådant (typ karma) - och på det blir mitt svar, givetvis, nej!

Däremot är det väl ganska logiskt att t ex vänliga människor oftare möts av vänlighet tillbaka? Om jag beter mig väldigt egoistiskt åt mot omgivningen så kommer ju jag att bli känd för att vara just en egoist. Den dagen jag plötsligt råkar ut för något och behöver omgivningens hjälp eller stöd så kommer mitt tidigare beteende att ligga mig i fatet - varför skulle de som jag skitit i förut bemöda sig att bry sig om mig?

Jag tycker det är tragiskt att vissa inskränkta individer snackar om karma hit och karma dit istället för att inse att vi får det vi förtjänar på logiska grunder.
Kloka ord.
Citera
2013-03-18, 14:56
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag håller inte alls med dig, man kan inte älska alla människor, däremot kan man försöka.

Klart man kan älska alla ^^.
Citera
2013-03-18, 15:00
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Klart man kan älska alla ^^.
Hur tänker du nu?
Citera
2013-03-18, 15:05
Medlem
Kickexs avatar
Ett konkret svar om jag tror på karma? Nej blir då mitt svar men det hade ju förklarat en del...
Citera
2013-03-18, 15:14
Medlem
enfindams avatar
Min egen teori är att det du gör mot andra människor får du betala mångdubbelt för, kanske inte idag, men förr eller senare. Vårt sätt att tänka och vara gentemot våra medmänniskor men även mot djur och allt levande kommer obarmhärtigt tillbaka till oss. Sträva efter att göra gott!
Citera
2013-03-18, 15:30
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Min egen teori är att det du gör mot andra människor får du betala mångdubbelt för, kanske inte idag, men förr eller senare. Vårt sätt att tänka och vara gentemot våra medmänniskor men även mot djur och allt levande kommer obarmhärtigt tillbaka till oss. Sträva efter att göra gott!

En fin tanke - tänk om alla religioner på jorden kunde ha det som utgångspunkt istället för att hata de som inte tror på samma gud.

Men din teori bygger ju på att det finns något slags toppstyrt rättvise-system som vi ingår i - då måste du också acceptera att vi är långt ifrån fria varelser. Och det varken tilltalar mig eller låter särskilt sannolikt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in