2013-03-18, 12:26
Medlem
indexhtmls avatar
Hos mig har solen följande upp- och nedgångstider, mönstret är detsamma på andra orter, bara lite annorlunda tider och klockslag:

Soluppgång kl. 06:05
20 minuter tidigare än förra veckan

Solnedgång kl. 18:07
16 minuter senare än förra veckan

Solen har alltså snabbat på sin uppgång med 20 minuter, samtidigt som tidpunkten för nedgången bara ökat med 16 minuter. Hur kan denna asymmetri uppstå? Jag kanske har missat något, men borde inte upp- och nedgångstiderna förändras lika mycket?
Citera
2013-03-18, 12:44
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indexhtml
Hos mig har solen följande upp- och nedgångstider, mönstret är detsamma på andra orter, bara lite annorlunda tider och klockslag:

Soluppgång kl. 06:05
20 minuter tidigare än förra veckan

Solnedgång kl. 18:07
16 minuter senare än förra veckan

Solen har alltså snabbat på sin uppgång med 20 minuter, samtidigt som tidpunkten för nedgången bara ökat med 16 minuter. Hur kan denna asymmetri uppstå? Jag kanske har missat något, men borde inte upp- och nedgångstiderna förändras lika mycket?

Jordens lutning gör att man befinner sig på solsidan en längre stund. Det är därför dagarna är kortare under vintern än på sommaren...
Citera
2013-03-18, 12:50
Medlem
indexhtmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Jordens lutning gör att man befinner sig på solsidan en längre stund. Det är därför dagarna är kortare under vintern än på sommaren...

Eh, ja, men frågan är alltså:

Citat:
... borde inte upp- och nedgångstiderna förändras lika mycket?
Citera
2013-03-18, 13:01
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Eh, ja, men frågan är alltså:
Nja... tror det har något med hur många m.öh mätning sker. Skulle jag sitta och kolla mot ekvatorn på en strand medan den andra sitter 1 meter högre upp så kommer han att se soluppgången tidigare än mig
Citera
2013-03-18, 13:03
Medlem
psyDucks avatar
men om upp och nergångstiderna förändrades lika mycket skulle ju inte dagarna bli längre/kortare beroende på årstiderna utan bara vilken tid det är dag/kväll.

eller vad menar du?
Citera
2013-03-18, 13:22
Medlem
indexhtmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
men om upp och nergångstiderna förändrades lika mycket skulle ju inte dagarna bli längre/kortare beroende på årstiderna utan bara vilken tid det är dag/kväll.

eller vad menar du?

Nu på våren förlängs dagen snabbare på morgonen än på kvällen. Borde inte förändringen vara lika stor både på morgonen och kvällen? Istället skiljer det 4 minuter per vecka i exemplet i TS. Ungefär som att jordrotationen saktar av framåt kvällen (och, jag vet att så inte är fallet).

Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Nja... tror det har något med hur många m.öh mätning sker. Skulle jag sitta och kolla mot ekvatorn på en strand medan den andra sitter 1 meter högre upp så kommer han att se soluppgången tidigare än mig

Jag kollade runt på flera orter på smhi.se. Mönstret var likadant överallt, och jag har svårt att tänka mig att alla orter genomgående klockar soluppgång och solnedgång på olika höjder.
Citera
2013-03-18, 14:25
Medlem
Bara en supersnabb gissning med kan det ha att göra med att jorden också åker runt solen? vilket påverkar vinkeln till solen under en 24-timmars period
Citera
2013-03-18, 14:28
Medlem
Jorden snurrar runt solen och sin egna axel. De båda kan inte gå överens 100% så de alltid skulle vara samma. Solstrålsrns träffar alltid jorden i olik vinkel beroende på jordens läge runt solen och då uppstår våra årstider. Du kan alltid bekanda dig vid att jorden är rund och hur det påverkar solljuset och dygnet vid ekvatorn jämfört med polerna (under de olika årstiderna).
Citera
2013-03-18, 15:25
Medlem
indexhtmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Bara en supersnabb gissning med kan det ha att göra med att jorden också åker runt solen? vilket påverkar vinkeln till solen under en 24-timmars period

Om jag förstår dig rätt så menar du att jorden förutom att den snurrar runt sin egen axel även förflyttar sig 1/365 solvarv under ett dygn. 1/365-dels dygn är förvisso cirka fyra minuter, men det känns ändå lite märkligt. Dels för att dagens längd bara är ett halvt dygn, och dels för att skillnaden mellan morgonökningen och kvällsökningen varierar mellan olika platser.

Citat:
Ursprungligen postat av Kidi
Jorden snurrar runt solen och sin egna axel. De båda kan inte gå överens 100% så de alltid skulle vara samma. Solstrålsrns träffar alltid jorden i olik vinkel beroende på jordens läge runt solen och då uppstår våra årstider. Du kan alltid bekanda dig vid att jorden är rund och hur det påverkar solljuset och dygnet vid ekvatorn jämfört med polerna (under de olika årstiderna).

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Hur gör detta att dagslängden ökar snabbare på morgonen än på kvällen?
Citera
2013-03-18, 15:50
Medlem
Citat:
Om jag förstår dig rätt så menar du att jorden förutom att den snurrar runt sin egen axel även förflyttar sig 1/365 solvarv under ett dygn. 1/365-dels dygn är förvisso cirka fyra minuter, men det känns ändå lite märkligt. Dels för att dagens längd bara är ett halvt dygn, och dels för att skillnaden mellan morgonökningen och kvällsökningen varierar mellan olika platser.

Jag skrev ett dygn (slarvigt), men siffrorna TS nämnde handlar om en vecka som kanske är mer i rätt storleksordning.

Vet att det finns två sorters "dygn", 1/365 av ett helt varv, och tiden det tar solen att nå sin högsta punkt två dar i rad. De är olika långa pga att jordens revolution runt solen påverkar solens infallsvinkel.

Vet dock inte om detta har att göra med TS fråga öht.
Citera
2013-03-18, 15:56
Medlem
awestbys avatar
Jag vet inte om jag förstår frågan upp och nedgången verkar asymartrisk efttersom vi använder vintertid som referens.
Hadre vi ändrat vår tid relativt till sol upp och nedgång hade vi aldrig haft den här frågan tror jag
Citera
2013-03-18, 16:19
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Vet att det finns två sorters "dygn", 1/365 av ett helt varv, och tiden det tar solen att nå sin högsta punkt två dar i rad. De är olika långa pga att jordens revolution runt solen påverkar solens infallsvinkel.

Nej, det definieras som tiden det tar för jorden att rotera ett varv kring sin axel (inte 1/365 av ett år), dvs tiden det tar tills sjärnorna är på samma position på natthimlen förhållande till jorden. Det andra dygnet är, som du säger, tills solen är på samma position igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in