Jag tyckte att detta inlägg passade i denna tråd då det i princip är samma sorts övergrepp som har gjorts av polis och läkare i sökandet efter förmodad narkotika. (tyckte inte att jag behövde göra en egen tråd av det)
http://www.huffingtonpost.com/2013/11/05/david-eckert-enema-colonoscopy-drugs-traffic-stop_n_4218320.html
David Eckert en privatperson ifrån delstaten New Mexico, blev stoppad av polis då han inte stannade fullt ut vid en stopskyllt när han körde bil.
Polismannen tyckte att David verkade clincha sina skinkor, och misstänkte att han dolde narkotika i ändtarmen. Detta blev början på en 14 timmar lång mardröm för David som medtogs till en sjukvårdsinrättning för kroppsbesiktning.
Följande utspelade sig vid ankomst till sjukstugan:
1. Röntgen av magområdet. (ingen narkotikahittades)
2. Doktorn letade med sina fingrar i Davids anus. (ingen narkotika hittades)
3. En andra omgång fingrar körs in i Davids anus. (ingen narkotika hittades)
4. Lavemang användes och David var tvungen att tömma tarmarna inför publik. (ingen narkotika hittades)
5. Ytterligare en laddning lavemang gavs med samma resultat. (ingen narkotika hittades)
6. Lavemang gavs en 3:e gång. (ingen narkotika hittades)
7. Ytterligare en röntgen av magområdet gjordes. (ingen narkotika hittades)
8. Doktorn söver David och utför en koloskopi, dvs kamera i ändtarmen. (ingen narkotika hittades)
Som om inte denna 14 timmars långa tortyr var nog!
Enligt Drug Policy Alliance (som lade ut denna artikel på sin facebook) så ska David till och med ha fått krav att betala denna undersökning själv, även fast han inte hade några droger på/i sig!
Citat:
Citat: "No drugs were found, and they're trying to bill him for all the procedures they performed!"
Nämnas skall dock att jag inte kan se några sådana uppgifter i original-artikeln från Huffington Post.
Hur som helst så bleknar ju den svenska "katetertortyren" i jämförelse med detta exempel och vi får väll vara glada för att vi inte bor i New Mexico.