2013-03-17, 23:11
Medlem
Pangon90s avatar
Min mops är nu ca 9 månader och blev i princip helt rumsren några månader sedan. Emellanåt kissar hon dock JÄTTEDÅLIGT. Som idag kissade hon på förmiddagen, typ morgonkissen. Sedan har hon inte gjort det på heeeela dagen tills nu vid halv elva ungefär (har givetvis varit ute med henne ett antal gånger). Problemet är att nu gjorde hon det INNE i sin mysiga korg.

Jag FÖRSTÅR INTE varför hon inte passar på att kissa ute när hon får chansen utan istället gör såhär! Det är inte första gången.

Vad tror ni? Hon har börjat löpa tror jag runt årsskiftet, dock jätteliten mängd då och då. Antar att det "är på gång" och utvecklas. Kanske har något med det att göra. Tror det är löp åtminstone, någon illaluktande fläck som man fått i knät nån gång
Citera
2013-03-17, 23:15
Medlem
När tikar löper brukar det endast vara för några veckor, inte månader.

Är detta vanligt eller bara hänt idag? I så fall kan detta vara en engångsgrej och inget du ska överanalysera.
Citera
2013-03-18, 06:22
Medlem
Har du haft en hundkompis hemma kan det vara för att pissa revir.

Min pissade i sängen (i min och hundens, ja vi sover ihop) efter att en annan hund varit där och sprungit.

Avvakta och se om det fortsätter, det kan ha med löp och mognad att göra. se till att hunden får i sig vatten ordentligt. byt flera gånger om dagen, hundar kan va kräsna
Citera
2013-03-18, 10:24
Medlem
anoms avatar
hon kanske inte får tillräckligt med vätska i sig?
hon kanske är skendräktig om du missat ett löp?
hon kanske inte mår bra?
Oavsett anledning så är det inte bra att hon inte kissar.
troligen så är det så att hon inte får i sig tillräckligt med vätska.
Testa att använda en annan skål om det är så att hon dricker dåligt
ibland kan det räcka.
Och se till att byta vatten ofta, en hund ska ha färskt vattten
Citera
2013-03-18, 15:30
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saveyourself
Har du haft en hundkompis hemma kan det vara för att pissa revir.

Min pissade i sängen (i min och hundens, ja vi sover ihop) efter att en annan hund varit där och sprungit.

Avvakta och se om det fortsätter, det kan ha med löp och mognad att göra. se till att hunden får i sig vatten ordentligt. byt flera gånger om dagen, hundar kan va kräsna

Ja en hundkompis är här ibland men tror inte det handlar om revirkissning, eftersom problemet delvis är att hon kissar så sällan. Förmodligen var hon jättekissnödig och därför gjorde det inne - då undrar jag: varför passar hon inte på att kissa ute när tillfälle erbjuds?

Citat:
Ursprungligen postat av anom
hon kanske inte får tillräckligt med vätska i sig?
hon kanske är skendräktig om du missat ett löp?
hon kanske inte mår bra?
Oavsett anledning så är det inte bra att hon inte kissar.
troligen så är det så att hon inte får i sig tillräckligt med vätska.
Testa att använda en annan skål om det är så att hon dricker dåligt
ibland kan det räcka.
Och se till att byta vatten ofta, en hund ska ha färskt vattten

Mycket möjligt, ibland dricker och äter hon dåligt (dock handlar det mest om att hon äter dåligt). Dock finns det alltid vatten och detta byts kanske 5-6 gånger om dagen i alla fall.

Tog ditt råd och bytte till en annan skål (vanlig flingskål) och nu har hon druckit två gånger senaste 10 minutrarna! Minst sagt intressant. Tråkigt för mig dock som nyligen spenderade fina pengar på ett par schyssta, rediga hundskålar!

I övrigt så är hon HUR pigg som helst, inga tecken på att hon mår dåligt förutom ovannämnda. Väldigt morgontrött emellanåt om det skulle vara något.
Citera
2013-03-18, 15:31
Medlem
1optimistjolles avatar
Kanske är kallt ute för din mops.

Edit: såg nu, eller ja så kanske det är fel på skålen
Citera
2013-03-18, 15:33
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdLikeHelp
När tikar löper brukar det endast vara för några veckor, inte månader.

Är detta vanligt eller bara hänt idag? I så fall kan detta vara en engångsgrej och inget du ska överanalysera.

Ja precis, men tänkte om det bara "har börjat lite" och att det inte är helt korrekt ännu.

Njae den där sörjan har hon väl släppt ifrån sig kanske 5-6 gånger från årsskiftet. Kissproblemet uppstår ibland (att hon kissar sällan).
Citera
2013-03-18, 15:35
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1optimistjolle
Kanske är kallt ute för din mops.

Edit: såg nu, eller ja så kanske det är fel på skålen

Ja, fast då måste hon ändrat sig och hur vanligt är det? För de nya skålarna för populära i början.
Citera
2013-03-18, 22:29
Medlem
Hur ofta diskar du ur skålarna? Kan vara så att hon är kräsen med renlighet av skålarna.

Att hon inte kissar mycket kan vara urinvägsinfektion, vilket hon kan ha fått av att inte ha kissat tillräckligt ofta. Om hon släpper ifrån sig blod så tycker jag att du ska gå till veterinär med henne; blod är vanligt vid urinvägsinfektion och njursten. Njursten kan också uppstå om inte djuret får tillräckligt med vätska. Vet inte hur det ligger genetiskt för mopsars enkelhet/svårighet att få dessa åkommor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in