Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Jag skulle säa att vad gäller vardagsarkitektur så är vi överlägsna de flesta eurpeiska länder. Dvs vi har en nästan acceptabel lägstastandard. Tyvärr så är vi dåliga på offentliga byggnader o övrigt som borde sticka ut. Jag skulle säga att det beror på moderaternas skattesänkariver o sossarnas totala inkompetens vad gäller stadsbyggnad. Kolla hur det var förr då man trots att vi var ett fattigt land kunde bygga vackra offentliga byggnader o som exempel tar jag Norra Latin i Stockholm o Norrtullsskolan i Växjö. Kollagärna upp Katedralskolan i Växjö som visa att det inte bara var vi sekelskiftet man satsade på god arkitektur på,offentliga byggnader.
Notera att jag mestadels väljer ex från Sthlm o Växjö för det är kring dessa städer jag tycker debatten är mest intressant av de städer jag besökt. Btw Växjö har en utmaning att få sin centrumkärna att motsvara stadens verkliga storlek. Då ska man komma ihåg att Växjö sedan tidigt 60-tal varit en av Sveriges procentuellt växande städer. Vilket för Växjö innebär att man har en stadskärna som motsvarar en småstad då man de facto är landets 18:e största tätort.
Problemet i Växjö var att stadens expansion kom efter att funktionalismen blivit allenarådande i svensk stadsplanering! Man slutade bygga kvarterstad någon gång på 1920-30 talet i större skala.
Ofta har man bara rivit gamla hus i kvarterstaden och ersatt med funkislådor men inte byggt ny kvarterstad alls!
Konceptet "hus i park" har fått stort genomslag i Växjös stadplanering och precis samma i Stockholm där innerstaden knappast expanderat alls medan förorter byggts överallt.
Växjö är en analogi på hur man byggde i Stockholm fast i mindre skala...den nästan paniska rädslan för högre bebyggelse och vurmandet för förortsbebyggelse.