2013-03-17, 17:17
Medlem
Aktieklipparns avatar
Vi ligger i skilsmässa och jag försöker att bo kvar i huset.

Värderat till 2mille (kanske ointressant pga min dåliga betalningsförmåga)

Jag har en sjukpension sedan många år: 14.400:- netto
Barnen (2st) kommer bo kvar hos mig så barnbidrag och underhåll kommer jag få

Är det troligt att banken går med på att jag som ensam ägare har lån på 1 miljon?
Min inkomst tillsammans med barnbidrag och underhåll blir: ca 19.000:-

Eller kommer banken istället att inte räkna med barnbidrag/underhåll pga att det
vid senare tillfälle skulle kunna bli ombytta roller, dvs att jag betalar underhåll?

Är i chocktillstånd nu och ställer frågan här i hopp om att få goda nyheter innan jag
får besked av banken. Skall ringa och boka tid i morgon.

OBS: Jag kan eventuellt ordna en borgenär, men vill helst klara mig utan naturligtvis.

Har isf planer på att låsa rubbet i 8-10år till 4% (kanske dumt, men känns bättre nu)
Senast redigerad av Aktieklipparn 2013-03-17 kl. 17:32.
Citera
2013-03-17, 17:58
Medlem
Vet inte ifall det stämmer men har hört att banken kräver att man har utrymme i budgeten för 7 % ränta vilket i så fall blir 4000 i månaden efter ränteavdraget. Gör en realistisk budget utifrån det som du kan ha som argument så bör det väll gå bra jag menar är huset bara belånat till 50 % så är det ju an ganska bra säkerhet.

Är miljonen före eller efter bodelningen?
Citera
2013-03-17, 18:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Vet inte ifall det stämmer men har hört att banken kräver att man har utrymme i budgeten för 7 % ränta vilket i så fall blir 4000 i månaden efter ränteavdraget. Gör en realistisk budget utifrån det som du kan ha som argument så bör det väll gå bra jag menar är huset bara belånat till 50 % så är det ju an ganska bra säkerhet.

Är miljonen före eller efter bodelningen?

Jag räknar med att kunna klara mig med 1 miljon i lån efter bodelningen.
Har haft endel besparingar pga att jag är sjukpensionerad och kommer istället att lösa lån.
Vad jag menar är att som sjukpensionerad behöver man mera besparingar tyvärr.

Har haft ekonomi som intresse hela mitt liv, och har fina detaljerade papper på samtliga utg.
så jag kommer troligen att framstå som väldigt nogrann och ekonomisk, men banken har
ju sina normer HELA huset är också TOTAL renoverat. Så papper och bilder finns.

Men frågan är om det räcker...kanske underlättar när man låser i 8-10år, vem vet.

Avskyr att vara hora åt banken och vill ju helst inte ha borgenär (även om det är möjligt)
Senast redigerad av Aktieklipparn 2013-03-17 kl. 18:18.
Citera
2013-03-17, 18:27
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Står ni båda för huset? För i så fall brukar det vara vanligt att man får köpa ut den andra...
Citera
2013-03-17, 18:31
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Står ni båda för huset? För i så fall brukar det vara vanligt att man får köpa ut den andra...

Jag står som ensam ägare, men vid skilsmässa delas det ju ändå!

Efter jag köpt ut frugan så kommer lånen hamna på 1miljon (ca 50%)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in