Citat:
Ursprungligen postat av Flugugrubah
Med definiera menar jag "är" dvs. din tolkning blir helt korrekt. Alltså en bättre formulering hade, precis som du sa varit "Är en människa summan av sina tankar eller sina handlingar". Funderingen fick jag då jag läste följande zen-buddhistisk text.
Två munkar möter en kvinna vid en flod. Den ena erbjuder sig för att hjälpa kvinnan över. När de kommit över floden tackar kvinna och munkarna fortsätter sin färd. Då munkar egentligen ska undvika kvinnor blir den andra munken fundersam och frågar den första varför han hjälpte kvinnan varpå den första svarar ”Jag satte ner henne för länge sen. Bär du fortfarande på henne?”.
Jag inser att min första formulering kan ha varit lite barock då det var två frågor jag tänkte på, dels
Är en människa summan av sina tankar eller sina handlingar? (Jag väljer din formulering då den är bättre), samt: Vad gör en handling berättigad?
Jag tycker zen berättelsen säger lite som att tanke är något verkligt som att fysiska göromål.
Den ena bar kvinnan i sina tankar länge och undvek inte henne i tanken.. den andra munken tänkte kanske inte att han hjälpte en kvinna, utan en medmänniska mer än en kvinna, och undvek lite kvinnan på det viset, det framgår inte i berättelsen direkt iofs.. men zen är ju lite mystik med.
Vad som berättigar en handling, tanken utformar handlingen ? (och berättigas av ens egna normer, tankar)
Om jag tar en liknelse eller tankelek till.
Vi lägger en människas tankar och hjärnans egenskaper i en dator..
den beter sig exakt som en människa, men saknar kropp.
kommer vi benämna det som en människa ? eller något annat ?