• 1
  • 2
2013-03-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Men lägg ner, det är en brutal skillnad på tankehandling och en faktiskt handling. Det är ju en helt annan frågeställning. Nu handlade topic om tanke vs handling, du kan ju inte anpassa frågan enligt ditt tycke för att "vinna ett argument".

Jag svarade att tanken är det som definierar människan eftersom jag anser att det är en handling.
Citera
2013-03-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Jag svarade att tanken är det som definierar människan eftersom jag anser att det är en handling.

Så du ser ingen skillnad på att tänka på att svara på ett inlägg här på FB, och att faktiskt svara på ett inlägg?

Så om du tänker att du ska svara på detta, så har du redan gjort handlingen och svarat?
Citera
2013-03-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Så du ser ingen skillnad på att tänka på att svara på ett inlägg här på FB, och att faktiskt svara på ett inlägg?

Så om du tänker att du ska svara på detta, så har du redan gjort handlingen och svarat?

Här är jag inte ens en människa, utan information i form av ettor och nollor i din dator.

Här hemma där jag sitter, så är jag en människa som tänker och sedan handlar.
tanken föregår handling och uttryck.

och tänker man ett steg vidare, så kan inte vi anse någon vara en människa utan att tanken finns bakom.

Det du ser om omvärlden är kanske inte går att separera som enbart fysisk, utan är bara en tanke process med fysik. (men det anser väl du bli OT)
Citera
2013-03-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Här är jag inte ens en människa, utan information i form av ettor och nollor i din dator.

Här hemma där jag sitter, så är jag en människa som tänker och sedan handlar.
tanken föregår handling och uttryck.

och tänker man ett steg vidare, så kan inte vi anse någon vara en människa utan att tanken finns bakom.

Det du ser om omvärlden är kanske inte går att separera som enbart fysisk, utan är bara en tanke process med fysik. (men det anser väl du bli OT)

Ok, du är ju ett bevis på att vissa går det inte ens att ha en dialog med. Jag ger upp. Grattis?
Citera
2013-03-17, 14:24
Medlem
Arepos avatar
Du borde byta ut "sina handlingar" mot "sina val" i detta fall. En icke-handling kan definiera en människa minst lika mycket som en handling gör; bägge är val.
Citera
2013-03-17, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugugrubah
Definieras en människa av sina tankar eller sina handlingar ?
Ordet "definieras" är lite väl löst i fogarna?

Fragan sa som jag förstar den och som jag inte kan svara pa vilket gör frageställningen intressant är:

Ar en människa summan av sina tankar eller sina handlingar?

Menar du med "definiera" det samma som vara eller är? Eller menar du nagot annat?
Citera
2013-03-17, 14:51
Medlem
Citat:
Definieras en människa av sina tankar eller sina handlingar ?
handlingar! Ingen bryr sig om dina tankar. om du går runt och tänker på alla människor i afrika du ska rädda men ändå inte lyfter ett finger och istället går och rånar en gammal tant, är du ändå en ond jävel.
Citera
2013-03-17, 15:06
Medlem
En människa kan inte bli definerad av sina handlingar. Som någon sa innan mig så kan en exakt robotkopia av en människa, som på ett eller annat sätt utför handlingar, då defineras som människa fast den inte tänker. Alltså måste det betyda att en människa inte kan bli definerad av sina handlingar, utan av sina tankar. (om man inte tycker en robotkopia är en människa förståss)

Dock så är frågeställningen aningen problematisk, då jag tror att TS faktiskt menade en annan sak en vad han sa. Kanske frågeställningen borde vara i stil med "Är det handlingar eller tankegångar som utmärker en person?"

Eller så menade TS vad han sa, och då har du mitt svar.
Citera
2013-03-17, 15:09
Medlem
Ingen kan veta någon annans tankar, så per automatik går det inte att definera någon på det.
Jag vet inte vad Foppa tänker på. Om jag påstår att jag vet det, då är det inte en definition. Det är bara jag som är djupt störd och borde spärras in i närmsta källare. Med eller utan läkares översyn.
Citera
2013-03-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Ordet "definieras" är lite väl löst i fogarna?

Fragan sa som jag förstar den och som jag inte kan svara pa vilket gör frageställningen intressant är:

Ar en människa summan av sina tankar eller sina handlingar?

Menar du med "definiera" det samma som vara eller är? Eller menar du nagot annat?

Med definiera menar jag "är" dvs. din tolkning blir helt korrekt. Alltså en bättre formulering hade, precis som du sa varit "Är en människa summan av sina tankar eller sina handlingar". Funderingen fick jag då jag läste följande zen-buddhistisk text.

Två munkar möter en kvinna vid en flod. Den ena erbjuder sig för att hjälpa kvinnan över. När de kommit över floden tackar kvinna och munkarna fortsätter sin färd. Då munkar egentligen ska undvika kvinnor blir den andra munken fundersam och frågar den första varför han hjälpte kvinnan varpå den första svarar ”Jag satte ner henne för länge sen. Bär du fortfarande på henne?”.

Jag inser att min första formulering kan ha varit lite barock då det var två frågor jag tänkte på, dels
Är en människa summan av sina tankar eller sina handlingar? (Jag väljer din formulering då den är bättre), samt: Vad gör en handling berättigad?
Citera
2013-03-17, 19:08
Medlem
Citat:
Med definiera menar jag "är" dvs. din tolkning blir helt korrekt. Alltså en bättre formulering hade, precis som du sa varit "Är en människa summan av sina tankar eller sina handlingar". Funderingen fick jag då jag läste följande zen-buddhistisk text.

Två munkar möter en kvinna vid en flod. Den ena erbjuder sig för att hjälpa kvinnan över. När de kommit över floden tackar kvinna och munkarna fortsätter sin färd. Då munkar egentligen ska undvika kvinnor blir den andra munken fundersam och frågar den första varför han hjälpte kvinnan varpå den första svarar ”Jag satte ner henne för länge sen. Bär du fortfarande på henne?”.

Jag inser att min första formulering kan ha varit lite barock då det var två frågor jag tänkte på, dels
Är en människa summan av sina tankar eller sina handlingar? (Jag väljer din formulering då den är bättre), samt: Vad gör en handling berättigad?

Jag tycker zen berättelsen säger lite som att tanke är något verkligt som att fysiska göromål.
Den ena bar kvinnan i sina tankar länge och undvek inte henne i tanken.. den andra munken tänkte kanske inte att han hjälpte en kvinna, utan en medmänniska mer än en kvinna, och undvek lite kvinnan på det viset, det framgår inte i berättelsen direkt iofs.. men zen är ju lite mystik med.

Vad som berättigar en handling, tanken utformar handlingen ? (och berättigas av ens egna normer, tankar)

Om jag tar en liknelse eller tankelek till.
Vi lägger en människas tankar och hjärnans egenskaper i en dator..
den beter sig exakt som en människa, men saknar kropp.
kommer vi benämna det som en människa ? eller något annat ?
Senast redigerad av swigge 2013-03-17 kl. 19:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in