Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-19, 01:12
  #1
Medlem
Corpses avatar
Tänkte höra om ni hade några tips på bra ställen.
Själv har jag hört att det ska finnas ett slags skyddsrum under i princip hela Bergvik (shoppingcentrat).
Citera
2005-05-19, 16:38
  #2
Banned
Kabeltattares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corpse
Tänkte höra om ni hade några tips på bra ställen.
Själv har jag hört att det ska finnas ett slags skyddsrum under i princip hela Bergvik (shoppingcentrat).

Det lär väl iof. vara rätt nybyggt då om det inte är nåt som militären haft hand om innan allt byggdes där ute..
Citera
2005-05-19, 19:19
  #3
Medlem
Corpses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattare
Det lär väl iof. vara rätt nybyggt då om det inte är nåt som militären haft hand om innan allt byggdes där ute..

Det var nog tydligen byggt under andra världskriget... verkar vara en hel militäranläggning under bergvik som sträcker sig väldigt långt. En hel stad där nere typ :S
Citera
2005-05-22, 10:42
  #4
Medlem
lab-ones avatar
Svinbäcksberget vid Norrstrand i Karlstad innehåller ju en hel del trevligt. Det finns ju dessutom massor av militära installationer vid gamla I2 och dess träningsområde (täcker i stort sett varenda skogsvrå från I2 ända ut till Vålberg i väster och mot Skåre i norr). Vid Tingvalla idrottsplats ska det finnas dörrar som enligt sägnen ska gå till Karolinen som tidigare var en viktig militär installation mitt i stan.

Vill du rota runt i gamla bunkrar med tunnlar kan du ta dig en titt på Rudsberget mellan Rud och Färjestad.

Ute vid Zakrisdal (bakom Bergvik) på Bellevue låg tidigare en ammunitionsfabrik. Det är säkert det du hört talas om när det gäller bunkern där ute. Jag har för mig att man för några år sedan kunde få guidade turer i dessa gamla försvarsanläggningar! Ring kommunen och fråga på 054-295000.
Citera
2005-05-22, 11:36
  #5
Medlem
Orkar du åka till Krisitehamn så finns det vissa trevliga saker runt hamnen och stationen.
Citera
2005-05-22, 13:15
  #6
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
Orkar du åka till Krisitehamn så finns det vissa trevliga saker runt hamnen och stationen.

Vad finns runt stationen då? Har varit där en del men aldrig ägnat mig åt UE.
Citera
2005-05-22, 14:59
  #7
Medlem
Det undrar jag med
Citera
2005-05-22, 16:47
  #8
Banned
Kabeltattares avatar
Förr fanns en del gamla skräpiga tåg som stod och rostade, idag vettesjutton..
Citera
2005-05-22, 19:16
  #9
Medlem
Finns en hel del intressanta platser i kd trakten. T.ex en gammal bunker med tillhörande värngångar ute i skogen vid råtorp. var där o kollade för några veckor sen o bunkern är helt upplåst, bara o gå in o titta, ränt fränt... Sen så är Zakrisdals berget riktigt fin inuti var där nere en hel del för några år sen med en kompis som hade tillgång till nycklar osv...
Citera
2005-05-22, 20:05
  #10
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattare
Förr fanns en del gamla skräpiga tåg som stod och rostade, idag vettesjutton..

Jodå, det står en del fordon där nu också. Bland annat en del fd beredskapslok. Sen en del reservdelslok för TÅGAB och VTAB, men något att utforska finns det väl inte direkt.
Citera
2005-05-22, 20:23
  #11
Medlem
lab-ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ser_svart
Finns en hel del intressanta platser i kd trakten. T.ex en gammal bunker med tillhörande värngångar ute i skogen vid råtorp. var där o kollade för några veckor sen o bunkern är helt upplåst, bara o gå in o titta, ränt fränt... Sen så är Zakrisdals berget riktigt fin inuti var där nere en hel del för några år sen med en kompis som hade tillgång till nycklar osv...
Med andra ord på I2:s gamla övningsfält

När jag bodde där tyckte jag att allt som fanns där var tråkigt, men nu efter en massa år på annan ort så är det rätt häftigt där!
Citera
2005-06-04, 16:30
  #12
Medlem
Karlstad

Ingen som vet några tunnlar eller liknande i Karlstadområdet? Vet att en av de större bredbandsknytpunkterna ligger här men dom är inte direkt obevakade. Finns ett ganska mastigt bergrum i närheten som går säkert 30 meter ner den är det lastbilsstorlek på men jag har inte en blek om hur långt den går, någon som har tips?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback