2013-05-09, 17:58
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Statistiken visar väll tydligt att barn klarar sig mycket bättre med en ensamstående fader, än en ensamstående moder.

Inte bara lider barnet större risk att bli ihjälslaget eller misshandlat med modern, men barnen får också sämre empatiförmåga etc.

Om vi bryr oss om våra barn så måste vi sluta sätta dom i händerna på ensamstående mödrar

Och dagis.
Citera
2013-05-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Om vi ska hålla oss till fakta så är mamman viktig de första åren i livet. Därefter är pappan viktigare.

Framförallt söner utan pappor råkar ofta illa ut.

+1.
Oftare i alla fall. Det gäller flickor också.

Det finns en gigantisk långtidsstudie som nån svensk myndighet har gjort, under nästan 30 år, där man följt nästan en miljon svenska barn. Jag läste om den för 10 år sedan. Har för mig hon som sammanställde studien hette Weitoft-Ringman eller nåt åt det hållet, orkar inte googla nu.
Nästan 100 000 barn med särlevande föräldrar ingår i studien.
Ja, de barn med en frånvarande pappa var överrepresenterade vad gäller psykisk ohälsa, brottsoffer, brottsförövare, självmord, sämre socioekonomisk status etc.

Gubbskem skrev för nån vecka sedan hur han upptäckte att man inte behöver ha så mycket respekt för sin tydligen rätt hårdhänta morsa, när han var 14.
Med ett blött finger i luften, jodå, jag känner igen det - söner som skiter i vad morsan säger, den dag de upptäcker att morsan faktiskt inte har nåt att sätta emot. De stökigaste snubbarna i min bekantskapskrets när jag var ung var nästan alltid skilsmässobarn. Att bo hos pappa fanns knappt på den tiden.

Edit: Gunilla Ringbäck Weitoft.
Senast redigerad av Mangart 2013-05-09 kl. 18:14.
Citera
2013-05-09, 18:17
Medlem
antitotaliterians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Citat:
Statistiken visar väll tydligt att barn klarar sig mycket bättre med en ensamstående fader, än en ensamstående moder.

Inte bara lider barnet större risk att bli ihjälslaget eller misshandlat med modern, men barnen får också sämre empatiförmåga etc.

Om vi bryr oss om våra barn så måste vi sluta sätta dom i händerna på ensamstående mödrar

Och dagis.

Kunde inte hålla med mer. Ett första steg kunde vara att avskaffa enskild vårdnad för kvinnor. Istället ska barn som har dömda och bevisat olämpliga pappor få en förmyndare.

I ett andra steg bör man helt ta bort föräldraledighet för kvinnor.

Sen tror jag på en åldersgräns för dagis på omkring 3 - 4 år. Och naturligtvis en utfasning av all kvinnlig personal.

Kvinnor borde istället slussas mot arbeten inom anläggning och underhåll, demolering och sanitet/sophantering. Där behövs kvinnliga erfarenheter och kompetenser.
Citera
2013-05-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antitotaliterian
Kunde inte hålla med mer. Ett första steg kunde vara att avskaffa enskild vårdnad för kvinnor. Istället ska barn som har dömda och bevisat olämpliga pappor få en förmyndare.

I ett andra steg bör man helt ta bort föräldraledighet för kvinnor.

Sen tror jag på en åldersgräns för dagis på omkring 3 - 4 år. Och naturligtvis en utfasning av all kvinnlig personal.

Kvinnor borde istället slussas mot arbeten inom anläggning och underhåll, demolering och sanitet/sophantering. Där behövs kvinnliga erfarenheter och kompetenser.

Det finns ingen tvekan om att den enorma överrepresentationen av kvinnor bland dagis och grundskole-personal skadar barnen.

Att få in fler män i grundskolan är helt nödvändigt om vi ska kunna överleva som samhälle i framtiden.

Frågan är bara hur?
Citera
2013-05-09, 20:56
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Det finns ingen tvekan om att den enorma överrepresentationen av kvinnor bland dagis och grundskole-personal skadar barnen.

Att få in fler män i grundskolan är helt nödvändigt om vi ska kunna överleva som samhälle i framtiden.

Frågan är bara hur?

Ja, inte fan har då jag tänkt att arbeta med att se efter en massa skitungar. Har alldeles tillräckligt med att ta hand om mina egna.

Känns spontant som att det blir svårt att hitta män som skulle kunna tänka sig det jobbet.
Citera
2013-05-09, 21:16
Medlem
Citat:

Frågan är bara hur?

Ibland har du dina poänger.
Men man kan ju inte tvinga män till grundskola och dagis. Tycker synd om barn vars enda kontakt med normala vuxna män är pappa, möjligen nån idrottstränare och eventuellt nån manlig mellanstadielärare. Ofta inte nån av dessa.
Citera
2013-05-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Ja, inte fan har då jag tänkt att arbeta med att se efter en massa skitungar. Har alldeles tillräckligt med att ta hand om mina egna.

Känns spontant som att det blir svårt att hitta män som skulle kunna tänka sig det jobbet.

Förr fanns det en och annan, men det tog väl pedofildebatterna död på. Hade en manlig lärare i åk 6, sedan har jag en pappa som ofta var hemma på grund av sitt arbete som lärare.

Vart tog alla "gubbar" vägen som man såg när man var liten? Portvakten, träslöjdsläraren, knattefotbollstränaren, den nyblivne pensionären på gården som kunde busa lite med ungarna etc.
Alla var väl inte förebilder, speciellt inte det uttråkade fyllot som alltid kom ner till skolbussen efter skolan bara för att ha några att prata med - han lärde oss ungar att joddla kommer jag ihåg
Citera
2013-05-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Ibland har du dina poänger.
Men man kan ju inte tvinga män till grundskola och dagis. Tycker synd om barn vars enda kontakt med normala vuxna män är pappa, möjligen nån idrottstränare och eventuellt nån manlig mellanstadielärare. Ofta inte nån av dessa.

Det enda sättet är att ge män högre lön.

Män för med sig ett värde kvinnor inte har. Därför borde de belönas därefter också.

Precis som kvinnliga porrskådisar tjänar bättre än män.

Detta skulle behövas inom alla kvinnodominerade yrken.
Men ingenstans är det så akut som inom grundskolan.

Vi måste våga bryta mot den feministiska hatpolitiken.
Citera
2013-05-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys

Ja. Lönen måste höjas avsevärt för män, om män ska söka sig till branschen.
Citera
2013-05-10, 00:32
Medlem
Tror inte det hjälper.

Med min utbildning och arbetslivserfarenhet skulle jag kunna läsa till 3 år pedagogik m.m. på lärarhögskolan och jobba som NO- eller matematiklärare. Förutom att dra på mig tre års studieskulder skulle jag få 13-14 000 spänn mindre i månaden.

Har haft båda barnen på föräldrakooperativt dagis, inte samma dock, så jag har varit inne och jobbat i barnomsorgen några dagar här och där.
Citera
2013-05-10, 19:03
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:

Frågan är bara hur?

Genom att inte lämna ungarna på dagis. Kräv att modern tar sitt ansvar under de första åren och stannar hemma. Sedan startar man en kooperativ dagisverksamhet utan statens inblandning där hemmavarande mammor samt dagmammor tar han om barnen långt ifrån statens inblandning. Det är rätt lukrativt att vara dagmamma med ett gäng ungar så dåligt betalt är det då inte. Den manliga inblandningen kan man få med hemmavarande farsor som också hjälper till/får betalt för denna omsorg. Nästa steg är att involvera äldre människor som fortfarande är friska, gillar barn och gärna spenderar tid med dem istället för att sitta hemma och vänta på att dö.
Citera
2013-05-10, 21:01
Medlem
FlamingBacons avatar
Någon som vet om det finns någon statistik på detta? Att barn som föds utanför äktenskap, eller växer upp med en förälder har betydligt sämre förutsättningar i livet råder det ingen tvivel om. Finns det några studier som jämför barn som vuxit upp med en ensam moder respektive fader där ute?

http://researchnews.osu.edu/archive/singpar.htm

Tittar man på denna studie verkar det tveksamt om det skulle vara någon större skillnad.

Studien är dock ganska gammal, och diverse suspekta genusteorier var nog inget man ägnade sig åt i någon större utsträckning. Sedan är ju inte USA Sverige, Ohio är ganska konservativt tror jag, säkerligen för nästan 20-30 år sedan, då barnen i studien rimligtvis växte upp.

EDIT: Inte heller disciplin verkar variera mellan föräldrarna, något som nämnts flera gånger i tråden.

Senast redigerad av FlamingBacon 2013-05-10 kl. 21:04.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in