• 1
  • 2
2013-03-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kört med denna ett tag, klistrig som helvete men lite tveksam till den för kedjan ser inte smord ut efter 1 vecka.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...-for-MC-36445/

Smörjfett tränger inte in riktigt och motorolja skvätter av :/

Skvätter motoroljan av så har du för mycket! Har aldrig haft problem med några kedjor när jag själv har smörjt med motorolja.
Citera
2013-04-07, 12:41
Medlem
knullklassons avatar
Vad ska man rengöra kedjan med? Enligt min handbok ska man ENDAST använda fotogen då bensin eller annan kommersiell rengöringslösning kan skada O-ringar och förstöra kedjan. Vart fan får man tag på fotogen numera? Måste finnas andra alternativ?
Citera
2013-04-07, 13:13
Medlem
Cubalibre77s avatar
Det skall vara någon form av "klisterolja" givetvis! Annars skvätter skiten av när du kör. Och kedjan skall smörjas då den är varm, och då du skall ställa hojen en stund. Stannar du t.e.x till någonstans för att smörja kedjan och kör direkt så skvätter det även med olja som är klistrig, och det är ett rent helvete att få bort ifrån fälgen sen.
Citera
2013-04-07, 13:26
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Vart fan får man tag på fotogen numera? Måste finnas andra alternativ
Den kallas lampolja eller nått liknande nu för tiden. Kolla hyllorna på macken.
Citera
2013-04-07, 13:56
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Vad ska man rengöra kedjan med? Enligt min handbok ska man ENDAST använda fotogen då bensin eller annan kommersiell rengöringslösning kan skada O-ringar och förstöra kedjan. Vart fan får man tag på fotogen numera? Måste finnas andra alternativ?
Jag fick tipset att köra med fettlösare + högtryck från en mekaniker, fungerade utmärkt!
Citera
2013-04-07, 16:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Har du inte ont av skvätt så är 5-56 skaplig på att lösa upp och slänga av skiten på allt som finns ovanför, framför, under och bakom kedjan.
Kan kompletteras med tandborste, nagelborste, diskborste eller kedjetvätt som passar kedjans storlek

Obs, tänk på att lättrunna vätskor som 5-56 skvätter av innan du får lagt i 2:ans växel typ så rätt omgående efteråt måste kedjan smörjas in med nåt mer långlivat.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-04-07 kl. 16:30.
Citera
2013-04-19, 09:10
Medlem
Muppers avatar
Borde inte WD 40 funka, tror ni?
Citera
2013-04-19, 13:25
Medlem
INTPs avatar
Går nog fint att tvätta kedjan med det, det är rätt bra på att lösa upp den riktiga olja/fett som sitter på kedjan så man därmed även får bort den skit som kladdat fast där. Som smörjning är WD40 däremot inget att hänga i julgranen.
Citera
2013-04-19, 15:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Den erfarenhet jag har av wd-40 är att den borde fungera ungefär likadant som 5-56, löser upp skit, skvätter till vansinne(vilket kan va positivt för den som inte har ont av det och vill få kedjan renare) och efter några kilometer är kedjan torr igen.
Citera
2013-04-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kört med denna ett tag, klistrig som helvete men lite tveksam till den för kedjan ser inte smord ut efter 1 vecka.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...-for-MC-36445/

Smörjfett tränger inte in riktigt och motorolja skvätter av :/

+1
Citera
2013-04-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Borde inte WD 40 funka, tror ni?

Nej, den är för lätt.
Biltemas som någon skrev, är billigt och funktionellt.
Ska väl inte vara några problem?
Tänk bara på att smörja efter körning hellre än före så den får sätta sig ordentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in