2013-03-26, 21:24
Medlem
.adepts avatar
Grattis för fan!

Ska också ut i helgen för första gången på över 2 månader. Kommer köra spiknyktert
2013-03-26, 21:46
Medlem
wikazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Grattis för fan!

Ska också ut i helgen för första gången på över 2 månader. Kommer köra spiknyktert

Tack! Jag planerar att ha otroligt roligt och supa skallen i atomer samtidigt!
2013-03-26, 22:47
Medlem
dauits avatar
Grattis lillskiten!

Nu är det ju standard att supa på vardagar pga alla studentskivor man ska gå på, sms-lån here i come.

Trevligt att du skapa nytt, jag är alltför oaktiv i journaldelen...
2013-03-26, 22:55
Medlem
Härligt engagemang.

Hur vore det om du cyklade lite lätt? Det skulle väl kanske inte belasta dina diskar så mycket men det är väl knäet där som du kommer få ont i?
2013-03-27, 00:33
Medlem
pezrulezhaakons avatar
wikaz

Ja, läkarhieroglyfer är ju som de är.
Nåja, jag ska översätta det till förhoppningsvis mer förståelig svenska.
Läkarspråket är dock effektivare på kortare plats...

MRT columna cervikalis:

Magnetröntgen nackkotpelaren.

Sammanfattningsvis: Lättare degeneration C4-C5 och C5-C6 med måttlig reduktion av vänster foramen C4-C5

Degneration betyder ett sjukdomstillstånd där funktionen på den nämnda strukturen inte är lika bra som innan. Celler förlorar en del av eller hela sin funktion.
Degneration i kotkroppen kan både vara ärftligt och/eller slitagebaserat. Ska vi förenkla det i ditt fall lite felaktigt, så har den främre delen av benet/benytan i själva C4-C5 kotan "rostat". På C5 och C6 har det "försvunnit" lite av benmassan.

Diskerna i halsryggen har ordin'r höjd. Endast lättare degenerativa signalförändring i de övre diskerna. På C4-C5-nivå buktar disk och smärre tillskärpningar på kotkroppskanterna mot mediala omfånget av foramina vilket på vänster sida medför en måttlig storleksreduktion av foramen men endast lätt sådan på höger sida. På vänster sida gränsfall mot påverkan på C5-nervroten. Liknande men betydligt diskretare förändringar på nivån C5-C6 med sufficienta platsförhållanden för C6-nervrötterna.

Tjockleken på diskarna är normala. Endast lite "rostangrepp" i de övre diskarna. Disken mellan C4 och C5 har en liten bula/buktning vid ett ställe där benmassan i kotorna blivit vassare inmot den bakre kanten av kotan. Alltså mest på vänstra bakkanten mot nervroten där kotan minskat sin yta mot disken. Högra bakkanten har inte minskat lika mycket.
Vidare så medför den vänstra sidan större risk för nervpåverkan där nervroten springer ut vid C5-kotan. Liknande risk vid C6-kotan, men den är klart mindre, då det finns mer plats/tillräcklig plats för nervrötterna på båda sidor.

På övriga nivåer inkl. i den översta delen av bröstryggen ordinära förhållanden frånsett mindre intraspongiösa diskhernieringar i Th5 och Th6-kotkropparnas nedre ändplattor. Medulla har ordinär dimension och signal.

Översta delen av bröstryggen (kotor Th1-Th4 min anmärkning..) är normal. Vid Th5-Th6 finns mindre diskbuktningar. Med ändplattorna menas de plattorna bakom nervstammen i kotorna.
Medulla menas helt enkelt ryggmärgen, som har normal funktion.

MRT höger och vänster axel:

Tja...

Sammanfattningsvis: Väsentligen ordinärt fynd dock liten 2x1 mm stor cystsignalerande förändring i labrum övre omfånger av vänster sida av något tveksam klinisk signifikans.

Labrum är en broskring som sitter runt själva ledytan i skulderbladet mellan överarmsbenet och ledpannan. På den har hittats en liten "svulst/klump", som de inte är säkra på hur vanlig den är, eller om den gör nån skada, eller smärta. (fetstilta)

Bilateralt ingen ruptur i rotatorcuffen och ej heller övertygande tendinosförändringar. Inga signifikanta subdeltoidala eller subacromiella ödemförändraingar.

Båda axlarna påvisar ingen muskelskada i cuffen, och heller inget som kan visa på överbelastning/sträckning. Heller ingen skada i de undre muskeldelarna av deltamuskeln mot skulderbladet/axelleden. Det kan heller inte ses några förändringar i vätskemängd i bursan/slemsäcken i axelleden.

Ordinär lång bicepssena höger och vänster sida. På vänster sida ses i övre omfånget av labrum lite dorsalt om medellinjen en liten 2x1mm stor cystsignalerande förändring men inga övertygande signalförändringar i intilliggande del av labrum. Sålunga ingen övertygande labrumlesion och fyndet är av något tveksam klinisk signifikans. Sålunda ingen övertygande foramen labrale jämfört höger sida. Ingen artros eller degeneration i humeroscapularleden och inga signifikanta förändringar motsvarande AC-lederna.

Normallång bicepssena på båda sidor. Samma sak här med svulsten som innan i vänster labrum. Det visar inte på någon skada eller sjuklig förändring (lesion) på labrum. Ingen deformasion av labrum jämfört med höger sida. Ingen artros, ingen "rost" i själva axelledens ledytor, och inget fel hittat i nyckelbenens leder mot skulderbladen.

Hoppas det var till lite hjälp iallafall.
2013-03-27, 17:25
Medlem
wikazs avatar
Stort tack för att du tog dig tid att svara Pez! Nu förstod ju t.om jag lite
2013-03-27, 18:46
Medlem
Blinkares avatar
Grattis!! Kul med öl. Jag dricker några koppar sprit i helgen.
2013-03-27, 18:57
Medlem
Pankreatits avatar
Bra översatt Pez!

Dock blev jag inte klokare på exakt hur allvarligt det du har är Wilkaz. Men hoppas verkligen att det kommer att bli bra, och det snart.
Jobba hårt med rehaben!
2013-03-27, 19:00
Medlem
wikazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blinkare
Grattis!! Kul med öl. Jag dricker några koppar sprit i helgen.
http:

Tack! Lite sprit har man allt förtjänat att dricka

Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Bra översatt Pez!

Dock blev jag inte klokare på exakt hur allvarligt det du har är Wilkaz. Men hoppas verkligen att det kommer att bli bra, och det snart.
Jobba hårt med rehaben!

Jag vet heller inte hur allvarligt det är, det får nog min sjukgymnast avgöra nästa vecka. Det jag mest är orolig för är nog den där cystan. Hoppas jag med!
Det ska jag
2013-03-27, 20:53
Medlem
wikazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Grattis lillskiten!

Nu är det ju standard att supa på vardagar pga alla studentskivor man ska gå på, sms-lån here i come.

Trevligt att du skapa nytt, jag är alltför oaktiv i journaldelen...

Tack!
Kommer inte att gå på en enda studentskiva

Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Härligt engagemang.

Hur vore det om du cyklade lite lätt? Det skulle väl kanske inte belasta dina diskar så mycket men det är väl knäet där som du kommer få ont i?

Vet faktiskt inte om knäet gör ont vid cykling. Det tror jag inte men det är så jävla tråkigt. Ska försöka ta mig ut och springa när det blir varmare.

Läste vad ni skrivit men glömde svara förut
2013-03-27, 21:00
Medlem
upperkatts avatar
Nu hänger jag med efter pezrulezhaakon dechiffrerat. Släng gärna in sjukgymnastens kommentar när du fått den.

Du blir varm när du springer, ut och spring nu!
2013-03-27, 21:08
Medlem
wikazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Nu hänger jag med efter pezrulezhaakon dechiffrerat. Släng gärna in sjukgymnastens kommentar när du fått den.

Du blir varm när du springer, ut och spring nu!

Will do!

Jag håller ju på att sluta röka nu också! Inte för att jag är beroende av skiten utan mer för att det började bli en jävligt ful ovana.

Med min tur lär jag halka på den is som finns kvar och bryta ett ben eller tre. Nä, när isen är borta och det är lite varmare ska jag försöka ta tag i det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in